آلمانی‌ها هم با تلاویو هم‌صدا شدند

نگرانی از نزدیکی ایران و امریکا یا برنامه هسته‌ای؟

۲۵ مهر ۱۳۹۲ | ۱۲:۱۹ کد : ۱۹۲۲۷۹۴ ترجمه برگزیده خاورمیانه
مجله تاگس اشپیگل آلمان در سرمقاله این هفته خود نوشت که باید نسبت به ایران و دیپلماسی آن که روحانی سکان‌دار آن شده هوشیار بود چرا که به ایران و نیات آن نمی‌توان اطمینان کرد.
نگرانی از نزدیکی ایران و امریکا یا برنامه هسته‌ای؟

دیپلماسی ایرانی: گفته می شود نزدیکی ایران و امریکا آلمانی ها را به طور ویژه نگران کرده است، با این حال برلین نمی خواهد این گونه وانمود شود که طرف تندروها را در جامعه بین المللی گرفته است، به ویژه که کشورهای اروپایی رسیدن تفاهم میان ایران و امریکا را تایید کرده اند، آن هم زمانی که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران بارها تاکید کرده که به طور جدی آماده همکاری با غرب برای حل مساله پرونده هسته ای کشورش است.به گزارش روزنامه القدس العربی، دولت آلمان با احتیاط نسبت به مذاکرات ایران و امریکا ابراز خوش بینی کرده و سخنگوی آن اشتفان زایبرت گفته که برلین امیدوار است که دو طرف بتوانند به سرعت راه حلی برای بحران های موجود میان خود بیابند.

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز روز جمعه تاکید کرد که آلمان تلاش بسیاری برای حل بحران با ایران صرف می کند و در عین حال از اعطای جایزه صلح نوبل به سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی استقبال می کند و معتقد است که  اهدای این جایزه می تواند از گسترش تسلیحات کشتار جمعی در جهان از جمله ایران جلوگیری کند!

در همین رابطه مجله تاگس اشپیگل آلمان در سرمقاله این هفته خود نوشت که باید نسبت به ایران و دیپلماسی آن که روحانی سکان دار آن شده هوشیار بود چرا که به ایران و نیات آن نمی توان اطمینان کرد، آنها در ظاهر این گونه وانمود می کنند که با یکدیگر اختلاف دارند اما در باطن همگی به توسعه سلاح هسته ای و دستیابی به سلاح های کشتار جمعی با یکدیگر هم نظر هستند!

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که به هیچ وجه به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته ای نیست و برنامه های هسته ای اش صرفا اهداف صلح آمیز دارد.

اشپیگل می نویسد که روحانی بارها بر لزوم رسیدن به توافق با ایران بر سر برنامه هسته ای صلح آمیز کشورش تاکید کرده است و این خود نشان می دهد که موضوع هسته ای تا چه اندازه برای روحانی اهمیت دارد.

اشپیگل همچنین می نویسد که روحانی بارها بر لزوم رسیدن به توافق با ایران بر سر برنامه هسته ای صلح آمیز کشورش تاکید کرده است و این خود نشان می دهد که موضوع هسته ای تا چه اندازه برای روحانی اهمیت دارد. حقیقت این است که تحریم های اقتصادی علیه ایران باعث شده تا در دیپلماسی سرسختانه خود تعدیل کند و نسبت به گفت وگو با غرب از خود نرمش نشان دهد!

اشپیگل به کشورهای اروپایی به طور عموم و آلمان به طور خاص هشدار می دهد که به اهمیت تحریم های اعمال شده علیه ایران هوشیار باشند و از آن حمایت کنند و تا زمانی که ایران دست از برنامه هسته ای اش بر نداشته از ادامه اعمال تحریم ها دست نکشند.   

در همین رابطه روزنامه "نویه رور استایتونگ" جدیت نزدیکی امریکا و ایران را زیر سوال می برد و می پرسد آیا اوباما به ایران و روحانی به امریکا نیاز دارند؟ این روزنامه در شماره روز جمعه خود همچنین می نویسد: روحانی بر روی طرح حسن نیت از جانب امریکا حساب کرده تا به این ترتیب از تحریم های اعمال شده علیه کشورش بکاهد. اوباما به ایران نیاز دارد چرا که بدون یافتن راه حل دیپلماتیک برای پرونده هسته ای ایران نمی تواند به فکر پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه باشد، برای این که ایران قوی ترین هم پیمان حکومت رئیس جمهور بشار اسد است.

این روزنامه آلمانی در ادامه تاکید می کند، همچنین ایرانی ها مانع از برخورد تمام عیار هم پیمانان شیعی عراقی شان در برابر شورشیان سنی شده اند و در صورتی که بخواهند این حمایت را متوقف کنند عراق به فروپاشی خواهد رسید و این مساله می تواند به معنای شکست رسمی دخالت نظامی امریکا در عراق که هدف از حمله به آن استقرار حکومت دموکراتیک مدنی در منطقه بود، شود.

در عین حال به نظر می رسد که روزنامه های آلمانی برای اعلام ناخرسندی خود از نزدیکی امریکا به ایران ابایی ندارند که تریبون رسانه ای خود را در اختیار صهیونیست ها قرار دهند. در همین رابطه بنیامنین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در گفت وگو با روزنامه فرانکفورتر آلگمانیه تسایتونگ که روز جمعه منتشر شد، می گوید: «نرسیدن به توافق بین المللی با ایران به ویژه بر سر برنامه هسته ای اش بسیار بهتر از رسیدن به توافقی بد با ایران است که هیچ ضرورتی ندارد و هیچ هدفی را هم دنبال نمی کند.»

وی در ادامه می گوید: «مذاکره کنندگان هسته ای ایران در دیدار با اعضای 1+5 در ژنو که قرار است در روزهای 15 و 16 برگزار شود چیزی جز "امتیازات ظاهری" بر سر برنامه هسته ای ایران پیشنهاد نخواهند داد تا به این ترتیب بتوانند فرصت بیشتری کسب کنند. ایران در حال حاضر با سختی های اقتصادی به دلیل تحریم های بین المللی مواجه شده است. اکنون به دوازدهمین دور از این رویارویی رسیده ایم، ما می توانیم همچنان برنامه هسته ای ایران را با حفظ تحریم های اقتصادی مهار کنیم و حتی آنها را تشدید کنیم تا ایران به مطالبات بین المللی پاسخ دهد.»

وی در این مصاحبه باز هم مدعی شد که برنامه هسته ای ایران شبیه توافقی است که امریکا با کره شمالی رسید که در نهایت هیچ نتیجه ای در بر نداشت و در آخر کره شمالی با آزمایش نخستین تجربه هسته ای اش جهان را شوکه کرد. ما نباید این تجربه را اکنون با ایران تکرار کنیم به ویژه که ایران 50 برابر قدرتمندتر و خطرناک تر از کره شمالی است.  

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: یکشنبه 21 مهر 1392/بازانتشار: جمعه 25 مهر 1392

کلید واژه ها: امریکا تحریم آلمان


نظر شما :