نقشه عربستان برای کودتا در یمن

۰۶ آبان ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۵ کد : ۱۹۲۳۵۵۹ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در صنعاء، مسئولان سعودی از «عبد ربه منصور هادی»، رئیس جمهوری یمن خواستار اقدام علیه حزب «تجمع یمن برای اصلاح» این شده اند که نماینده جریان اسلام سیاسی در این کشور به شمار می آید.

منابع مطلع نیز در این باره معتقدند که رئیس جمهوری یمن نیز تمایلی به این حزب نداشته و خطر آن را برای یمن همچون جماعت اخوان المسلمین برای مصر می داند.

این منابع در ادامه تاکید دارند به همین دلیل رئیس جمهوری یمن با حمایت عربستان سعودی بی تمایل نیست، کودتایی مشابه کودتایی که در مصر به اجرا گذاشته شد و مرسی و جماعت اخوان المسلمین را از قدرت برکنار کرد، علیه «تجمع یمن برای اصلاح» انجام دهد، اما برخی تغییر و تحولات موجب شده تا هم اکنون ریاض در پی براندازی شخص «عبد ربه منصور هادی» باشد.

منابع آگاه یمنی تصریح می کنند که مسئولان سعودی این دیدگاه و موضع خود علیه حزب «تجمع یمن برای اصلاح» را در دیدار با رئیس جمهوری یمن اوایل اوت گذشته، یعنی تنها یک ماه پس از کودتای نظامی مورد حمایت عربستان سعودی و امارات متحده در مصر، به اطلاع «عبد ربه منصور هادی» رسانده اند.

 ماجرای توقف سه ساعته هواپیمای هادی در عربستان

هادی پس از بازگشت از واشنگتن و دیدار با «باراک اوباما»، رئیس جمهوری آمریکا در روز سوم اوت گذشته، هواپیمایش به صورت محرمانه و سری برای چند ساعت در ریاض توقف داشت، تا طی این توقف چند ساعته «ملک عبد الله»، پادشاه سعودی وعده دادن کمک های مالی درقبال براندازی اسلامگرایان در یمن را به رئیس جمهوری این کشور بدهد.

پس از آن دیدار، هادی یک ماه بعد و در سیزدهم سپتامبر گذشته با سفیر عربستان سعودی در صنعا دیدار و موضوع کمک های مالی وعده داده شده از سوی ریاض را مطرح کرد، اما با پاسخی از سوی سفیر عربستان مواجه نشد.

منابع آگاه یمنی در این ارتباط می گویند که طی این مدت سعودی ها از سیاست های اتخاذ شده توسط رئیس جمهوری یمن در قبال اسلامگرایان این کشور و حزب «تجمع یمن برای اصلاح» ناراضی بوده اند.

این درحالی است که این منابع همچنین تصریح می کنند، سفر رئیس جمهوری یمن به قطر که در 23 ژوئیه گذشته صورت گرفت و موضع گیری وی در قبال تحولات مصر و براندازی حکومت مرسی در این کشور به شدت سعودی ها را خشمگین کرده است.

به همین دلیل این منابع آگاه تاکید می کنند که درحال حاضر عربستان سعودی تصمیم گرفته تا با انجام کودتایی شبه نظامی مانند آنچه در مصر انجام داد، موجبات سرنگونی «عبد ربه منصور هادی» را فراهم کند و به جای وی یکی از ژنرال های وفادار به «علی عبد الله صالح»، دیکتاتور مخلوع یمن را در این کشور به قدرت برساند، اما این کودتا پیش از اجرا برملا و با ناکامی و شکست مواجه شد.

این منابع می گویند: عناصری در ارتش یمن این کودتا را کشف و آن را خنثی کردند.

کلید واژه ها: یمن مصر عربستان سعودی


( ۱ )

نظر شما :