وزرای خارجه ایران و آمریکا در یک قاب

لحن ظریف، 1+5 را تحت تاثیر قرار داد

۰۵ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۰۶ کد : ۱۹۲۲۰۰۹ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
در نشست نیمه شب پنجشنبه وزرای خارجه ایران و آمریکا آداب دیپلماتیک را به جا آوردند و کری سمت راست ظریف نشست که در ادبیات دیپلماتیک نشانه ای از تمایل طرفین به تعدیل تنش ها به شمار می رود.
لحن ظریف، 1+5 را تحت تاثیر قرار داد

دیپلماسی ایرانی: نیمه شب گذشته، وزرای خارجه ایران و آمریکا برای نخستین بار در چارچوب نشست گروه 1+5، با یکدیگر ملاقات کردند.نشستی که در آن تمامی آداب دیپلماتیک رعایت شد و جان کری نیز سمت راست محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نشست که در ادبیات دیپلماتیک نشانه ای از تمایل طرفین به تعدیل تنش ها به شمار می رود.  حاظران در این نشست نیم ساعته پس از خروج از سالن محل مذاکرات بیش از هر چیز از تغییر لحن ایران شگفت زده شدند. به نحوی که ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس بلافاصله در توییتر خود از لحن مثبت ایران سخن گفت. کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز که ریاست این نشست را بر عهده داشت فضا را پرانرژی توصیف کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزیر خارجه ایران و همتایان آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی، چینی، روسی و آلمانی وی پس از پایان این  نشست تاکید کردند که همچنان کارهای زیادی باید انجام شود. هرچند مقامات تهران سخنی از پیشنهاد های قبلی ارایه شده از سوی گروه 1+5، به میان نیاوردند، اما اشتون به خبرنگاران گفت ، پیشنهادی پیش از این به ایران ارایه شده که یا باید به آن پاسخ دهد و یا اینکه پیشنهاد دیگری را روی میز بگذارد. در بهمن ماه گذشته گروه 1+5، پیشنهاد تعلیق غنی سازی 20 درصدی، انتقال ذخایر موجود به خارج از کشور و تعطیلی سایت فوردو را در مقابل لغو تحریم های پتروشیمی و تجارت طلا مطرح کرده بود.  اشتون همچنین تاکید کرد  طرفین توافق کرده اند 19 روز دیگر در ژنو دور بعدی مذاکرات را انجام دهند.

پیش از برگزاری این نشست، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران تاکید کرده بود که مساله هسته ای باید در مدت چند ماه و نه چند سال حل شود. ظریف نیز پس از پایان نشست نیمه شب پنجشنبه به خبرنگاران گفت،برای سرعت بخشیدن به مذاکرات به توافق رسیدیم و امیدواریم بتوانیم در فرجه ای یکساله به راه حل برسیم.  

این در حالی است که واشینگتن پیش از این نشست خاطرنشان کرده بود که پیشرفت سریع و آسان نخواهد بود و کاخ سفید نیز به وضوح در مقابل فشارها برای تعیین جدول زمانی، مخالفت کرده بود. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در این زمینه اظهار داشت: در نشست اولیه انتظار هیچ توافقی نداریم. اما این بخشی از محک زدن جدیت ایران است.

وزیر خارجه آمریکا پس از پایان گفت و گو ها به خبرنگاران گفت که نشست بسیار سازنده ای داشته است. او ادامه دارد، تغییر لحن ایران مشهود بود که مورد استقبال است، اما به پرسش های مطرح پاسخی داده نشد و کارهای زیادی است که باید انجام شود.

اشتون به خبرنگاران گفت ، پیشنهادی پیش از این به ایران ارایه شده که یا باید به آن پاسخ دهد و یا اینکه پیشنهاد دیگری را روی میز بگذارد.

ظریف نیز در اظهار نظری محتاطانه گفت که از گام نخست راضی است. وزیر خارجه ایران ادامه داد: اکنون نوبت آن است که لحن مثبت خود را با اقدامات جدی به منظور حرکت رو به جلو هماهنگ کنیم.

به گزارش رویترز، کری و ظریف برخی احتمال ها را مطرح کردند اما تاکید داشتند که هنوز کارهای زیادی باقی مانده است. همچنین وزیر خارجه ایران تاکید کرد که تحریم ها باید هرچه سریعتر لغو شود. این خبرگزاری انگلیسی در ادامه می افزاید: کری و دیگر همتایان اش در گروه 1+5، پس از ملاقات با ظریف بیش از هر چیز به تغییر لحن ایران در مقایسه با مذاکره کنندگان در دولت تندروی سابق اشاره می کنند.

اشتون، نیز به خبرنگاران گفت: نشست مهمی داشتیم. فضا خوب و پر انرژی بود. به گفته وی دو طرف در مورد یک جدول زمانی هدفمند به منظور حل نگرانی ها در خصوص برنامه های هسته ای ایران به توافق رسیدند. نشست بعدی نیز 15 و 16 اکتبر در ژنو برگزار می شود تا دستور کار نشست امشب دنبال شود. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین خاطرنشان کرد که تمرکز بر اقدامات موثری که در این زمینه انجام می شود، اهمیت دارد.

این در حالی است که حضور کری و ظریف در یک سالن و دور یک میز مذاکره، که امری بی سابقه از زمان انقلاب اسلامی تا کنون به شمار می رود، توجه رسانه ها را به خود معطوف کرده بود.  پیش از این وزرای خارجه ایران و آمریکا در می 2007، به طور تصادفی با یکدیگر برخورد کرده بودند.

هرچند ظریف می گوید حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران باوجود درخواست اوباما برای ملاقات، به دلیل کمبود وقت از این اقدام صرفنظر کرده است، اما وزیر خارجه ایران در نشست پنجشنبه آداب دیپلماسی را به جا آورد و پس از دست دادن با کری در حالی که لبخند می زد، روی صندلی نشست. روی خندان و انرژی مثبت ظریف از همان ملاقات نخست، اشتون را نیز تحت تاثیر قرار داد. به نحوی که او در جمع خبرنگاران گفت از پرانرژی بودن وزیر خارجه ایران به وجد آمده است. به گفته اشتون، کری نیز یک دیپلمات بسیار مودب است و اگر رفتاری متقابل از خود نشان نمی داد، جای تعجب بود. وزیر خارجه چین نیز در توصیف فضای مذاکرات گفت: همه ما با یکدیگر دست دادیم.

پیش از آغاز این نشست، کری تاکید کرده بود که حتما مذاکرات خوبی خواهد داشت. ظریف نیز در صفحه فیس بوک خود ابراز امیدواری مشابهی کرد اما در عین حال خاطرنشان کرد نباید از این نشست انتظار نتیجه داشت. اکنون همه نگاه ها به 19 روز دیگر دوخته شده که گروه 1+5 و ایران دومین نشست خود را در ژنو برگزار می کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: برنامه هسته ای ایران مذاکرات ایران با 1+5


نظر شما :