گام‌های بلند کُردها در سوریه

۰۶ آبان ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۴ کد : ۱۹۲۳۵۵۸ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از دمشق، کُردهای سوریه با پیشروی به سمت شمال شرق سوریه، شهر مرزی الیعربیه از توابع حسکه را به طور کامل تحت کنترل خود در آوردند.

در همین ارتباط، سخنگوی رسمی یگان های حمایت مردمی کُرد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به تسلط کامل بر الیعربیه، گفت: گذرگاه این شهر مرزی و کارخانه سیمان و سیلوهای آن نیز در اختیار کُردها قرار گرفته است.

هلاکت سرکرده مصری تبار تروریست ها

وی افزود: در درگیری های گسترده با تروریست های «داعش»، «جبهه النصره» و «ارتش آزاد»، ده ها تروریست از جمله یک سرکرده مصری تبار آنان به هلاکت رسیدند و مقادیری سلاح سنگین و نیمه سنگین نیز از آنان مصادره شد.

این تحولات در حالی رخ داد که کُردها روز گذشته هشت روستا در خط مرزی سوریه با عراق را تحت کنترل خود در آوردند و توانستند تروریست های داعش و جبهه النصره را از این روستاها بیرون کنند.

اما تروریست ها پس از عقب نشینی از این روستاها، به منظور تصرف مجدد آن، امروز بار دیگر آن را مورد تهاجم قرار دادند اما با مقابله سرسختانه نیروهای کُرد روبه رو شده و در تحقق اهداف مورد نظر خود ناکام ماندند.

اهمیت استراتژیک منطقه الیعربیه

با توجه به اینکه الیعربیه در مرز سوریه با عراق قرار دارد، برای هر دو طرف درگیر یعنی کُردها و داعش حائز اهمیت است.

در این میان تروریست های وابسته به القاعده تلاش داشتند با تصرف آن، مقدمات عبور افراد مسلح به داخل خاک سوریه را فراهم کنند و سلاح و مهمات در اختیار آنان قرار دهند.

حساسیت این منطقه وقتی روشن می شود که بدانیم تروریست های مرتبط با القاعده در غرب عراق، نفوذ قابل ملاحظه ای به دست آورده اند، از همین رو داعش، الیعربیه را نقطه اتصال با غرب این کشور می داند به ویژه اینکه از نظر آن، عراق و شام باید توسط یک دولت یکپارچه اسلامی که در عراق مستقر است، اداره شود.

کُردها از شمال شرق سوریه به جنگ القاعده می روند

اما اهمیت الیعربیه برای کُردها نیز در این است که این شهر، گذرگاه مبارزان کُرد و نیز محل نقل و انتقال سلاح و مهمات برای آنان به شمار می آید و تسلط بر آن، امکان ارتباط با کُردها در کردستان عراق را فراهم می کند.

افزون بر اینکه کنترل الیعربیه، زمینه تسلط کُردها بر روستاهای کُردنشین در مرز سوریه و عراق را فراهم می کند، از همین رو کُردها با ادامه پیشروی در مناطق شمال شرق سوریه مانند «قامشلی» در تلاش هستند با کنترل کامل مناطق شمال شرق، یک منطقه کردنشین امن در این محدوده ایجاد کرده و آن را به محور رویارویی با القاعده در مناطق شمالی سوریه تبدیل کنند.

کلید واژه ها: کردها الیعربیه القاعده


( ۱ )

نظر شما :