جهاد الخازن، سردبیر سابق الحیات:

اشتباه نکنید، عربستان با ایران سر جنگ ندارد

۰۷ آبان ۱۳۹۲ | ۱۱:۴۱ کد : ۱۹۲۳۴۹۷ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: جهاد الخازن
می‌شنوم که عربستان از ارتباطات امریکایی – ایرانی نگران شده است، من هیچ دلیلی برای این نگرانی نمی‌بینم، برای این که حکومت عربستان در پی چنین تماسی با هیچ مشکلی مواجه نخواهد شد، وقتی که ایران از دو بحران سیاست داخلی و سیاست خارجی رنج می‌برد، طبیعی است که به فکر تنش‌زدایی بیفتد و این مساله به سود عربستان خواهد بود.
اشتباه نکنید، عربستان با ایران سر جنگ ندارد

دیپلماسی ایرانی: دلایل وجود بحران در روابط عربستان و امریکا معروف است، مهم ترین آن این است که ایالات متحده در قضیه فلسطینی اهمال کرد و دخالت نظامی در سوریه را رد کرد و از حکومت انتقالی در مصر انتقاد کرد، به خصوص بر سر نقش نیروهای نظامی، و همچنین در قبال سلاح های کشتار جمعی در خاورمیانه سکوت اختیار کرد.

عربستان سعودی در شورای امنیت در 17 ماه جاری میلادی صاحب یک کرسی شد اما روز بعد آن کرسی را رد کرد و شورای امنیت را به اهمال در قضیه فلسطینی و مساله سوریه و سلاح های کشتار جمعی متهم کرد.

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا با امیر سعود الفیصل در پاریس روز دوشنبه هفته گذشته دیدار کرد و روز سه شنبه به لندن آمد تا به مذاکرات آن جا برسد، بعد از آن روز چهارشنبه به رم رفت و در آن جا نزدیک به 7 ساعت با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در خانه سفیر امریکا در ایتالیا دیدار کرد و بعد از آن روز پنج شنبه به واشنگتن بازگشت.

روز پنج شنبه عنوان اصلی پایگاه الکترونیکی نیویورک تایمز این عنوان بود: عربستان سعودی و اسرائیل از سیاست های امریکا در خاورمیانه انتقاد می کنند. ادامه خبر در صفحات داخلی آمده بود، وقتی که به این عنوان رسیدم، شوکه شدم: انتقاد از سیاست امریکا در خاورمیانه به دلیل افزایش هم پیمانان امریکا در منطقه است.

متن خبر موضوعی بود، با عنوانی کلافه کننده و گمراه کننده که در ادامه عربستان سعودی، سرزمین حرمین شریفین را با اسرائیل دشمن اعراب و مسلمانان در یک صف قرار داده بود.

حقیقت این است که این عربستان سعودی بود که خواستار پاکسازی خاورمیانه از سلاح های کشتار جمعی شد، و این بدان معنا است که قبل از آن که منظورش ایران باشد، هدفش اسرائیل بوده است، این سخنی است که هر کدام از رهبران عرب جهان در سازمان ملل نیز به آن اشاره کردند، همان طور که شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر نیز به آن اشاره کرد و به هیچ وجه هم تمرکزی بر ایران نکرد.

حقیقت این است که عربستان نمی خواهد در کنارش از یک سو اسرائیل را ببیند و از سوی دیگر ایران هسته ای. و الا به هیچ وجه به فکر تمرکز بر ایران نیست، هر کس که حرف مرا رد می کند یک حرف رسمی از عربستانی ها از ایام ملک فیصل تا به امروز بیاورد که با این حرف متفاوت باشد.

هر عقل سلیمی منطق پاکسازی خاورمیانه از سلاح های کشتار جمعی را قبول دارد، ایالات متحده نسبت به خطوط قرمز خود در سوریه اهمال کرد، همچنین نسبت به همه راه های سیاسی موجود در این کشور، تنها بر سلاح های شیمیایی سوریه و برنامه هسته ای ایران تمرکز کرد و از خیر اسرائیل نیز گذشت، رژیم تروریستی اشغال گری که می کشد و ویران می کند و سلاح های شیمیایی دارد و قطعا هم سامانه های هسته ای در اختیار دارد.

جان کری گفت که مذاکراتش با امیر سعود الفیصل سازنده بود و شامل همه قضایای مورد اهتمام دو طرف شد، یعنی از اختلاف ها عبور کردند و اکنون می توان گفت که بر سر هیچ چیز اختلافی ندارند، من عربستان را به خوبی می شناسم بسیار بیشتر از کری و رئیس جمهورش باراک اوباما، ملک عبدالله و ولیعهد، امیر سلمان و وزیر امور خارجه اش سعود الفیصل که یک بار جورج بوش پسر را به انفصال سیاست های امریکا از خاورمیانه تهدید کرد، هنگامی که گفت سیاست ایالات متحده در خاورمیانه فقط تمرکز بر فلسطین و اسرائیل است که به سلامت در کنار هم زندگی کنند و البته همچنان هم تنها سیاست امریکا در قبال قضیه فلسطین است، به خوبی می شناسم.

حقیقت این است که عربستان نمی خواهد در کنارش از یک سو اسرائیل را ببیند و از سوی دیگر ایران هسته ای. و الا به هیچ وجه به فکر تمرکز بر ایران نیست، هر کس که حرف مرا رد می کند یک حرف رسمی از عربستانی ها از ایام ملک فیصل تا به امروز بیاورد که با این حرف متفاوت باشد.

افتراها بسیار هستند، اسرائیل و باند امریکایی اش این افترها را ترویج می کنند، گویی که عربستان هم پیمان اسرائیل شده است، در حالی که چنین چیزی حتی اگر فرایند صلح هم موفق شود، محال است، موفقیت چنین سیاستی قطعا محال است، چرا که امکان ندارد با وجود حکومت فاشیستی ای که سیاست های آپارتایدی را علیه فلسطینی ها در کشور فلسطینی دنبال می کند، بتوان به توفیقی دست یافت.

از سوی دیگر می شنوم که عربستان از ارتباطات امریکایی – ایرانی نگران شده است، من هیچ دلیلی برای این نگرانی نمی بینم، برای این که حکومت عربستان در پی چنین تماسی با هیچ مشکلی مواجه نخواهد شد، وقتی که ایران از دو بحران سیاست داخلی و سیاست خارجی رنج می برد، طبیعی است که به فکر تنش زدایی بیفتد و این مساله به سود عربستان خواهد بود. هر حرفی غیر از این خرافه ای بیش نیست.

منبع: الحیات/تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

جهاد الخازن

نویسنده خبر

جهاد الخازن، روزنامه نگار مشهور فلسطینی است که مقالاتش بارها جنجال برانگیز شده اند تا آن جا که معمر قذافی، رهبر سابق لیبی یک بار تلاش کرد او را ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ايران و عربستان عربستان و اسرائيل


نظر شما :