صفار هرندی: اقدامات دیپلماتیک اخیر تغییر تاکتیک نظام است

۱۳ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۹ کد : ۱۹۲۲۴۲۷ سرخط اخبار

صفارهرندی در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه امروز با بیان اینکه امروز وارد دوران جدیدی شده ایم، تصریح کرد: وقتی رهبر انقلاب بر اقدامی صحه می گذارند، یعنی این استراتژی نظام است و نرمش با قید قهرمانانه موضع امروز نظام است.

 
به گزارش تسنیم، محمدحسین صفارهرندی کارشناس مسائل سیاسی در سخنرانی پیش از خطبه های این هفته نماز جمعه تهران در تشریح نرمش قهرمانانه اظهار داشت: در هفته های اخیر با جریانی روبه رو هستیم که ممکن است در نگاه نخست با رویه ها و عادات قبلی ما نامأنوس باشد، اما همچنان که بارها مورد تاکید قرار گرفته است، اگر تحرکی در چارچوب دیپلماسی عمومی نظام در قبال مسائل بین المللی روا داشته می شود، این اتفاق حرکتی در جهت تغییر تاکتیک و قدرت مانور نظام برای تحصیل رسیدن به منافع ملی و اصول مورد قبولش است.
 
وی  تعبیری که راهگشای این دوره جدید بوده است را  تعبیر حکیمانه نرمش قهرمانانه دانست و با اشاره به آیه ای از سوره فتح که به دوران بعد از صلح حدیبیه اشاره می کند، تصریح کرد: خداوند در این آیه به مقطعی اشاره می کند که بی شباهت به دوران امروز ما نیست البته قصد نداریم بگوییم که تطبیق مو به مو دارد.
 
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: خداوند در این آیه به وضعیتی اشاره می کند که دست کفار و مشرکین از سر مومنین کوتاه است و دست مومنین از سر کفار کوتاه است این یعنی دوگانه ای که با فهم زمینی ما همخوانی ندارد، اما حقیقتی که خداوند به آن اشاره می کند این است که دوره پیروزی را در این اتفاق دیده است لذا می فرماید ضرورت و مقتضای این دوره چنین است که دست آنها از سر شما کوتاه باشد و دست شما از سر آنها کوتاه باشد، یعنی حالتی که طرفین احساس کنند قوایشان در برابر یکدیگر متوقف شده است.
 
صفارهرندی تصریح کرد: نرمش قهرمانانه با جریان استکباری در بخشی از ساخته هایمان در موضوع هسته ای است و کاروانی که با مسئولیت عالی رئیس جمهور به سازمان ملل رفت و با اعتمادی که رهبر معظم انقلاب به وی داشت و با اختیاراتی که از سوی وجدان بیدار انقلاب و با تکیه بر آرای مردمی که رئیس جمهور خود را انتخاب کردند و به او این ظرفیت را بخشیدند که از زبان آنها با جهان سخن بگوید، باید درست بشناسیم.
 
وی خاطرنشان کرد: آیا آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور تدبیر تازه ای را که برای صحبت با جهان یافته است، معامله بر سر اصول و مبانی انقلاب اسلامی است؟ در حالی که اگر از خود وی و یا دیگر کارشناسان آگاه بپرسیم تاکید می کنند که آیین اصلی و مبانی نظام تغییر نکرده و آنها سر جای خودشان است و این طرح نو از گونه ای دیگر سخن گفتن است و صرفا تغییر در روش های تاکتیکی است و برای همه دولت ها این امکان میسر بوده است که در چارچوب خطوط قرمز نظام از روش های خاص خود مدد بگیرند.
 
کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: ایام بعد از انتخابات ریاست جمهوری اعتماد مردم به گروهی از زمامداران و سپردن مسئولیت کارها با قید اینکه آنها می گویند از روش تازه ای به لحاظ تاکتیکی و فرعی می خواهیم استفاده کنیم و با این روش با جهان مواجه شویم و به این روش جدید در جهت تحقق آرمان های نظام امیدوار هستیم لذا مردم به آنها اعتماد کردند و عرصه را به دست کسی سپردند که در دوران تبلیغات انتخاباتی از این روش تازه سخن می گفت و تاکید می کرد این تدبیر ما به هیچ وجه ناظر به تغییر در اصول و مبانی نظام نیست و با حفظ همه بنیان های اساسی انقلاب و اسلامی در مسیر موردنظر رهبر معظم انقلاب حرکت خواهیم کرد.
 
صفارهرندی افزود: اسلام هم این روش را منع نکرده است، پیامبر و ائمه علیهم السلام نیز از راه های متفاوت در جهت رسیدن به مقاصد خود استفاده می کردند.
 
وی با بیان اینکه دشمنان در جهت تحریک افکار عمومی در بوق های تبلیغاتی خود این مساله را طور دیگری عنوان می کنند و می گویند نظام جمهوری اسلامی از سر ناچاری به تسلیم و سازش روی آورده است، گفت: بگذارید آنها همینطور بگویند، اما  مهم این است که در این اتفاقی که رخ داده، ما از سر ناچاری رویکرد جدیدی نداشتیم و بلکه در دنیا اتفاقات دیگری نیز افتاده است.
 
کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تحلیل "کریستین امانپور" از سخنان چند شب پیش نتانیاهو گفت: خبرنگاری از امانپور راجع به تحلیلش می پرسد که وی می گوید در این چند روزه در لندن در هر محفلی که راجع به قضایای اخیر صحبت کردم، سخن اصلی این است که اگر بین ایران و آمریکا توافقی صورت بگیرد، بزرگترین اتفاقی است که بعد از دوران جنگ سرد رخ داده است.
 
صفارهرندی خاطرنشان کرد: جنگ سرد بعد از جنگ جهانی دوم و بالا گرفتن خصومت بین دو قطب جهان یعنی شوروی و آمریکا رخ داد که آنها رو به صلح حرکت کردند و در حالتی از صلح قرار داشتند که هر اردوگاه دیدگاه های خود را دنبال می کرد. در جهان بعد از فروپاشی شوروی چه اتفاقی افتاده و در برابر هژمونی آمریکا در جهان معاصر چه قدرتی ظهور کرده است که توافق با این قدرت بزرگترین اتفاق بعد از دوران جنگ سرد است و حتی امانپور فروپاشی شوروی را در حد این توافق بزرگ نمی کند. آیا اگر جمهوری اسلامی یک قدرت معمولی بود چنین تعبیری به کار برده می شد.
 
وی اظهار داشت: در اینجا حق داریم از کسانی گله مند باشیم که در پیگیری این سیاست دچار توهمی شدند که رفتن ما به سمت آمریکا از این منظر است که فقط صرفا ما به آنها نیاز داریم. بله ما هم به تعامل با دنیا نیاز داریم، که حداقل برای دفع شرارت های دشمنان از جمله تحریم های ظالمانه تعامل داشته باشیم؛ ما نیز می خواهیم این ظلم ها رفع شود و گشایشی در احوال روزمره مردم حاصل شود اما فقط ما نیازمند وضع جدید نیستیم.
 
کارشناس مسائل سیاسی در بخش دیگری از سخنان خود به بحران سوریه اشاره کرد و گفت: در اوایل قضایای سوریه رئیس سازمان سیا به یکی از روسای جمهور کشورهای منتقد گفته بود که کار سوریه دو ماهه تمام است و شما آماده منطقه ای بدون بشاراسد باشید، اما امروز 3 سال از آن تاریخ گذشته است و دولت سوریه قوی تر از قبل شده است.
 
صفارهرندی با اشاره به استراتژی آمریکا در حمله نظامی به عراق و افغانستان اظهار داشت: آمریکایی ها وقتی وارد معرکه ای می شوند که طبق برآورد آنها مقاومت خاصی در برابر آنها وجود نداشته باشد و با حمله نظامی خود اندک مقاومت ها را بشکنند و دست نشانده خود را در آن منطقه حاکم کنند. اما در حالی که در موج اول این اتفاقات موافق بودند، سردمداران آمریکا بعد از گذشت زمان به اشتباه خود اذعان کردند.
 
