واکنش ظریف به خبر مکاتبه اوباما با روحانی

۱۶ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۰۶ کد : ۱۹۲۱۰۰۵ سرخط اخبار
وزیرخارجه کشورمان در پاسخ به پرسشی درباره پیام اوباما به روحانی در روزهای اخیر بدون رد و تائید این خبر اظهار داشت: ممکن است پیام هایی به صورت شفاهی و یا غیر از آن انحای مختلف برای آقای رئیس جمهور ارسال شده باشد.
 
به گزارش مهر، ظریف در گفتگو با این خبرگزاری در پاسخ به این سوال که آیا اوباما نامه ای برای آقای روحانی ارسال کرده است؟، بیان کرد: ممکن است پیام هایی به صورت شفاهی و یا غیر از آن انحای مختلف برای آقای رئیس جمهور ارسال شده باشد پیام هایی که به صورت علنی ارسال شده باشد به صورت علنی نیز به آن پاسخ داده شده است و پیام های دیگری که احتمالاً در ملاقات ها و برداشت هایی که از دیدگاه های طرف آمریکایی در ملاقات ها برای ما مطرح شده به صورت مناسب در همان ملاقات ها پاسخ داده شده است، این مجموعه موضوعی است که پیگیری شده.
 
وزیر  امور خارجه ادامه داد: به نظر من مهم ابزارها نیست، پیام و یا ارایه برداشت و انتقال برداشت همه ابزار است. آن چه مهم است وجود یک اراده سیاسی در ایالات متحده است که نحوه برخورد خود را با جمهوری اسلامی ایران عوض کند و در واقع رهبران ایالات متحده به جای اینکه دنباله روی گروه های فشار داخلی باشند که منافع دیگران غیر از منافع آمریکا را برای خودشان در اولویت قرار می دهند باید رهبری کنند و برای پیگیری آن چه منافع بین المللی، منافع ایالات متحده و فهم مشترک درک متقابل و احترام مبتنی بر روابط یا تعاملات بر اساس منافع مشترک است تلاش کنند. در این صورت همه ابزارها می تواند در اختیار چنین خدمتی باشد و اگر این روش را پیش نگیرند همه ابزارها بی نتیجه است.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا مشخصاً آقای روحانی نامه ای دریافت کرده اند، اظهار داشت: دیپلماسی یک ابعاد آشکاری دارد که بنده ابعاد آشکار آن را خیلی روشن بیان می کنم. بخش هایی از دیپلماسی ممکن است پنهان باشد و لذا نیازی نیست که در مورد ابعاد پنهان بنده اظهار نظری بکنم نفیاً و اثباتاً چون در غیر این صورت ما همه دیپلماسی را می توانستیم در رسانه انجام بدهیم.
 
ظریف تصریح کرد: دیپلماسی ابعاد مختلفی دارد و کار رسانه یک بعد بسیار مهم است، یکی از ابعاد حیات اجتماعی در جوامع مردم سالار بعد نظارتی است و ما نیز موظفیم که شفاف پاسخ دهیم، یک بعدهای دیگری نیز در زندگی هست که باید آن ابعاد را نیز در نظر بگیریم و اجازه دهید که همه ابعاد این کار به صورت هماهنگ و منسجم و البته با نیت پاسخگویی در مقابل مردم شریف مان پیش برود. شما نقش تان را خیلی خوب ایفا می کنید و برای این کار از شما تشکر می کنم.

کلید واژه ها: دیپلماسی


نظر شما :