مذاکرات هسته‌ای با چهره‌های جدید

۰۲ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۹۲۰۲۷۵ سرخط اخبار

همشهری  نوشت:
 

 با سرکار آمدن دولت جدید در ایران به نظر می رسد علاوه بر تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان - که به طور طبیعی دچار تغییراتی خواهد شد- در طرف مقابل هم تغییرات گسترده در انتظار تیم مذاکره هسته ای آژانس است؛ حتی کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم که رهبری نمایندگان ۱+۵در مذاکرات هسته ای را برعهده دارد، گفته در سال ۲۰۱۴از سمت خود در اتحادیه اروپا کناره گیری خواهد کرد.

 
این طرف هم سعید جلیلی به احتمال زیاد رفتنی است و علی اصغر سلطانیه هم که از سال 84تاکنون نماینده ایران در آژانس بوده با پایان ماموریتش به خانه بازخواهد گشت. بر این اساس پیش بینی می شود در چند ماه آینده ترکیب تیم های مذاکره کننده هسته ای ایران و آژانس و تیم مذاکره کننده ایران با 1+5 تغییرات اساسی بکند. با این حال هنوز معلوم نیست تغییر افراد به تغییر سیاست ها و رویکردها بینجامد. پس از استعفای رافائل گروسی، معاون آژانس بین المللی انرژی اتمی که سهم مهمی در مذاکرات اتمی با ایران داشت و اردیبهشت ماه امسال از مقام خود کناره گیری کرد صحبت از کناره گیری هرمان ناکارتس سربازرس آژانس هم به میان آمد. به گفته دیپلمات ها در وین، جانشین سربازرس بلژیکی آژانس که تا پایان سال میلادی جاری بازنشسته خواهد شد، ترو وارجورانتا، از فنلاند خواهد بود.
 
هرمان ناکارتس 3بار سرپرستی هیأت بازرسان آژانس اتمی در سفر به ایران را برعهده داشت و هیأت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به سرپرستی هرمان ناکارتس آخرین بار در ۲۴ بهمن۱۳۹۱ به تهران آمد اما آخرین سفر ناکارتس به ایران هم برای او دستاوردی نداشت و او نتوانست موافقت مقامات ایرانی را برای بازدید از سایت نظامی پارچین به دست آورد تا مجبور باشد با دست های خالی تهران را به مقصد وین ترک کند.
 
در روزهای گذشته برخی خبرگزاری ها از پایان ماموریت 8ساله علی اصغر سلطانیه نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر دادند. خود سلطانیه هم دیروز در گفت وگو با فارس، ضمن تأیید خبر پایان ماموریت خود در این نهاد گفت: افتخار می کنم که برای کشورم در وین خدمت کردم، قدردان اعتماد مردم و مسئولان هستم و با خوشحالی به کشورم بازخواهم گشت. از رضا نجفی رئیس اداره خلع سلاح وزارت خارجه، محمد مهدی آخوندزاده عضو سابق تیم هسته ای و معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه، امیرحسین زمانی نیا عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای، محمدرضا البرزی سفیر و نماینده سابق ایران در مقر سازمان ملل در ژنو و محمودرضا سجادی سفیر ایران در مسکو به عنوان جانشینان احتمالی سلطانیه نام برده می شود.
 
در آن سو علاوه بر تغییراتی که احتمالا تا روزهای آینده در ترکیب مذاکره کنندگان ایران با 1+5 مشخص خواهد شد، کاترین اشتون هم در حال کناره گیری از این مذاکرات است. کاترین اشتون هم که ماموریتش در سال 2014به اتمام می رسد گفته که تمایلی برای تمدید ماموریتش ندارد. او گفته «افرادی هستند که می توانند آنچه را که من محقق نساختم، عملی کنند. بنابراین بهتر است که من در سال 2014منصب خود را ترک کنم.»
 
بنابراین تا چند ماه دیگر تأثیرگذار ترین چهره مذاکره کننده غربی که عادت کرده بودیم عکس های دونفره اش با سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد کشورمان پس از هر دور از مذاکرات را تعقیب کنیم هم در آستانه جدایی از مذاکرات هسته ای قرار دارد.
 
همانطور که سعید جلیلی هم با آمدن محمد جواد ظریف در راس وزارت امور خارجه عملا از دایره تصمیم گیری در موضوع هسته ای کنار گذاشته شده و شنیده ها حاکی از انتقال مدیریت مذاکرات هسته ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه است؛ هرچند که خود ظریف تاکنون این موضوع را تأیید نکرده و آخرین بار هم پنجشنبه شب در برنامه تلویزیونی دیروز، امروز، فردا شبکه سوم سیما در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است به جای شورای عالی امنیت ملی وزارت خارجه نقش فعال تری در بحث هسته ای داشته باشد؟
 
گفت: اینکه چه میزان بنده یا وزارت خارجه در بحث هسته ای نقش داشته باشیم مربوط می شود به تصمیم ریاست جمهوری و مقامات عالی نظام. با این حال حتی اگر قرار نباشد پرونده هسته ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه منتقل شود، خود سعید جلیلی بخت چندانی برای ادامه کار به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی نخواهد داشت. گفته می شود محمد شریعتمداری گزینه حسن روحانی برای تصدی این پست مهم است؛ هرچند که او هنوز برای تصدی این پست عنوان «نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی» را لازم دارد.

کلید واژه ها: شورای عالی امنیت ملی وزارت خارجه سلطانیه جلیلی ناکارتس


نظر شما :