تهدید بندر به تغییر رابطه با آمریکا در اعتراض به موضوع ایران

۳۰ مهر ۱۳۹۲ | ۲۱:۱۳ کد : ۱۹۲۳۳۰۲ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: به دنبال ابراز نگرانی عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی از بهبود روابط ایران با جامعه بین المللی و قوت گرفتن احتمال توافق هسته ای، رئیس اطلاعات عربستان سعودی اعلام کرد، ریاض تغییری عمده در روابط خود با ایالات متحده ایجاد خواهد کرد. به گزارش رویترز، بندر بن سلطان، به دیپلمات های اروپایی گفت: این اقدام ریاض در اعتراض به انفعال ایالات متحده در برابر سوریه و دراز کردن دست دوستی به سوی ایران، انجام می شود.

یک منبع نزدیک به سیاست عربستان که با این خبرگزاری انگلیسی گفت و گو می کرد، اظهار داشن: بندر به دیپلمات های اروپایی گفته است که واشینگتن نتوانسته در بحران سوریه و درگیری اسرائیل – فلسطین، عملکرد فعالی داشته باشد و از سوی دیگر در حال نزدیک تر کردن روابط خود با تهران است. البته عنوز مشخص نیست که شاه عبدالله از این اظهار نظر بندر حمایت می کند یا خیر.

این در حالی است که روابط تهران- ریاض به دنبال بهار عربی و بروز درگیری ها در بحرین متشنج شد. از سوی دیگر با وجود دعوت عربستان از روحانی برای سفر این کشور، رئیس جمهور به این دعوت پاسخ مثبت نداده است.

رویترز در ادامه گزارش خود به نقل از این منبع آگاه سعودی نوشت: تغییری که در رویکرد عربستان در مورد آمریکا ایجاد می شود، عمده خواهد بود. عربستان نمی خواهد دیگر خود را در موضع وابستگی قرار دهد. به گفته وی، بندر به دیپلمات ها گفت که می خواهد روابط ریاض را با آمریکا محدود کند. گفتنی است روابط ریاض – واشینگتن نیز در دو سال اخیر، تحت تاثیر شرایط منطقه، رو به سردی نهاده است. هرچند به جزئیات تصمیمات بندر اشاره نشده است. اما گفته می شود که او قصد دارد تغییراتی در خرید سلاح از آمریکا و فروش نفت به این کشور، ایجاد کند.

کلید واژه ها: ریاض


نظر شما :