ضربه سخت اوباما به دوستانش

امریکا به سود ایران کنار کشید؟

۲۷ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۲۱۴۸۶ اخبار اصلی خاورمیانه
اوباما به این ترتیب اعتراف می‌کند که هم‌پیمانی رقیب امریکا که تهران نقشی مهم و اصلی را در آن باز می‌کند توانسته است اسد را در وضعیت فعلی نجات دهد.
امریکا به سود ایران کنار کشید؟

دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا پس از آن که از تصمیم رجوع به راه حل نظامی در بحران سوریه منصرف شد، به تهران و دمشق هشدار داد که صرف نظر کردن از گزینه نظامی به معنای پایان استفاده از این ادبیات در برابر ایران و سوریه نیست.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، تحلیلگران معتقدند با وجود این که اظهارات اخیر اوباما درباره ایران و سوریه همچنان در خود بوی تهدید دارد اما با این حال این تهدید سرپوشی بر ناتوانی امریکا در برابر اتخاذ تصمیمی قاطع در برابر پرونده سوریه به ویژه بر سر حمله نظامی به این کشور محسوب می شود که نشان می دهد جایگاه امریکا به عنوان قدرت برتر جهانی که در کمترین حالت های مشابه دستور حمله نظامی می داد، بسیار کاهش یافته است و حتی در بدترین شرایط خود قرار دارد.

اوباما در گفت وگو با شبکه خبری ای بی سی تاکید کرد که با حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان پیام رد و بدل کرده است اما هم زمان گفت که به طور مستقیم با یکدیگر گفت وگو نکرده اند.

رئیس جمهوری امریکا در این مصاحبه تلویزیونی همچنین گفت: «برنامه هسته ای ایران همچنان قضیه بزرگی برای ایالات متحده امریکا مثل قضیه سلاح های شیمیایی سوریه محسوب می شود.»

وی همچنین هشدار داد که ایرانی ها نباید صرف نظر کردن موقتی ایالات متحده از حمله نظامی به سوریه را ناتوانی ما در حمله به ایران قلمداد کنند.در عین حال اوباما تاکید کرد، درسی که از این قضیه طرف مقابل می تواند بگیرد این است که امکان حل چنین قضایایی از راه های دیپلماتیک وجود دارد.

ناظران اظهارات اوباما را به نوعی گشایشی ناگهانی در برابر ایران در سایه کاهش احتمال حمله نظامی به سوریه قلمداد می کنند و می گویند که این مساله به تنهایی خود بازگوکننده ضعف واشنگتن در عرصه بین المللی است.

این در حالی است که ناظران اظهارات اوباما را به نوعی گشایشی ناگهانی در برابر ایران در سایه کاهش احتمال حمله نظامی به سوریه قلمداد می کنند و می گویند که این مساله به تنهایی خود بازگوکننده ضعف واشنگتن در عرصه بین المللی است. به اعتقاد آنها اوباما به این ترتیب اعتراف می کند که هم پیمانی رقیب امریکا که تهران نقشی مهم و اصلی را در آن باز می کند توانسته است اسد را در وضعیت فعلی نجات دهد.

تحلیلی که امریکایی ها نیز خود به آن معترف هستند، به گونه ای که سناتور جان مک کین، رقیب اسبق اوباما در انتخابات ریاست جمهوری امریکا و همتای او لندسی گراهام هر دو از حزب جمهوریخواه توافق به دست آمده میان ایالات متحده امریکا و روسیه بر سر خلع سلاح شیمیایی سوریه را به چالش کشیده و آن را نشان از ضعف تحریک آمیز امریکا دانستند.

مک کین و گراهام در بیانیه مشترک خود همچنین یادآور شدند که این توافق هیچ کاری برای حل مشکل در سوریه نمی کند و تنها باعث نگرانی بیشتر دوستان ایالات متحده می شود و نشان می دهد که ضعفی تحریک آمیز از سوی امریکا وجود دارد.

در ادامه این بیانیه آمده است که نمی توانیم چیزی از این بدتر را تصور کنیم که ما به این ترتیب پیامی را متناقض با پیام های سابقمان برای ایران که تلاش دارد به سلاح هسته ای دست یابد، فرستادیم.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که برنامه هسته ای اش تنها اهداف صلح آمیز دارد و به هیچ وجه قصد دستیابی به سلاح هسته ای را ندارد.

مک کین و گراهام در بیانیه خود همچنین آورده اند که ما حالا اگر بشار اسد، این توافقنامه را نقض کند، وابسته به اراده خیر مردم روسیه هستیم و من اعتقاد راسخ دارم که با توجه به سوابق، این یک قمار بسیار بزرگ بوده است.

آنها همچنین تاکید می کنند که این نیازمند کنارگذاشتن اراده بدبینی است تا آن ها ببینند که این توافقنامه چیزی جز یک کوچه بن بست دیپلماتیک نیست که دولت اوباما با زیرکی بشار اسد و ولادیمیر پوتین، به آن سمت هدایت شده است.

تحلیلگران سیاسی بر این باورند که کوتاه آمدن امریکا از حمله نظامی به سوریه چهره امریکا را در جامعه بین المللی به عنوان یک قدرت تاثیرگذار مخدوش کرد و از واشنگتن کشوری ناتوان در حل بحران های سخت ترسیم کرد.

ایان پریمر، رئیس مجموعه مشورتی اورآسیا در امور بحرانی در این باره می گوید: «تردید اوباما در حمله به سوریه ضربه سختی را به دوستان سیاست خارجی امریکا وارد می کند و باعث نگرانی دوستان ایالات متحده خواهد شد که به آنها اطمینان داده است که الزامات و تعهداتی دارد.»

تحلیلگران بر این اعتقادند که اوباما وزنه ایالات متحده در سیاست بین المللی را از بین برد و این باعث می شود تا کشورهای دیگری در کنار ایران و سوریه بتوانند از فرصت ها استفاده کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: امریکا اوباما حمله نظامی به سوریه


نظر شما :