المانیتور تحلیل کرد

توانایی تیم روحانی در بهبود نگرش جهان به ایران

۲۳ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۲ کد : ۱۹۲۱۳۶۱ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
مقامات آمریکایی تحت تاثیر مهارت دیپلماتیک روحانی و ظریف قرار گرفته اند اما تا حدودی در مورد تیم جدید ایران نگران به نظر می رسند. تیمی که در مقایسه با تیم گذشته صلاحیت و فهم و درک بیشتری دارد و می تواند توجه رسانه ها و افکار عمومی را به نفع ایران تغییر دهد، هرچند که موضع بنیادین تهران تغییر چندانی نداشته باشد.
توانایی تیم روحانی در بهبود نگرش جهان به ایران

دیپلماسی ایرانی: انتظار می رود که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در تاریخ 23 سپتامبر با کاترین اشتون ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک ملاقات کند. این خبری است که منابع غربی آن را منتشر کرده اند اما سخنگوی اشتون هنوز آن را تایید نکرده است.

به گزارش المانیتور، مقامات غربی امیدوارند که دو مذاکره کننده ارشد هسته ای قادر باشند در خصوص تعیین زمان و مکان از سرگیری مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) به تفاهم برسند و احتمالا این زمان در ماه اکتبر تعیین خواهد شد.

در همین حال، وزیران خارجه کشورهای عضو گروه 1+5، احتمالا در تاریخ 26 سپتامبر نشستی را در مورد ایران در نیویورک برگزاری خواهند کرد. البته هنوز وزارت خارجه آمریکا این خبر را تایید نکرده است. همچنین انتظار نمی رود ایران در این نشست شرکت کند، اما یک منبع آگاه خبر داده است که بسته به تصمیمی که ظریف و اشتون اتخاذ می کنند، شاید این پیش بینی تغییر کند.

در حالی که انتظار می رود ظریف ملاقات جداگانه ای با ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس و سرگئی لاوروف ، همتای روسی اش داشته باشد، هیچ ملاقاتی با مقامات آمریکایی برنامه ریزی نشده و ظریف در گفت و گو با پرس تی وی این نکته را خاطرنشان کرده است. منابع غربی می گویند، ممکن است جان کری، وزیر خارجه آمریکا و ظریف به طور سرزده در راهروها با یکدیگر ملاقات داشته باشند اما این یک دیدار برنامه ریزی شده نخواهد بود.

در همین حال کاخ سفید گزارش رسانه های ایرانی مبنی بر ارسال نامه ای از سوی اوباما برای حسن روحانی را نه تایید کرده اند و نه تکذیب. بنا بر این گزارش ها رئیس جمهور آمریکا پس از مراسم تحلیف روحانی برای وی یک نامه ارسال کرده است. هرچند سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این زمینه اظهار نظر نکرده اما مقامات کنونی و سابق آمریکا بر این باورند که چنین نامه ای از طریق سلطان قابوس که اخیرا به تهران سفر کرده بود، برای روحانی ارسال شده است. همچنین گفته می شود اوباما دو نامه دیگر نیز در سال 2009 و سال قبل از آن برای مقام رهبری ارسال کرده است.

روحانی در تاریخ 24 سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، در تاریخ 26 سپتامبر در کنفرانس خلع سلاح  و در تاریخ 27 سپتامبر در یک کنفرانس خبری شرکت می کند. سخنرانی اوباما برای صبح 24 سپتامبر و سخنرانی روحانی برای بعدازظهر برنامه ریزی شده و به همین دلیل مقامات ایرانی و آمریکایی انتظار ندارند که دو رئیس جمهور در آن روز به خصوص ملاقاتی با یکدیگر داشته باشند.

در مقابل ایران خواستار تعدیل قابل توجه تحریم ها، به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی و امتیازهای مضاعفی خواهد بود که پیش از این از سوی سه بزرگ اروپایی – انگلیس، فرانسه، آلمان – پیشنهاد شده بود.

مقامات آمریکایی تحت تاثیر مهارت دیپلماتیک روحانی و ظریف قرار گرفته اند اما تا حدودی در مورد تیم  جدید ایران نگران به نظر می رسند. تیمی که در مقایسه با تیم گذشته صلاحیت و فهم بیشتری دارد و می تواند توجه رسانه ها و افکار عمومی را به نفع ایران تغییر دهد، هرچند که موضع بنیادین تهران تغییر چندانی نداشته باشد.

آنها همچنان همانطور که بارها گفته اند، بر این گمانند که مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا می تواند کمک موثری در جهت حل صلح آمیز مساله هسته ای ایران باشد. روز پنجشنبه، باربارا اسلاوین به نقل از رابرت آینهورن، مذاکره کننده سابق کاخ سفید در امور تسلیحاتی در شورای آتلانتیک گزارش داد: کارآمدترین راه این است که ایران و آمریکا دور یک میز بنشینند و ببینند چه چیزی ممکن است. یک داد و ستد در مورد اینکه هر طرف در مذاکرات به واقع دنبال چیست.

روحانی بارها تصریح کرده است که به دنبال ایجاد شفافیت در برنامه های هسته ای ایران است اما در عین حال غنی سازی با خلوص پایین را در کشور متوقف نمی کند. مقامات غربی می گوید باوجود اینکه ایجاد شفافیت بیشتر اقدامی مثبت ارزیابی می شود، کافی نخواهد بود. ایران  همچنین باید برخی از محدودیت ها را در برنامه غنی سازی بپذیرد و به جامعه بین المللی اطمینان دهد که در برنامه های هسته ای در جهت تولید سلاح، تغییر مسیر نمی دهد.

منابع ایرانی اخیرا خبر دادند که شاید ایران با کاهش تعداد سانتریفوژها موافقت کند اما کیفیت آنها را تغییر نمی دهد. به این ترتیب غنی سازی در حدود 5 درصد محدود ، با نظارت های بیشتر آژانس بر برنامه های هسته ای موافقت و پروتکل الحاقی امضاء می شود. در مقابل ایران خواستار تعدیل قابل توجه تحریم ها، به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی و امتیازهای مضاعفی خواهد بود که پیش از این از سوی سه بزرگ اروپایی – انگلیس، فرانسه، آلمان – پیشنهاد شده بود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: آمریکا ظریف روحانی


نظر شما :