ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از خرید هنری خواهر امیر قطر تا تقاضای بارزانی برای عفو اوجالان

۳۰ آبان ۱۳۹۲ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۲۴۸۲۶ اخبار اصلی خاورمیانه
انتقاد نمایندگان مجلس سودان از خارطوم به دلیل رابطه با ایران، تقاضای بارزانی از عبدالله گل برای عفو عبدالله اوجالان، تلاش برای پاکسازی خاورمیانه از مسیحیان، اعتراف اسرائیل به ناتوانی در برابر موشک های اسرائیل و فرزند شهید صدر رئیس ستاد انتخاباتی مقتدا می‌شود از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از خرید هنری خواهر امیر قطر تا تقاضای بارزانی برای عفو اوجالان

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

تلاش برای پاکسازی خاورمیانه از مسیحی

پاتریرک ساکو، رهبر مسیحیان کلدانی جهان، از صدور روادید مهاجرت از سوی کشورهای اروپایی برای مسیحیان اروپا انتقاد کرد و آن را در راستای تلاش برای خالی کردن خاورمیانه از مسیحیان دانست.

به گزارش پایگاه خبری المدی پرس، او در پیغامی که از رادیو واتیکان منتشر شد گفت که استراتژی ای برای کمک به مسیحیان جهت خروج از عراق حتی از مناطق آرام شمال که هیچ تهدیدی در آن ها متوجهشان نیست طراحی شده و افزود که هدف خالی کردن خاورمیانه از مسیحیان است در حالی که حضور آنان در منطقه حیاتی و ضروری است.

 

فرزند شهید صدر، رئیس ستاد انتخاباتی مقتدا

یک منبع مطلع به پایگاه خبری ایلاف گفته که جعفر صدر، فرزند ارشد شهید سید محمد باقر صدر، ریاست ستاد تبلیغات انتخاباتی جریان صدر در انتخابات آینده را بر عهده خواهد گرفت.

این منبع گفت که جعفر صدر که در بیروت به سر می برد تصمیم دارد برای هدایت تبلیغات انتخاباتی جریان صدر که مهم ترین بخش آن انتقاد از دولت نوری مالکی و حزب الدعوه خواهد بود به نجف اشرف بازگردد.

به گفته این منبع به احتمال قوی جعفر صدر در لیست جریان صدر نامزد انتخابات نیز خواهد شد و این به خودی خود ضربه ای کاری بر ائتلاف دولت قانون و حزب الدعوه است که خود را ادامه دهنده راه شهید سیدمحمدباقر صدر می داند.

 

تلاویو: از پس موشک های حزب الله بر نمی آییم

در حالی که اسرائیل از آزمایش موفقیت آمیز سامانه موشکی «صولجان جادویی» خبر داده گفته است که سامانه های موشکی ای که در اختیار حزب الله است بسیار پیشرفته تر از این سامانه موشکی است.

به گزارش روزنامه الحیات، ارتش رژیم صهیونیستی همچنین گفته است که سامانه های موشکی حزب الله چندین برابر قدرتمندتر از موشک هایی هستند که در اختیار حماس و جریان های فلسطینی و دیگر گروه های ضد اسرائیلی قرار دارد.

در همین رابطه شاحر شوحاط، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل گفت که سپر دفاع موشکی ای که در اختیار این رژیم است از پس صدها موشکی که ممکن است در صورت بروز جنگ به سمت اسرائیل سرازیر شوند، بر نمی آید.

 

گوگل 17 میلیون دلار بابت جاسوسی پرداخت می کند

شرکت گوگل اعلام کرد که جریمه 17 میلیون دلاری ای که به اتهام مراقبت از کاربرانش محکوم به پرداخت آن شده بود را پرداخت می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت گوگل از طریق مرورگر خود توانسته بود در 38 ایالت امریکا علیه شهروندانش جاسوسی کند. اریک شنایدرمن، وزیر دادگستری در ایالات نیویورک که مسئولیت بررسی این پرونده را بر عهده داشته است، در این باره می گوید: «گوگل از کاربران خود بدون اطلاع آنها تجسس می کرده که به این ترتیب نه تنها حریم خصوصی آنها را زیر پا گذاشته بلکه اعتماد آنها را نیز از دست داده است.»

 

بارزانی از گل عفو اوجالان را خواست

روزنامه ینی شفق ترکیه گزارش داد که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در جریان سفر خود به ترکیه از عبدالله گل، رئیس جمهوری این کشور خواست که عبدالله اوجالان، رئیس حزب کارگران کردستان را عفو کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بارزانی خود این خبر را به اطلاع عثمان بایدمیر، رئیس شورای شهر دیاربکر در جنوب شرق ترکیه رسانده و گفته است که در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، پیشرفت بزرگ در مسیر آشتی ملی میان کردها با دولت مرکزی ترکیه به وجود می آید.

