گمانه زنی المانیتور

چه کسی واسطه ملاقات روحانی و اوباما می شود؟

۳۰ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۳:۲۶ کد : ۱۹۲۱۷۱۴ اخبار اصلی آمریکا
اگر باراک اوباما تصمیم داشته باشد این هفته در نیویورک با حسن روحانی، همتای ایرانی خود رو در رو شود یا با او دست بدهد، احتمال وقوع چنین تصادفی پیش از ضیافت ناهار بان کی مون زیاد است.
چه کسی واسطه ملاقات روحانی و اوباما می شود؟

دیپلماسی ایرانی: اگر باراک اوباما تصمیم داشته باشد این هفته در نیویورک با حسن روحانی، همتای ایرانی خود رو در رو شود یا با او دست بدهد، احتمال وقوع چنین تصادفی پیش از ضیافت ناهار بان کی مون زیاد است. دبیر کل سازمان ملل روز سه شنبه یعنی همان روزی که اوباما و روحانی باید در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کنند، یک ضیافت ناهار ترتیب داده و برخی تحلیلگران ادعا می کنند اوباما می تواند پیش از این ضیافت با روحانی ملاقات کند.

سوزان دیمگیو، معاون مطالیات سیاست جهانی در جامعه آسیا به المانیتور گفت: افراد زیادی هستند که می توانند چنین دیداری را هماهنگ کنند. به گفته وی، بان کی مون روز سه شنبه میزبان ضیافت ناهار است و این با توجه به خدمات مدنی وی، ایده آل است. این در حالی است که هنوز هیچ ملاقاتی برای روحانی و اوباما برنامه ریزی نشده است هرچند که به گفته کاخ سفید، اوباما برای ملاقات آماده است. تا کنون چهار ملاقات دو جانبه با رهبران جهان برای اوباما در نیویورک برنامه ریزی شده است. او روز دوشنبه با گودلاک جاناتان از نیجریه، ملاقات می کند و روز سه شنبه پس از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل با میشل سلیمان از لبنان ملاقات می کند و یک دیدار خصوصی نیز با بان کی مون خواهد داشت که پس از آن ضیافت ناهار برگزار می شود. در نهایت نیز یک دیدار با محمود عباس برنامه ریزی شده است.

باید به یاد داشت در صورتی که روحانی چنین اقدامی را انجام دهد، ریسک بزرگی را متحمل خواهد شد. البته در صورتی که اوباما در صبح سه شنبه در سخنرانی خود حقوق هسته ای صلح آمیز ایران را به رسمیت بشناسد، موضع روحانی در قبال منتقدان تقویت می شود.

باتوجه به این برنامه ریزی، این احتمال وجود دارد که بان کی مون واسطه ملاقات روحانی و اوباما باشد. همچنین برخی شایعات حاکی از آن است که بان کی مون به دنبال ترتیب دادن نشستی بین وزیر خارجه ایران و همتای آمریکایی او است.

این در حالی است که مقامات آمریکایی می گویند برخی تعامل ها در سطوح مختلف می تواند بین ایران  و آمریکا اتفاق بیفتد و نمی توان آن را پیش بینی کرد. رئیس جمهور ایران نیز می گوید در عالم سیاست هر اتفاقی امکانپذیر است.

اما فراتر از شایعه هایی که در مورد رو در رو شده اوباما و روحانی مطرح می شود، موضوعی دیگر وجود دارد و آن این است که اوباما می داند در صورتی که روحانی به استقبال برخورد با اوباما برود، با ریسک هایی مواجه خواهد شد. به بیان دیگر  دست دادن اوباما و روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل، تحولی مثبت است اما باید به یاد داشت در صورتی که روحانی چنین اقدامی را انجام دهد، ریسک بزرگی را متحمل خواهد شد. البته در صورتی که اوباما در صبح سه شنبه در سخنرانی خود حقوق هسته ای صلح آمیز ایران را به رسمیت بشناسد، موضع روحانی در قبال منتقدان تقویت می شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: اوباما روحانی بان کی مون


نظر شما :