تهران خواهان لغو تحریم های بیشتر است

یک بسته هسته ای با دو روایت

۱۸ مهر ۱۳۹۲ | ۰۰:۳۰ کد : ۱۹۲۲۶۶۳ اخبار اصلی پرونده هسته ای
در واقع تهران همان بسته پیشنهادی آلماتی را به نوعی دیگر ارایه کرده است با این تفاوت که توقع لغو تحریم های بیشتری را دارد.
یک بسته هسته ای با دو روایت

دیپلماسی ایرانی: درحالی که وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آگاه از بسته پیشنهادی جدید ایران برای گروه 1+5، پرده برداشته، چشم انداز نشست ژنو هنوز هم مبهم است.روز یکشنبه بود که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفت پیشنهاد قبلی 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) که بهمن ماه گذشته روی میز مذاکرات آلماتی گذاشته شده بود به تاریخ پیوسته و  این گروه باید پیشنهاد جدیدی ارایه کند. کمتر از 24 ساعت بعد، جان کری، همتای آمریکایی او اعلام کرد، ایران یا باید به بسته پیشنهادی پاسخ دهد یا اینکه خود یک پیشنهاد جدید روی میز بگذارد.

یک روز پس از این موضع گیری جان کری، وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آگاه نوشت ، ایران بسته پیشنهادی جدیدی را آماده کرده که شامل توقف تولید سوخت هسته ای با کاربرد تسلیحاتی است. در مقابل تهران از آمریکا و اتحادیه اروپا می خواهد تحریم هایی را که به وضوح موجب ایزوله ایران از سیستم مالی بین المللی و صنعت نفت شده، لغو کند.

یک دیپلمات غربی در این زمینه اظهار داشت: ایرانیان آماده اند با پیشنهادی جدی به ژنو بروند که کاهش تعداد سانتریفوژهای فعال، حجم غنی سازی و افزایش نظارت ها را شامل می شود. به گزارش این روزنامه آمریکایی، این پیشنهاد ایران می تواند شکافی بین آمریکا و نزدیک ترین متحدان اش در خاورمیانه به ویژه اسرائیل ، عربستان و امارات متحده عربی ایجاد کند که در مورد حرکت سریع واشینگتن به سوی بهبود روابط با تهران نگران هستند.

به نظر می رسد که تهران پیشنهاد توقف غنی سازی 20 درصدی را برای مراحل اولیه ارایه کند. همچنین احتمال طرح پیشنهاد تعطیلی سایت فوردو در نزدیکی قم نیز وجود دارد. این در حالی است که علائدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می گوید بحث تعطیلی فوردو مطرح نیست و در صورت ارایه این طرح، مجلس با آن مخالفت می کند. پیش از این نیز برخی مقامات دیگر در تهران تاکید کرده بودند که هیچگاه فعالیت فوردو را متوقف نخواهند کرد.

پیشنهاد ایران می تواند شکافی بین آمریکا و متحدان اش در خاورمیانه به ویژه اسرائیل، عربستان و امارات متحده عربی ایجاد کند که در مورد حرکت سریع واشینگتن به سوی بهبود روابط با تهران نگران هستند.

از سوی دیگر پیشنهاد گروه 1+5، در آلماتی نیز مهر و موم فوردو و تعلیق غنی سازی 20 درصدی در مقابل لغو تحریم پتروشیمی و فلزات گرانبها را شامل می شد که تهران تا کنون به آن پاسخ نداده است.

از محتوای گزارش وال استریت ژورنال در مورد بسته پیشنهادی ایران اینگونه استنباط می شود که  تهران همان بسته پیشنهادی آلماتی را  به نوعی دیگر ارایه کرده است با این تفاوت که توقع لغو تحریم های بیشتری را دارد. تعلیق غنی سازی 20 درصدی، مهر و موم سایت فوردو و افزایش نظارت ها بر فعالیت های هسته ای ایران ، درخواست های گروه 1+5 در نشست آلماتی بود و اکنون نیز تهران همین درخواست ها را در قالب پیشنهاد مطرح می کند. اما گروه 1+5، در مقابل این درخواست ها آماده بود تحریم پتروشیمی و تجارت طلا را لغو کند در حالی که تهران می خواهد تحریم های مالی و نفتی حذف شوند.

این در حالی است که رویترز تاکید می کند به نظر نمی رسد غرب آماده باشد به طور ناگهانی برای لغو تحریم ها اقدام کند. برخی تحلیلگران بر این باورند غرب نمی خواهد در مراحل نخست امتیازهای زیادی در مورد لغو تحریم ها به ایران بدهد، چرا که در این صورت اهرم فشار برای ادامه مذاکرات کاهش می یابد.

به هر ترتیب مقامات تهران می گویند علاوه بر لغو تحریم ها، خواستار به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی برای ایران هستند. وندی شرمن، نماینده آمریکا در مذاکرات هسته ای با ایران مانند اوباما می گوید، ایالات متحده حقوق مردم ایران برای بهره مندی از انرژی صلح آمیز هسته ای را به رسمیت می شناسد اما او نیز مانند رئیس جمهور کشورش اش از اشاره به این نکته که آمریکا حق غنی سازی را برای ایران به رسمیت می شناسد، پرهیز دارد.

تحلیلگران می گویند مذاکرات هسته ای با ایران باید سریع به نتیجه برسد چرا که هم در واشینگتن و هم در تهران، صداهای مخالف مذاکره بسیار است و در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، بار دیگر فشار برای تحریم و درگیری نظامی افزایش می یابد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: تحریم بسته پیشنهادی فوردو گروه 1+5


نظر شما :