تروریست‌ها از بیروت پیام دادند:

تلاش برای کشاندن نبرد سوریه به لبنان

۲۸ آبان ۱۳۹۲ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۲۴۷۴۸ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
کارشناسان وقوع انفجار در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت را در حقیقت تلاشی برای فشار به ایران برای جلوگیری از ادامه پیشروی‌های میدانی در سوریه می‌دانند. ایران در کنار روسیه مهمترین متحد و پشتیبان اسد در سوریه محسوب می‌شود.
تلاش برای کشاندن نبرد سوریه به لبنان

دیپلماسی ایرانی: ظهر امروز دو انفجار انتحاری بزرگ در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران در جنوب بیروت رخ داد که باعث به شهادت رسیدن 23 نفر و 146 نفر دیگر شد. گفته می شود در این انفجار مهیب که در نوع خود بی سابقه بوده است، حجت الاسلام و المسلمین انصاری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت نیز به شهادت رسیده اما هنوز به طور رسمی این خبر تایید نشده است.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، برآوردهای اولیه حاکی از آن است که این دو انفجار توسط یک پیاده و یک سواره به فاصله یک دقیقه و نیم صورت گرفته است.

منابع امنیتی لبنانی می گویند که عامل انتحاری اول به محض رسیدن به نزدیکی دیوار سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت خود را منفجر کرد و ماشین بمب گذاری دوم که توسط یک عامل انتحاری دیگر هدایت می شد نیز با فاصله بسیار نزدیکی از انفجار اول منفجر شد. همچنین اطلاعات اولیه حاکی از آن است که در این حادثه تروریستی دست کم یکصد کیلوگرم مواد منفجره استفاده شده است.

گروهی موسوم به "کتائب عبدالله عزام" که خود را جریانی وابسته به القاعده دانسته با انتشار بیانیه ای بر روی توئیتر مسئولیت این حادثه تروریستی را بر عهده گرفته است.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در منطقه بئر حسن، در جنوب بیروت و در نزدیکی در چندین شبکه تلویزیونی از جمله شبکه خبری المنار واقع شده است. ادامه این مسیر به ضاحیه جنوبی، مقر حزب الله لبنان منتهی می شود.  

در حالی که غضنفر رکن آبادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت در گفت وگو با شبکه المنار خبر از به شهادت رسیدن رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان را داد، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره گفت که علی رغم خبرهای منتشر شده منابع بیمارستانی در لبنان شهادت حجت الاسلام و المسلمین انصاری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان را تایید نکرده اند. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز تا کنون خبر شهادت رایزن فرهنگی ایران را تایید نکرده است.

علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در دیدار با محمود منصور، سفیر سوریه در ایران با محکوم کردن این انفجار تروریستی، این اقدامات را نشانه استیصال رژیم صهیونیستی و گروه های تروریستی هم سو با این رژیم و موجب تنفر روزافزون افکار عمومی جهان از حامیان این اقدامات دانست و گفت که این گونه اقدامات هیچ تأثیری بر ادامه مسیر حمایت ایران از جریان مقاومت اسلامی نخواهد داشت.

ایهاب عقدی، خبرنگار الجزیره در بیروت در این باره گزارش داد که بسیاری از مجروحان این حادثه به بیمارستان های نزدیک به محل وقوع حادثه از جمله بیمارستان المشفی که دولتی است و بیمارستان الزهرا انتقال یافته اند. شماری از مجروحان نیز به بیمارستان بهمن منتقل شده اند. روزنامه النهار نیز گزارش داد که شماری از مجروحان به بیمارستان رفیق حریری انتقال داده شده اند.

ناظران معتقدند که حادثه تروریستی امروز با عملیات نیروهای حزب الله در سوریه به ویژه نبرد القلمون و شمال حلب ارتباط مستقیم دارد. به اعتقاد کارشناسان گروه های درگیر مخالف اسد تلاش دارند تا دامنه عملیات خود را به لبنان بکشانند تا بتوانند به نوعی جبران شکست های خود را در این کشور کنند و در عین حال از سرعت پیشروی های نیروهای بشار اسد در سوریه بکاهند.

این حادثه دقیقا در زمانی رخ می دهد که نیروهای حزب الله در کنار نیروهای نظامی ارتش سوریه در روزهای اخیر توانسته اند پیش روی های قابل ملاحظه ای را در سوریه داشته باشند و طی عملیات مهم القلمون بسیاری از شهرهای اشغال شده توسط تروریست ها و گروه های وابسته به جبهه النصره و القاعده را آزاد کنند. گفته می شود در این منطقه دست کم 20 هزار نفر از شرورترین اعضای گروه های جهادی تروریستی وابسته به القاعده حضور دارند.

در عین حال نیروهای وفادار به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در کنار نیروهای حزب الله توانسته اند در اطراف شهر حلب نیز پیشروی داشته باشند و پیشروی آنها تا اندازه ای است که برخی منابع خبری صحبت از رسیدن نیروهای بشار اسد به پشت دروازه های شهر حلب می دهند. شهر حلب مهمترین شهر سوریه بعد از دمشق محسوب می شود که ناظران بر این اعتقادند در صورتی که این شهر از کنترل مخالفان اسد خارج شود، می تواند تحولی بزرگ محسوب شود و می توان عملا شکست مخالفان در برابر اسد را اعلام کرد.

