جان کری: توافق هسته‌ای با تهران ممکن است طی ۶ ماه حاصل شود

۰۸ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۴ کد : ۱۹۲۲۱۸۹ سرخط اخبار

جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت که امکان تغییر روابط آمریکا با ایران و حل و فصل سریع تر مساله هسته ای ایران وجود دارد.

به گزارش عصر ایران کری در برنامه " شصت دقیقه" شبکه تلویزیونی "CBS” آمریکا با اعلام این موضوع گفت تشدید تلاش های دیپلماتیک برای حل و فصل سریع مساله هسته ای ایران ، می تواند آن گونه که حسن روحانی خواسته در بازه زمانی 3 تا 6 ماهه منجر به یک توافق شود. (سه ماه بعد ، عید سال نو میلادی است و شش ماه بعد، عید نوروز ایرانی هاست.)

کری گفت:" اگر ایران آمادگی آن را داشته باشد ممکن است توافقی زودتر حاصل شود."

وی افزود:" اگر برنامه هسته ای ایران صلح آمیز بوده و برای ما و همه جهان قابل اثبات باشد، روابط ما با ایران به طور چشمگیر و سریع می تواند تغییر کرده و بهبود یابد."

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: بدین منظور باید ایران گام های سریعی برای اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود بردارد از جمله امکان بازرسی عاجل از سایت های هسته ای خود را فراهم کند و غنی سازی اورانیوم با غلظت بالا را متوقف کرده و کاهش دهد.

کری افزود:" ما عمل ایران را می خواهیم نه صرفا تغییر لحن و مواضع را. ما می خواهیم مطمئن شویم برنامه هسته ای ایران تهدیدی برای منافع دوستان و متحدانمان در منطقه ندارد."

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد در صورت رسیدن به یک توافق بر سر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران تحریم ها علیه این کشور می تواند برداشته شود.

وی افزود مادامی که ایالات متحده آمریکا از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران اطمینان کسب نکند تحریم ها رفع نخواهند شد.

کلید واژه ها: برنامه هسته ای ایران


نظر شما :