وی افزود: آمریکایی ها می گفتند ما فقط در منطقه ایران را می شناختیم که در برابر ما قد علم کرده و ایستادگی می کرد و در کنار آن حزب الله لبنان و مقاومت فلسطین وجود داشت، اما اکنون این مقاومت ها در عراق و افغانستان هم شکل گرفته است. آمریکایی ها فکر می کردند اگر حلقه ای که به اصطلاح هلال شیعی نام داده بودند، گسسته شود، کل مقاومت بر باد است اما حالا می گویند قبلا حزب الله فقط در لبنان وجود داشت اما اکنون باید حزب الله سوریه و عراق هم مقابل کنیم.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد حمله نظامی آمریکا به سوریه نیز اظهار داشت: همه داده های اطلاعاتی گواه بر این بودند و حتی ارزیابی های ما این بود که عملیات نظامی علیه سوریه آغاز خواهد شد اما چه چیزی باعث شد که آمریکایی ها به این تصمیم رسیدند که به صلاح شان نیست وارد جنگ در سوریه شوند و اولین آتش افروزی در منطقه به مثابه جرقه ای در انبار باروتی است که خشم و کینه و انزجار مردم منطقه را بر سر آنها خراب می کند و همه آرزوهای آنها را برباد می دهند لذا آنها که اهل حساب و کتاب هستند دیدند بهترین کاری که می توانند بکنند تقویت دیپلماسی است.
 
صفارهرندی با بیان اینکه دیپلماسی نوعی دیگر از جنگ است، گفت: خیلی خوشحال شدم که وزیر خارجه کشورمان گفت که این رفت و آمدها به معنی دوستی با رفقا نیست بلکه یک جدال و جنگ است و در جنگ شما باید دائما مراقب حریف خود باشید. دیپلمات کسی است که لبخندی بر لب و خنجری در پشت دارد و در زمانی که شما با لبخند دیپلماتیک، نرم شده باشید، خنجر از پشت بیرون می آید و وارد سینه شما می شود.
 
وی با بیان اینکه وارد دوران جدیدی شده ایم، تصریح کرد: وقتی رهبر انقلاب بر اقدامی صحه می گذارند، یعنی این استراتژی نظام است و نرمش با قید قهرمانانه موضع امروز نظام است. وقتی رئیس جمهور به طرف مقابل می گوید که با اختیار تام آمده ام و بعد از آن به قضیه ورود پیدا می کنیم و می خواهیم مشکلات حل شود اما پیام های دیگری مشاهده می کنیم.
 
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: معاون وزیر امور خارجه آمریکا برخلاف وعده هایی که آنها در نشست و برخاست دیپلماتیک به ما داده بودند، می گوید که هیچ یک از دولتمردان آمریکا معتقد نیستند که غنی سازی در ایران می تواند ادامه پیدا کند.
 
صفار هرندی با اشاره به شعار مردم  که مرگ بر آمریکا سر می دادند، گفت: شعار مرگ بر آمریکا زمانی تقویت و بیشتر خواهد شد که مردمی که خنجر آمریکایی ها در سینه، پشت و حنجره فرزندانشان نشسته و این خاطرات گذشته با طراحی مکارانه امروز آنها در پشت قیافه دیپلماتیک آنها ضمیمه شود و در پشت این ظاهر دوستانه دشمنی های خود را ادامه دهند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: تاسف ما از برخی هاست که خود را به عنوان سخنگوی دولت در رسانه ها جا می زنند اما در واقع سخنگوی ایالات متحده آمریکا هستند و ما به آنها می گوییم که ملت ایران در کنار تقاضایی برای تغییر وضعیت معیشتی حاضر  دارند، هرگز از اعتقادات خود عقب نشینی نمی کنند.

کلید واژه ها: مقاومت


نظر شما :