برنامه جدید کنگره آمریکا برای ضربه زدن به توافق هسته‌ای ایران

۱۶ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۱ کد : ۱۹۲۵۶۶۳ سرخط اخبار

دفاع رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای با ایران در جمع یهودیان این کشور، درخواست سنای آمریکا از کاخ سفید درباره توافق هسته ای با ایران، اقدام جدید کنگره آمریکا برای ضربه زدن به توافق ژنو، ادعاهای یک مقام سابق آمریکایی درباره برنامه هسته ای ایران و ارائه تضمین از سوی انگلیس به متحدان خود در منطقه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

برنامه جدید کنگره آمریکا برای ضربه زدن به توافق هسته‌ای ایران


به گزارش «تابناک»، بخش عمده مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به موضوع هسته ای و جنبه¬های مختلف آن اختصاص یافته است. در این زمینه، روزنامه «گالف تودی» اظهارات باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا را مورد توجه قرار داده که در جمع یهودیان این کشور، از توافق هسته ای با ایران دفاع کرده است. اوباما در عین حال اظهار داشته آنچه برای ایالات متحده مهم است، به آزمون گذاشتن نیات ایران است و وعده داده که به تلاش برای حصول توافقی جامع که جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته ای را بگیرد، ادامه خواهد داد. وی همچنین مدعی شده آمریکا برای نخستین بار طی یک دهه گذشته توانسته جلوی پیشرفت برنامه هسته ای ایران را بگیرد.

برنامه جدید کنگره آمریکا برای ضربه زدن به توافق هسته‌ای ایران


در همین حال، رهبران سنای آمریکا با ابراز بدبینی مجدد نسبت به توافق هسته ای با ایران، خواستار دریافت گزارش های دوره ای از کاخ سفید درباره پیشرفت روند توافق هسته ای با ایران شده اند. به نوشته «تایمز اسرائیل»، چهره های ارشد دموکرات سنا روز گذشته با ارسال نامه ای برای مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا خواستار آن شده اند که هر 45 روز یکبار، گزارش هایی از سوی کاخ سفید برایشان ارسال و در آن مشخص شود که آیا ایران به مفاد توافق مقدماتی هسته ای با گروه 1+5 پایبند مانده است یا خیر. آن ها همچنین درخواست کرده اند تا تاریخ 12 دسامبر گزارشی حاوی تأثیرات احتمالی تصویب تحریم های جدید علیه ایران در سنا، برای آن ها تهیه شود.

برنامه جدید کنگره آمریکا برای ضربه زدن به توافق هسته‌ای ایران


در مطلبی دیگر در همین زمینه، روزنامه «واشنگتن پست» با انتشار مطلبی از نگرانی کاخ سفید نسبت به احتمال کارشکنی دموکرات های کنگره در کار توافق هسته ای با ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، این نگرانی وجود دارد که شمار زیادی از دموکرات ها با جمهوری خواهان تندرو همسو شده و به تلاش های کاخ سفید در زمینه توافق با ایران لطمه بزنند. این اقدام می تواند به شکل صدور قطعنامه ای در انتقاد از توافق فعلی با ایران یا درخواست وضع تحریم های جدید علیه این کشور باشد. علاوه بر این، ممکن است این افراد محدودیت های را برای کاخ سفید در توافق نهایی لحاظ کنند؛ مانند مخالفت با ادامه غنی سازی اورانیوم در ایران در توافق نهایی.

برنامه جدید کنگره آمریکا برای ضربه زدن به توافق هسته‌ای ایران


البته طبق معمول در این میان، فضاسازی برخی چهره ها نیز بی تأثیر نبوده و نیست. به نوشته «واشنگتن اگزمینر»، یکی از روسای پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مدعی شده توافق هسته ای امضا شده میان ایران و قدرت های جهانی، جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته ای را نخواهد گرفت. «جیمز وولسی» که در زمان ریاست جمهوری کلینتون به مدت دو سال ریاست سیا را بر عهده داشته ادعا کرده ایران تنها چند ماه تا دستیابی به بمب هسته ای فاصله دارد. وی همچنین هشدار داده که در بهترین حالت، ایران از این بمب برای ایجاد انفجاری در جو استفاده خواهد کرد که هر چیزی را که در زیر آن محدوده قرار داشته باشد، از میان خواهد برد.

برنامه جدید کنگره آمریکا برای ضربه زدن به توافق هسته‌ای ایران


در نهایت، موضوع ارائه تضمین هایی از سوی انگلیس به متحدان خود در منطقه خلیج فارس درباره توافق هسته ای با ایران، خبر دیگری است که در شماری از مطبوعات و رسانه ها بازتاب یافته است. سایت شبکه خبری «فاکس نیوز» می نویسد ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس، در تلاش برای دادن اطمینان خاطر به متحدان خود در منطقه خلیج فارس، بر تعهد استوار کشورش نسبت به امنیت دولت های این منطقه تأکید کرده است. به گفته وی، توافق اخیر هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در ژنو، به معنای کاهش تعهدات انگلیس نسبت به متحدان خود در منطقه نیست.

کلید واژه ها: ایران انگلیس مذاکرات هسته ای


نظر شما :