رسانه‌های عربی ارزیابی کردند

اوباما و روحانی؛ گشودن پنجره گفتگو بدون دیدار مستقیم

۰۳ مهر ۱۳۹۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۲۱۹۱۷ اخبار اصلی خاورمیانه
روزنامه العرب، چاپ لندن در گزارشی درباره سخنرانی دکتر حسن روحانی نوشت هر دو طرف ایرانی و امریکایی در سخنان خود بر یک چیز تاکید کردند، حل اختلافات از طریق دیپلماسی و تعیین چارچوبی برای حل اختلافات.
اوباما و روحانی؛ گشودن پنجره گفتگو بدون دیدار مستقیم

دیپلماسی ایرانی: اظهارات دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران همانند اظهارات و نوشته اخیر او بازتاب گسترده ای در مطبوعات جهان از جمله جهان عرب داشته است. اگر چه انتظارات رسانه ها از دیدار او با اوباما تا کنون راه به جایی نبرده است اما اظهارات هر دوی آنها در مجمع عمومی سازمان ملل که با فاصله ای نزدیک به شش ساعت از یکدیگر ایراد شد به دقت از سوی رسانه ها رصد شده است.

المیادین: چراغ سبز روحانی به حل اختلافات با امریکا

شبکه خبری المیادین که مقر آن در بیروت است با ارزیابی مثبت از اظهارات دکتر حسن روحانی و اوباما گزارش داد که به نظر می رسد باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا از اظهارات روحانی استقبال کند و آن را مثبت بداند.

این شبکه در ادامه گزارش می دهد که اوباما پیش از این ابراز امیدواری کرده بود که این اظهارات آغازگر راه جدیدی در روابط ایران و امریکا باشد. این شبکه خبری همچنین این قول اوباما را که گفت: "صحبت های روحانی مرا خوشحال کرد"، برجسته و مهم ارزیابی کرده است.

العربیه: صحبت های روحانی کمتر از حد انتظار غربی ها

شبکه خبری العربیه که نزدیک به عربستان سعودی است اگر چه با اشاره به این بخش از اظهارات روحانی که گفت "ایران تهدید منطقه ای و جهانی نیست" را مهم ارزیابی کرد اما به نقل از دیپلمات های غربی گزارش داد که سخنرانی روحانی کمتر از حد انتظار غربی ها بوده است.

العربیه همچنین گزارش می دهد دیپلمات های غربی اگر چه اظهارات روحانی را مثبت ارزیابی کردند و گفتند که فاقد تهدید و خط و نشان علیه غرب بود اما انتظار داشتند همانند اوباما که اظهاراتی آشتی جویانه در برابر ایران ایراد کرد رئیس جمهوری ایران نیز به همان اندازه لحن خود را نرم می کرد.

بی بی سی عربی: دلسردی ایرانی ها از امریکایی ها

شبکه خبری بی بی سی عربی ضمن پوشش کامل سخنرانی روحانی گزارش داد اگر چه اظهارات روحانی بر خلاف سلف قبلی اش محمود احمدی نژاد بسیار مثبت و عاری از تهدید بود اما طرف غربی انتظار داشت که اظهارات رئیس جمهوری ایران از این هم نرم تر باشد. این شبکه به نقل از دیپلمات های غربی می نویسد که حضور سطح پایین امریکایی ها در سخنرانی روحانی ظاهرا موجب دلسردی مقام های ایرانی شده و این مساله سبب شده است تا رئیس جمهوری ایران در سخنرانی خود در حد و اندازه انتظار غربی ها و امریکایی ها اظهارات خود را صلح جویانه بیان نکند.

الحیات: رئیس جمهوری ایران کشورش را تهدیدی برای جهان ندانست

روزنامه الحیات، چاپ لبنان که از روزنامه های نزدیک به حکومت عربستان سعودی محسوب می شود اظهارات روحانی مبنی بر این که ایران تهدیدی برای جهان نیست را برجسته کرده و نوشته است، رئیس جمهوری ایران در سخنرانی خود تاکید کرد، کشورش نه تهدیدی برای منطقه و نه برای جهان است و از باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا خواست که از به کار بردن واژه جنگ در تعامل با ایران خودداری کند و اولویت را به مذاکره بدهد. وی ساعاتی پس از سخنرانی اوباما در سخنرانی خود گفت: «اگر ایالات متحده به مصالح کوتاه مدت مجموعه های فشار طرفدار جنگ اعتنایی نکند می توانیم چارچوبی برای حل اختلافاتمان بیابیم.»

العرب: اوباما طرفدار دیپلماسی و روحانی طرفدار چارچوب حل اختلافات

روزنامه العرب، چاپ لندن نیز در گزارشی درباره سخنرانی روحانی نوشت هر دو طرف ایرانی و امریکایی در سخنان خود بر یک چیز تاکید کردند، حل اختلافات از طریق دیپلماسی و تعیین چارچوبی برای حل اختلافات.

این روزنامه تاکید می کند، اظهارات دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا بیش از دیگر سخنرانی ها متوجه جهانیان بوده است.

العرب همچنین این بخش از اظهارات روحانی را که اگر اراده ای نزد امریکایی ها برای حل اختلافات وجود دارد باید فشارها را متوقف کرده تا بتوان چارچوبی برای حل اختلافات یافت را مهم ارزیابی کرده است. این روزنامه همچنین این بخش از اظهارات روحانی را که "کسی نمی تواند مانعی برای برنامه هسته ای ما ایجاد کند و ما آماده همکاری های دو جانبه برای جلب اعتماد برای تعامل سازنده هستیم"، برجسته دانسته است.

القدس العربی: روحانی گفت سلاح هسته ای در ذهن ایرانی ها نیست

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن نیز در گزارشی بر این بخش از اظهارات روحانی که گفت در ذهنیت ایرانی ها جایی برای سلاح هسته ای نیست مهم دانسته و نوشته است که روحانی در این مصاحبه تاکید کرد، نزاع بر سر برنامه هسته ای کشورش را می توان از طریق اعتدال، تدبیر، احترام متبادل به دور از خشونت و تروریسم حل و فصل کرد.

السفیر: اوباما و روحانی درها را باز کردند اما دیدار نکردند

روزنامه السفیر، چاپ بیروت نیز در گزارشی از سازمان ملل و سخنرانان آن نوشت دو طرف امریکایی و ایرانی با استقبال از گفت وگوهای سازنده بر سر پرونده هسته ای ایران، مشکلات منطقه ای و بحران های دیگر باب تازه ای در روابط تهران و واشنگتن گشودند اما حاضر به دیدار با یکدیگر نشدند.

این روزنامه در ادامه می نویسد در ابتدا امید بسیاری به دیدار میان دو رئیس جمهوری ایران و امریکا وجود داشت و رسانه ها انتظار داشتند که روحانی و اوباما حرکتی تاریخی انجام دهند و حداقل با یکدیگر دست دهند اما با گذشت زمان مشخص شد که دو طرف برنامه ای برای دیدار با هم ندارند.

این روزنامه تاکید می کند، با این حال دو طرف صحبت از گفت وگو و مذاکره زدند که نشان می دهد باب تازه ای در روابط به شدت تیره دو طرف گشوده شده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روحانی اوباما رئیس جمهوری ایران


نظر شما :