تحلیل واشینگتن پست از اظهارات اخیر کری

وزیر خارجه آمریکا پیشنهاد ظریف را نپذیرفت

۱۵ مهر ۱۳۹۲ | ۲۱:۳۳ کد : ۱۹۲۲۵۶۸ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
صحبت های اولیه در روزهای نخست و چند ملاقات و گفت و گوی تلفنی به معنی نزدیک شدن روابط نیست. بلکه نشانه ای از فرصتی است که می تواند پنجره را به روی برخی مذاکرات بگشاید.
وزیر خارجه آمریکا پیشنهاد ظریف را نپذیرفت

دیپلماسی ایرانی: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز یکشنبه اعلام کرد، پیشنهادی که طرف های مذاکره کننده هسته ای با ایران در گروه 1+5( آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان)، از آن سخن می گویند ، به تاریخ پیوسته و آنها باید بسته جدیدی روی میز بگذارند. این در حالی است که جان کری، همتای آمریکایی او مدعی است، این ایران است که باید پیشنهاد جدیدی بدهد و به این ترتیب سرنوشت مذاکراتی که برای هفته آینده در ژنو برنامه ریزی شده، همچنان مبهم است.

گروه 1+5، در بهمن ماه گذشته؛ زمانی که هنوز دولت حسن روحانی روی کار نیامده بود، پیشنهادی را روی میز قرار داد که شامل محدودیت هایی در برنامه های غنی سازی ایران و مهر و موم سایت فوردو، در مقابل لغو برخی تحریم ها در تجارت طلا و صنعت پتروشیمی بود. اما تهران انتظار دارد با توجه به تغییر دولت و چینش تیم هسته ای جدید، پیشنهاد جدیدی نیز از طرف مذاکره کنندگان هسته ای روی میز گذاشته شود. پیشنهادی که در آن حق غنی سازی در خاک ایران لحاظ شده باشد و همانگونه که تهران می خواهد، لغو تحریم ها را هدف قرار دهد.

در مقابل آمریکا و متحدان اش درآنسوی آتلانتیک می گویند، ایران باید به پیشنهاد مطرح شده پاسخ دهد یا اینکه بسته جدیدی روی میز بگذارد. پیش از اینکه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا بگوید، این ایران است که باید پیشنهاد جدیدی بدهد، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از گفت و گوی دو هفته قبل با ظریف در نیویورک اعلام کرد که غرب همچنان منتظر پاسخ تهران به پیشنهادهای اش است.

کری که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، برای نخستین بار در تاریخ روابط ایران و آمریکا پس از انقلاب اسلامی، در قامت وزیر خارجه آمریکا با همتای ایرانی خود ملاقات کرده، بر این باور است که گرم شدن روابط ایران و آمریکا به معنی دست کشیدن ایالات متحده از خواسته های اش در مورد برنامه های هسته ای ایران یا ملغی کردن طرح سپر دفاع موشکی اروپا نیست.

روزنامه واشینگتن پست در این زمینه می نویسد، وزیر خارجه ایران که اخیرا با کری ملاقات داشته می گوید ایالات متحده باید پیشنهاد های جدیدی را در نشست هفته آینده ایران و گروه 1+5، ارایه کند، اما به نظر می رسد کری این پیشنهاد را رد کرده است. چرا که می گوید ایران هنوز به پیشنهاد قبلی پاسخ نداده است. وزیر خارجه آمریکا پس از ملاقات با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود گفت: ما می خواهیم تفاوت کامل ایران را در جهت گیری شاهد باشیم. البته با برخی اظهاراتی که در نیویورک مطرح شد، ترغیب شدیم.

وزیر خارجه ایران  می گوید ایالات متحده باید پیشنهاد های جدیدی را در نشست هفته آینده ایران و گروه 1+5، ارایه کند، اما به نظر می رسد کری این پیشنهاد را رد کرده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در جریان سخنرانی ماه گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد، برنامه های هسته ای ایران خطرناک نیست و جمهوری اسلامی آماده همکاری با جامعه بین المللی برای اثبات آن است. البته وی خاطرنشان کرد که تحریم ها باید لغو شوند. پس از این سخنرانی، ظریف و کری در چارچوب مذاکرات وزیران خارجه گروه 1+5 و ایران ملاقات کرده و پس از آن نیز گفت و گویی نیم ساعته داشتند. چند روز بعد نیز اوباما در حالی که روحانی برای بازگشت به ایران به فرودگاه می رفت با او تماس تفلنی برقرار کرد که مانند ملاقات ظریف و کری، در تاریخ جمهوری اسلامی بی سابقه بود.

به دنبال اظهارات کری در مورد اینکه ایران هنوز به پیشنهاد گروه 1+5، پاسخ نداده، لاوروف نیز خاطرنشان کرد، گروه مذاکره کنندگان بین المللی با ایران خواستار نقشه راهی هستند که در نهایت جامعه بین المللی را در مورد ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای ایران و تحت نظارت بودن کامل آن، مطمئن کند. وزیر خارجه روسیه با اشاره به نشست هفته آینده در ژنو گفت: ایران احتمالا می خواهد شفافیت بیشتری نشان دهد و گام های بیشتری بردارد و این آن چیزی است که باید در ژنو در مورد آن مذاکره کنیم.

کری در این زمینه اظهار داشت: در حالی که واشینگتن بسیار علاقمند است که راهکاری مذاکره ای برای مجادله هسته ای ایران پیدا شود، خیلی زود است که بگویم ، روند آغاز شده در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه گذشته به تغییر سیاست آمریکا منجر می شود. کری ادامه داد: صحبت های اولیه در روزهای نخست و چند ملاقات و گفت و گوی تلفنی به معنی نزدیک شدن روابط نیست. بلکه نشانه ای از فرصتی است که می تواند پنجره را به روی برخی مذاکرات بگشاید. او در مورد طرح سپر دفاع موشکی در اروپا نیز با اشاره تلویحی به ایران گفت، تا زمانی که تهدید در آنجا ادامه داشته باشد، این طرح نیز ادامه خواهد داشت.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

کلید واژه ها: گروه 1+5 کری ظریف


نظر شما :