نظر کوفی عنان دربارۀ بحران سوریه

۳۱ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۰:۱۸ کد : ۱۹۲۱۷۵۸ سرخط اخبار

آسمان نوشت:

کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل در متن کوتاهی که در نشریه الدرز منتشر شده است  به حوادث سوریه پرداخته و ضمن مخالفت با جنگ خواستار اقدام جمعی برای پایان دادن به خشونت می شود.

همه از استفاده سلاح های شیمیایی علیه غیر نظامیان در سوریه وحشت زده شده اند. ما استفاده از این سلاح ها را به عنوان امری غیر انسانی و جنایتکارانه به شدت محکوم می کنیم. کسانی که به استفاده از این تسلیحات پرداختند باید هم به صورت فردی هم جمعی پاسخگو باشند. بازرسان سازمان ملل متحد فعالانه برای تعیین حقایق و گزارش به دبیر کل سازمان ملل بان کی مون می کوشند. ما مصرانه از تمامی کشور های عضو می خواهیم منتظر گزارش بازرسان سازمان ملل متحد در مورد استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه و مذاکرات شورای امنیت سازمان ملل قبل از هرگونه نتیجه گیری و تصمیم گیری باقی بمانند.

درگیری های سوریه دو سال و نیم است که ادامه یافته و بیش از صد هزار نفر کشته و چند هزار نفر دیگر زخمی شده و 2 میلیون آواره شده و بیش از 4 میلیون هم در داخل مرز های سوریه آواره شده اند. هیچ راه حل نظامی برای این درگیری وجود ندارد. بنابراین همه تلاش ها باید در راستای متوقف کردن خونریزی های بیشتر در دمیدن در کالبد فرآیند سیاسی جهت پایان دادن به جنگی که سوریه را به شکلی وحشیانه ویران کرده صورت گیرد.

وحشت از این حمله باید جامعه بین المللی را همراه با عزمی تازه برای تضمین راه حلی فوری به جای جنگ مطابق با اصول پذیرفته شده حقوق بین المللی و عدالت در کنار هم قرار دهد. شورای امنیت برای یافتن زمینه های مشترک و قرار دادن رفاه مردم سوریه در خط مقدم تصمیمات خود مسئولیت اخلاقی دارد تا خشونت را پایان داده و به راه حلی صلح آمیز براساس یک فرآیند سیاسی فراگیر دست یابد.


نظر شما :