تلاش کنگره آمریکا برای جلوگیری از اجرای توافقنامه ژنو

۰۶ آذر ۱۳۹۲ | ۰۳:۳۷ کد : ۱۹۲۵۲۱۹ سرخط اخبار

کنگره آمریکا در تلاش است تا شرایط سختی را قبل از هرگونه اجرای توافقنامه ۱+۵ با ایران تعیین کند تا بتواند راهی را برای افزایش تحریم ها علیه تهران داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کنگره آمریکا، نمایندگان نگران کنگره که از توافق ایران و 1+5 (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) در «ژنو» چندان خشنود نیستند تمامی تلاش خود را به کار گرفته اند تا شرایط سختی برای توافق نهایی با ایران تعیین کنند.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود بعد از توافق ژنو در خصوص مخالفت کنگره اعلام کرد که ممکن است کنگره تصمیم به تحمیل تحریم های جدید علیه ایران بگیرد که در صورتی که چنین مسئله ای پیش بیاید، «باراک اوباما» آن را وتو می کند.

با این حال، دموکرات ها و جمهوری خواهان کلیدی کنگره تصمیم گرفته اند که توافق ایران و 1+5 در ژنو را به چالش نکشند و در عوض در حال آماده کردن یک لایحه هستند که اگر ایران ظرف مدت 6 ماه از هم اکنون، برنامه هسته ای اش را از بین نبرد، تحریم ها علیه این کشور را افزایش دهند.

یکی از مقامات ارشد حامی اسرائیل در واشنگتن و منتقد توافق ژنو گفت: همه با این واقعیت که یک توافق وجود دارد، کنار آمدند و هم اکنون تمرکز بر این است که توافق نهایی چگونه خواهد بود.

یکی از مشاوران ارشد جمهوری خواه سنا گفت: ما باید یک نوعی سیاست تضمینی داشته باشیم مبنی بر آنکه ساختار هسته ای ایران بعد از 6 ماه از بین برود، در غیراینصورت تحریم ها مجدداً بازخواهد گشت.

منتقدان توافق با ایران می گویند که توافق ژنو، برنامه هسته ای ایران را در جایی که هم اکنون قرار دارد، فریز می کند اما تحریم های بین المللی را تضعیف می کند و اجازه می دهد که ایران اقتصاد خود را احیا کند و بتواند بعدها برنامه تسلیحاتی هسته ای خود را از سر گیرد.

سناتور «لیندسی گراهام» روز دوشنبه در مخالفت با توافقنامه ژنو گفت: شما دیگر نیازی به اورانیوم با درصد غنای 20 درصد برای ساخت سلاح ندارید. شما می توانید با اورانیوم 3.5 درصد چنین کاری کنید. این توافقنامه فاصله زیادی با بازی آخر دارد.

منتقدان این توافقنامه همچنین اعتراض می کنند ایران طبق توافق اجازه دارد همچنان هزاران سانتریفیوژ خود را در عین حال که دیگر سانتریفیوژ جدیدی تولید نمی کند، حفظ کند.

تلاش برای تصویب تحریم ها علیه ایران، با رهبری «رابرت منندز» و «مارک کرک» پیش می رود که این دو سناتور آمریکایی دو سال پیش طرح تحریم های ایران را که با یکصد رأی موافق و بدون رأی مخالف تصویب شد را مطرح کرده بودند.

طبق متمم منندز، تحریم ها به منظور تسهیل راه حل دیپلماتیک در صورتی به حالت تعلیق درمی آید که دولت اوباما برای یک توافق نهایی تلاش کند که هدف آن از بین بردن ساختار هسته ای ایران به شیوه ای باشد که تضمین حاصل شود ایران نمی تواند به قابلیت تسلیحات هسته ای دست پیدا کند و اجازه راستی آزمایی روزانه، نظارت و بازرسی تأسیسات مشکوک در ایران نیز صادر شود.

منندز روز یکشنبه در بیانیه ای بعد از حصول توافق ایران و 1+5 در ژنو گفت: امیدوارم که طرح تحریم های آتی که قرار است در سنا بررسی شود، برای 6 ماه پنجره ای را برای رسیدن به یک توافق نهایی قبل از آنکه تحریم های جدیدی علیه ایران به تصویب برسد، باز کند اما در عین حال این تحریم ها در صورتیکه هرگونه شکاف در اجرا یا شکست توافقنامه به وجود آید، قابل بازگشت است.

بر اساس این گزارش، علیرغم حمایت گسترده از این لایحه تحریم ها در کنگره، شانس مطرح شدن این لایحه در سنا همچنان در پرده ای از ابهام قرار دارد زیرا «هری رید» رئیس اکثریت دموکرات های سنا در آمریکا روز دوشنبه از تعهد هفته گذشته خود مبنی بر آنکه ماه آینده لایحه تحریم ها علیه ایران را مطرح می کند، عقب نشینی کرد و «جان کری» وزیر خارجه آمریکا هشدار داد که در صورتی که لایحه تحریم ها در کنگره تصویب شود، اوباما آن را وتو می کند.

«بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه به شبکه «ام اس ان بی سی» درباره وتو شدن لایحه احتمالی تحریم ها علیه ایران، گفت: ما هنوز در آن مرحله نیستیم زیرا لایحه ای تصویب نشده است. تردید ندارم که کنگره می تواند این تحریم ها را خیلی سریع تصویب کند و نیازی نمی بینیم که هم اکنون چنین تحریم هایی در در طول مدت توافقنامه (6 ماه) تصویب شود زیرا این مسئله بین ائتلاف 1+5 ما تفرقه می اندازد. این مسئله این دیپلماسی را پیچیده می کند.

بر اساس این گزارش، توافق موقت ایران و 1+5 در کاهش تحریم ها به ایران 7 میلیارد دلار می دهد و مشاوران سنا می گویند که هنوز هیچ تصمیمی درباره گام بعدی در سنا در خصوص تحریم ها اتخاذ نشده است.

مشاوران سنا می گویند که لایحه تشدید تحریم ها علیه ایران در کمیته های بانکداری و دیگر کمیته های سنا مورد بررسی قرار می گیرد.

کلید واژه ها: تحریم توافق نهایی


نظر شما :