تلاش سوییس برای میانجیگری میان ایران و ۱+۵

۲۴ مهر ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۸ کد : ۱۹۲۳۰۰۳ سرخط اخبار

یک روز پس از آنکه وزیر امور خارجه سوییس آمادگی برن را برای میانجیگری میان ایران و گروه ۱+۵ اعلام کرد، روزنامه تریبون ژنو خبر داده است که وزیر خارجه این کشور با رؤسای تیم های مذاکراتی دو طرف دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

تریبون ژنو نوشت که قرار است دیدیه بورکهالتر وزیر امور خارجه سوییس صبح چهارشنبه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و رییس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران دیدار و گفت وگو کند.

این روزنامه افزود: وزیر خارجه سوییس یک روز پس از دیدار با همتای ایرانی خود، با کاترین اشتون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مسوول تیم مذاکراتی گروه ۱+۵ دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

دیدیه بورکهالتر در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای، تصریح کرده بود که برن خواستار تحول مثبت در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ است.

وزیر خارجه سوییس در پاسخ به این سؤال که سوییس برای دستیابی ایران و گروه ۱+۵ به یک توافق چگونه می تواند کمک کند؟، گفت: ایو رسیه قائم مقام وزارت امور خارجه ما اخیراً در ایران بود و ما نیز آمادگی لازم برای به عهده گرفتن میانجیگری را داریم؛ البته اتحادیه اروپا نیز در اینجا نقش مهمی دارد.

این تلاش ها در حالی صورت می گیرد که سوییس در آستانه مذاکرات ژنو تأکید کرده بود در این مذاکرات نقش میزبان را دارد.

روزنامه سوییسی تریبون ژنو در ادامه گزارش خود همچنین با اشاره به حضور یکی از متخصصان ارشد تحریم دولت آمریکا در تیم مذاکراتی این کشور در ژنو، آن را نشانه ای برای کاهش تحریم ها و باز بودن درها به روی ایران دانست.

کلید واژه ها: سوییس ۱+۵ گروه 1+5


نظر شما :