در همین رابطه نمایندگان حزب صلح و دموکراسی کردستان گفته اند که احتمال اعلام عفو عمومی که شامل عبدالله اوجالان شود، وجود دارد.

 

خرید 142 میلیون دلاری خواهر امیر قطر

شیخه المیاسه بنت حمد آل ثانی، خواهر امیر قطر یک تابلوی نقاشی اثر فرانسیس بیکن، نقاش مشهور انگلیسی را به ارزش 142 میلیون دلار خرید.

به گزارش روزنامه نیویورک پست، این خرید که هفته گذشته انجام شده است یکی از گرانترین خریدها در میان آثار هنری بیکن محسوب می شود.

به نوشته این روزنامه امریکایی شیخ المیاسه توجه بسیاری به فعالیت های هنری و آموزشی می کند و قصد دارد این تابلو را در موزه در حال ساخت ملی قطر که توسط جان نوویل، مهندس معمار مشهور در حال ساخت است و انتظار می رود تا پایان سال 2014 به بهره برداری برسد، به نمایش بگذارد.

 

تقاضای نمایندگان سودان به قطع روابط با ایران

جمعی از نمایندگان سودان ضمن انتقاد شدید از سیاست های خارجی و مالی دولت خارطوم خواستار قطع روابط با تهران شدند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لندن، آنها درباره این تقاضای خود گفته اند که رابطه با ایران برای ما فایده نداشته و سبب شده تا وام های اعطایی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به سودان داده می شده است، قطع شوند.

علی ابرسی، نماینده پارلمان سودان در این باره گفت: «ما نیازی به رابطه با ایران نداریم، آن چه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در یک سال می دهند، ایرانی ها در پنج سال به ما می دهند در حالی که ما برای رفع نیازهای مردم به ویژه سوخت نیاز به پول داریم.»

 

آزادی زنی که 396 بار زندان رفت

شرمن مایلز، زن 52 ساله امریکایی که تا کنون 396 بار بازداشت شده است، گفت که تلاش می کند تغییری اساسی در زندگی خود بدهد و ضمن دوری از الکل و مواد مخدر دیگر به زندان نیفتد.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، این زن روز دوشنبه گذشته بعد از یک سال زندانی بودن به اتهام ضرب و شتم یک مرد در شهر شیکاگو آزاد شد. وی از سال 1978 تا کنون 396 بار به زندان افتاده است.

مایلز در جمع خبرنگاران در ایستگاه قطار شیکاگو گفت که برای همیشه الکل و مواد مخدر را کنار می گذارد و از نزدیک شدن به دوستان سیاه پوستش نیز اجتناب خواهد کرد، چرا که دیگر می خواهد زندگی سالمی را آغاز کند.

 

حمایت حزب علاوی از نخست وزیری عادل عبدالمهدی

جنبش وفاق ملی به ریاست ایاد علاوی تأکید کرد که این گروه سیاسی به صورت مطلق از نامزدی عادل عبدالمهدی، از سران مجلس اعلای اسلامی عراق، برای نخست وزیری در دوره آینده حمایت می کند.

به گزارش پایگاه خبری المدی پرس، انتصار علاوی، سخنگوی رسمی جنبش وفاق ملی عراق، تأکید کرد که جنبش وفاق با مجلس اعلای اسلامی عراق و دیگر گروه های سیاسی هم نظر است که اگر مجلس اعلای اسلامی عراق اکثریت لازم برای تشکیل دولت آینده را در انتخابات از آن خود کند از نخست وزیری عادل عبدالمهدی حمایت کند.

 

زبان عربی مهم تر از زبان فرانسوی شد

تازه ترین مطالعات نشان می دهد که دانش آموزان انگلیسی تمایلی بیشتری به فراگیری زبان عربی در مقایسه با زبان فرانسوی دارند.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، همچنین تقاضا برای یادگیری زبان چینی که در میان دانش آموزان ساکن شمال انگلیس به زبان ماندرین مشهور است، از زبان آلمانی پیشی گرفته است. در این میان زبان اسپانیایی همچنان پیشتاز تقاضا برای یادگیری نزد دانش آموزان انگلیسی است.

دانش آموزان انگلیسی هنگامی که وارد تحصیلات دوره دبیرستان خود می شوند می توانند از میان 10 زبان زنده دنیا که از سوی وزارت آموزش و پرورش انگلیس پیشنهاد می شود، یک زبان را برای آموزش انتخاب کنند.

آخرین مطالعات همچنین نشان می دهد که 75 درصد دانش آموزان پس از پایان دوره آموزشی شان نمی توانند زبان جدید را روان و به آسانی صحبت کنند.  

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مسیحیان ترکیه سودان مسعود بارزاني


نظر شما :