هجوم آوارگان و سلاح‌های جنگ سوریه به عراق

۲۸ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۴ کد : ۱۹۲۰۰۹۹ سرخط اخبار

جنگ و ناآرامی سوریه در ۲۹ ماه گذشته آواره شدن ۳میلیون نفر از مردم این کشور را به دنبال داشته است اما اکنون به گفته مقام های سازمان ملل این کشور شاهد موج جدید و بی سابقه فرار پناهندگانی است که برای نجات جان خود از حملات گروه های وابسته به القاعده به منطقه کردستان عراق سرازیر شده اند.

به نوشته همشهری مقام های سازمان ملل اعلام کرده اند که هزاران نفر از مردم سوریه به دنبال بالا گرفتن درگیری ها به ویژه در مناطق کردنشین این کشور از طریق مرز وارد منطقه کردستان عراق شده اند. به گفته مقام های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل بیش از ۱۰ هزار نفر تنها در روز شنبه از مرز پیشخابور عبور کرده اند تا وارد عراق شوند.

این در حالی است که براساس آمار سازمان ملل روز پنجشنبه هم حداقل ۷ هزار نفر دیگر برای فرار از درگیری های سوریه وارد منطقه کردستان عراق شده اند. مقام های سازمان ملل با اعلام تلاش برای سر و سامان دادن به وضعیت این آوارگان اعلام کرده اند که با یکی از بزرگ ترین موج های پناهندگان از زمان آغاز ناآرامی های سوریه مواجه هستند و به همین خاطر منطقه کردستان عراق با وضعیت اضطراری روبه روست.

به گفته مقام های سازمان ملل به صورت دقیق علت این موج گسترده فرار سوری ها مشخص نیست اما در هفته های اخیر درگیری ها میان کردهای عراق و گروه های وابسته به القاعده ازجمله جبهه نصرت به شدت افزایش پیدا کرده است. کردهای سوریه در مواردی توانسته اند با شکست شبه نظامیان مخالف سوریه مناطقی را که تصرف شده بود، پس بگیرند. این در حالی است که با گسترش حضور القاعده مقام های سازمان ملل به تازگی درباره تبدیل شدن عراق و سوریه به منطقه مشترک عملیات این گروه هشدار دا ده اند.

نوری مالکی، نخست وزیر عراق هم روز گذشته در سخنانی ضمن هشدار درباره گسترش نا امنی در عراق گفت: پول و سلاحی که برای شورشیان سوریه از خارج این کشور ارسال می شود به سمت عراق کمانه کرده است. سازمان ملل اخیراً در گزارشی اعلام کرده بود که القاعده عراق و سوریه اهداف و عملکرد مشترکی دارند و خاک این دو کشور به یک منطقه واحد جنگی برای این گروه تبدیل شده است.

به تازگی اردوگاهی اضطراری برای پناهندگان در نزدیکی شهر اربیل، مرکز منطقه کردستان عراق ایجاد شده است. هاوری عبدالله، معاون مدیر منطقه ای کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با اعلام «وضعیت فوق العاده» در این اردوگاه خواستار مداخله جامعه بین المللی شده است. در حال حاضر ۱۵۰ هزار پناهنده سوری در عراق ثبت نام شده اند و مقام های سازمان ملل انتظار دارند که باموج جدید ناآرامی ها افراد بسیار بیشتری از شمال سوریه وارد عراق شوند. مقام های سازمان ملل اعلام کرده اند که در حال همکاری با دولت منطقه کردستان عراق و سازمان های غیردولتی هستند تا اردوگاه جدیدی برای پناهندگان در نزدیکی دراشکاران مهیا شود. آدریان ادوارد، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرده که امیدوار است این اردوگاه ظرف 2هفته راه اندازی شود و سازمان ملل بتواند موج گسترده پناهندگان سوری را مدیریت کند.

دفاع از حرم حضرت زینب(س)

این در حالی است که گزارش ها نشان می دهد نیروهای گردان حضرت ابوالفضل(ع)، اعضای ارتش سوریه و نیروهای حزب الله در محوطه حرم مطهر زینب(س) برای دومین روز متوالی با تروریست های تکفیری درگیر شده اند و اجازه نزدیک شدن آنها را به این مکان مقدس ندادند. این درگیری ها در محور روستای الحجیره شکل گرفته که به پناهگاهی برای تروریست ها تبدیل شده است. یگان های گردان حضرت ابوالفضل(ع) به همراه نیروهای حزب الله و ارتش سوریه قصد دارند وارد این منطقه شوند و آن را کاملا از وجود تروریست های تکفیری پاک کنند.

حمله رژیم صهیونیستی به پایگاه نظامی سوریه

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از پرتاب 3خمپاره به مناطق مرزی سوریه خبر داده است. رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرده که در این حمله خمپاره ای یکی از پایگاه های نظامی سوریه منهدم شده است. مقام های رژیم صهیونیستی اعلام کرده اند که این حمله در پاسخ به شلیک 3گلوله خمپاره از خاک سوریه صورت گرفته است. رژیم صهیونیستی در سال 1967 بلندی های جولان را اشغال کرد و بعد از آن اعلام کرد که این منطقه متعلق به این رژیم است.

کلید واژه ها: عراق سوریه مقام های سازمان ملل منطقه کردستان عراق القاعده


نظر شما :