در همین رابطه فرماندهان سوری عملیات القلمون را مهمتر از عملیات القصیر که چندی پیش رخ داد و توانست اوضاع را تا اندازه بسیاری به سود اسد برگرداند، می دانند. در آن عملیات نیز نیروهای حزب الله نقشی موثر ایفا کردند.

ناظران معتقدند که حادثه تروریستی امروز با عملیات نیروهای حزب الله در سوریه به ویژه نبرد القلمون و شمال حلب ارتباط مستقیم دارد. به اعتقاد کارشناسان گروه های درگیر مخالف اسد تلاش دارند تا دامنه عملیات خود را به لبنان بکشانند تا بتوانند به نوعی جبران شکست های خود را در این کشور کنند و در عین حال از سرعت پیشروی های نیروهای بشار اسد در سوریه بکاهند. کارشناسان همچنین وقوع انفجار در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت را در حقیقت تلاشی برای فشار به ایران برای جلوگیری از ادامه پیشروی های میدانی در سوریه می دانند. ایران در کنار روسیه مهمترین متحد و پشتیبان اسد در سوریه محسوب می شود.

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان در آخرین سخنرانی خود تاکید کرده بود، در حال حاضر نیروهای حزب الله از سوریه خارج نخواهند شد و آنها تا هر زمان که لازم باشد در این کشور خواهند ماند.

نزدیک به یک ماه پیش نیز حادثه تروریستی مشابهی در طرابلس در شمال لبنان رخ داده بود که باعث کشته شدن ده ها نفر و زخمی شدن شماری دیگر شده بود.  

به گفته منابع خبری حمله امروز به سفارت ایران در لبنان خسارت های بسیاری به ساختنمان سفارت جمهوری اسلامی ایران وارد کرده است. اما مازن ابراهیم، مدیر دفتر الجزیره در بیروت در این باره می گوید که از آن جا که دیواری بلند به دور سفارت ایران در جنوب بیروت کشیده شده، هزینه های مادی بیشتر به این دیوار وارد آمده است. سفارت ایران در بیروت نیز ضمن اعلام خبر سلامت سفیر ایران، دیگر دیپلمات ها و کارکنان این سفارت اعلام کرده است که خود سفارت هدف قرار نگرفته بلکه این انفجار در اطراف سفارت به وقوع پیوسته است.

در همین رابطه شورای امنیت ملی لبنان اعلام کرده است که در اولین فرصت نشست فوق العاده ای برگزار می کند تا ابعاد این حادثه را برررسی کند. نجیب میقاتی، رئیس دولت موقت لبنان نیز ضمن محکوم کردن این حادثه و بزدلانه خواندن این عملیات تروریستی خواستار برگزاری جلسه فوق العاده در کاخ نخست وزیری برای بررسی ابعاد این حادثه شده است. همچنین عدنان منصور، وزیر امور خارجه لبنان نیز خبر از نیمه کاره ماندن سفر میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان به کویت و بازگشت فوری اش به بیروت برای بررسی ابعاد این حادثه داد.

علی حسن خلیل، وزیر بهداشت دولت نجیب میقاتی نیز که در محل حادثه حاضر شد تا از نزدیک در جریان امور قرار بگیرد به خبرگزاری آناتولی گفت: «این یک حرکت تروریستی بزرگ و مجرمانه است و جزئی از عملیات مجرمانه تروریست ها علیه لبنانی ها محسوب می شود.»

علی عمار، نماینده حزب الله در پارلمان لبنان نیز ضمن محکوم کردن این حادثه برخی کشورهای عربی و اسرائیل را متهم کرد که در وقوع این حادثه تروریستی دست داشته اند و آن را وحشی گری علیه شهروندان لبنان دانست.

این در حالی است که چهار نفر از پرسنل شبکه خبری العالم نیز در این حادثه زخمی شده اند.

شیخ محمد قبانی، مفتی لبنان نیز این حادثه را محکوم کرد و آن را عملیاتی تروریستی دانست. وی در این باره گفت: «کاملا روشن است که عده ای با انجام این کارهای تروریستی در صدد شعله ور کردن فتنه شیعه و سنی و وارد ساختن لبنان در درگیری های ویران گر منطقه ای هستند.»

عمران زعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه نیز ضمن محکوم کردن این انفجار تروریستی سازمان های امنیتی عربستان و اسرائیل را پشت این حادثه دانست.

فرانسه و انگلیس نیز این حادثه تروریستی را به شدت محکوم کردند. دفتر ریاست جمهوری فرانسه با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن شدید این حادثه گفت که از دولت لبنان با هدف حفظ وحدت و یکپارچگی این کشور حمایت می کند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: بیروت نیروهای حزب الله سفارت جمهوری اسلامی ایران


نظر شما :