گزینه نظامی همچنان روی میز است

چانه زنی در ژنو هم زمان با دلداری به تلاویو

دان شاپیرو، سفر ایالات متحده در اسرائیل می گوید که گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران همچنان مطرح است علی رغم این که مذاکرات جدی ایران و غرب در ژنو به مرحله از توافق نزدیک شده است.
چانه زنی در ژنو هم زمان با دلداری به تلاویو

دیپلماسی ایرانی: در حالی که تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در حال رایزنی با 1+5 در ژنو برای حل برنامه هسته ای است، دان شاپیرو، سفر ایالات متحده در اسرائیل می گوید که گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران همچنان مطرح است علی رغم این که مذاکرات جدی ایران و غرب در ژنو به مرحله از توافق نزدیک شده است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، دان شاپیرو خود یهودی است و این دومین بار طی چند روز اخیر است که صحبت از گزینه نظامی می کند. آن هم در حالی که تلاش های جامعه جهانی بر این متمرکز است که مذاکرات ژنو به نحوی به موفقیت برسد.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که اظهارات او در راستای آرام کردن فضای حاکم در اسرائیل قابل ارزیابی است تا به مقام های صهیونیستی بگوید در صورتی که مذاکرات ایران با 1+5 به توافقی نرسد امریکا همچنان به گزینه نظامی فکر می کند. این اظهارات از آن بابت نیز قابل توجه است که در فضای فعلی جامعه جهانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی رهبری جبهه مخالف با کاخ سفید به ویژه شخص رئیس جمهوری امریکا، باراک اوباما و وزیر امور خارجه اش، جان کری را بر عهده دارد. چندی پیش یکی از مقام های عالی رتبه اسرائیلی اظهارات تندی را علیه وزیر امور خارجه امریکا به کار برد و او را وقیح و گستاخ و ناآگاه نسبت به وقایع جاری توصیف کرد.   

روزنامه صهیونیستی معاریو در این باره می نویسد: ایالات متحده گفته است که بالاترین حد پایبندی را برای ممانعت ایران به دستیابی به سلاح هسته ای دارد. سفیر امریکا در تلاویو نیز گفته که هدف ما روشن است، هدف ما ایجاد ممانعت برای ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای از راه های دیپلماتیک و در صورت لزوم تشدید تحریم ها است، در این میان ابزارهای دیگر نیز وجود دارد، از جمله استفاده از گزینه نظامی در صورت لزوم. وی تاکید کرده است که امریکا قطعا برای تحقق این هدف شکست نخواهد خورد.

به نوشته معاریو سفیر امریکا در اسرائیل این اظهارات را در جریان مناظره ای که روز چهارشنبه در داشنگاه حیفا برگزار شد، ایراد کرده است. وی همچنین گفته که هدف امریکا و اسرائیل در قبال ایران یکسان است، هر دو بر عدم امکان دستیابی ایران به سلاح هسته ای تاکید دارند. تفاوت دیدگاه ما فقط در چگونگی استفاده از ابزارها برای رسیدن به این هدف است. بر سر این موضوع نیز ما معتقدیم تا زمانی که مذاکرات در جریان است و امکان رسیدن به این هدف از راه های دیپلماتیک وجود دارد، باید به این راه ادامه داد اما در صورتی که از این راه به این هدف نرسیدیم، امریکا نیز به استفاده از گزینه نظامی علیه ایران برای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای فکر می کند.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که ایالات متحده امریکا حتی یک بار نیز از گزینه نظامی صرف نظر نکرده است اما می خواهد از همه فرصت ها استفاده کند و حتی بعید نیست که به ایران پیشنهاد رشوه دهد یا وعده رسیدن به توافق به موجب طرحی که هم رضایت امریکا و هم رضایت هم پیمانانش در اروپا و خاورمیانه را جلب کند، بدهد.

این در حالی است که بسیاری اراده کاخ سفید در امکان استفاده از گزینه نظامی توسط این کشور را جدی نمی دانند و برای اثبات این ادعا به خودداری امریکا از حمله به سوریه اشاره می کنند و می گویند، در حالی که مخالفان اسد در سرنگونی وی ناکام مانده اند، امریکا بارها وعده حمله نظامی به این کشور را نقض کرده و حاضر به یورش به این کشور نشده است.

 

تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته ای به معنای مسالمت آمیز آن، اقتصاد اروپا و امریکا را با خطر مواجه می کند چرا که دستیابی ایران به این تکنولوژی آن را به بازیگری اقتصادی در زمینه های هسته ای تبدیل می کند.

 

دکتر عادل سماره، تحلیلگر و پژوهشگر فلسطینی در این باره به روزنامه القدس العربی می گوید: «امریکا و اروپا به دو دلیل مخالف دستیابی ایران به قدرت هسته ای هستند، دلیل اول، تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته ای به معنای مسالمت آمیز آن، اقتصاد اروپا و امریکا را با خطر مواجه می کند چرا که دستیابی ایران به این تکنولوژی آن را به بازیگری اقتصادی در زمینه های هسته ای تبدیل می کند. مساله ای که می تواند بر اقتصاد هسته ای اروپا و امریکا تاثیر بگذارد. دلیل دوم نیز به امنیت رژیم صهیونیستی باز می گردد. امریکا و اروپا تلاش دارند تا از امنیت رژیم صهونیستی به هر قیمتی شده محافظت کنند. این رژیم متحد استراتژیک آنها است و نباید امنیت آن به هیچ وجه مورد تهدید قرار بگیرد.»

در همین رابطه پروفسور یحزقیئیل می گوید: «ایران نمی تواند تهدیدی برای اسرائیل باشد. اسرائیل توانایی های هوایی بالایی دارد و می تواند از این توانایی ها نهایت استفاده را ببرد. نزدیک به 400 فروند جنگنده پیشرفته که شامل جنگنده های F15 I نیز می شود، در اختیار اسرائیل است که از پیشرفته ترین جنگنده های نظامی در جهان محسوب می شوند و می توانند تا مسافت های طولانی با حمل دقیقترین و پیشرفته ترین سلاح ها تا خاک ایران پرواز کنند.»

وی در ادامه می افزاید: «بر خلاف گذشته جامعه عربی سنی نیز از در همکاری با اسرائیل در آمده است برای این که از توانایی هسته ای ایران می ترسد.»

این پروفسور یهودی در ادامه به توانایی های تازه ای که اسرائیل به دست آورده است، اشاره می کند و می گوید: «اخیرا امریکا موشک هایی در اختیار اسرائیل قرار داده است که می تواند اهداف موجود در زیر زمین را منهدم کنند. همچنین اسرائیل در تلاش برای ساخت موشک های دیگر برای نابودی تاسیسات زیرزمینی است. بنابر این اسرائیل می تواند از خود دفاع کند و نباید نگران امنیت خود باشد.»

وی درباره امکان حمله اسرائیل به ایران می گوید: «اگر بنا بود حمله ای به ایران شود می بایست این حمله دو سال پیش انجام می شد برای این که در حال حاضر توانایی های نظامی و منطقه ای ایران نیز بسیار افزایش یافته است و ایران از امکانات تاکتیکی بالایی برخوردار شده است که می تواند در لحظه جنگ همه را شوکه کند. امکان حمله نظامی به ایران بسیار پیچیده و خطرناک است و اتخاذ چنین تصمیمی می تواند بسیار تاریخی باشد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: گزینه نظامی مذاکرات هسته ای ایران با 1+5


نظر شما :