بازتاب دستگیری یک جاسوس وابسته به انگلیس در ایران

۲۴ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۰۸ کد : ۱۹۲۶۰۴۹ سرخط اخبار

بازتاب فرستادن دومین میمون از سوی ایران به فضا و نیز دستگیری یک جاسوس وابسته به انگلیس در ایران، لغو وام ایران به پاکستان برای ساخت خط لوله گاز، تحلیل یک روزنامه اماراتی از گسترش لیست سیاه آمریکا علیه ایران و اظهار نظر وزیر خارجه سوئد درباره تحریم های ایران، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

بازتاب دستگیری یک جاسوس وابسته به انگلیس در ایران


به گزارش «تابناک»، بخش عمده مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به بازتاب اخبار داخلی ایران مربوط می شود که خبر فرستادن موفقیت آمیز دومین میمون به فضا از سوی متخصصان صنعت فضایی کشور، از جمله این اخبار است.

«دیلی استار» لبنان از جمله مطبوعاتی است که این خبر را مورد توجه قرار داده و می نویسد ایران روز گذشته اعلام کرده که دومین میمون زنده را به فضا فرستاده و آن را سالم به زمین بازگردانده است. دیلی استار این کار را جدید ترین نمایش قابلیت های ایران در حوزه موشکی ارزیابی کرده است. این روزنامه در ادامه به پیام تبریک حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به دانشمندان ایرانی در این زمینه نیز اشاره کرده است.

بازتاب دستگیری یک جاسوس وابسته به انگلیس در ایران


خبر بازداشت یک جاسوس وابسته به سازمان جاسوسی انگلیس «ام آی ۶» نیز موضوعی است که در شمار بسیاری از مطبوعات و رسانه ها مورد توجه قرار گرفته است. روزنامه «عرب نیوز» به نقل از منابع خبری داخلی ایران می نویسد، مقامات اطلاعاتی ایران، فردی را به اتهام جاسوسی برای دولت انگلیس بازداشت کرده اند. این روزنامه با اشاره به سخنان رئیس دادگاه انقلاب کرمان در این زمینه می نویسد، فرد یاد شده در ماه های اخیر، یازده باز از داخل و خارج کشور با عوامل انگلیسی ارتباط برقرار کرده است. در عین حال، سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در واکنش به این خبر گفته «ما درباره موضوعات اطلاعاتی اظهار نظر نمی کنیم».

بازتاب دستگیری یک جاسوس وابسته به انگلیس در ایران


در میان موضوعات اقتصادی، روزنامه «بوستون هرالد» به موضوع لغو پرداخت وام از سوی ایران به پاکستان برای تکمیل خط لوله گاز به این کشور پرداخته است. این روزنامه می نویسد، ایران وام ۵۰۰ میلیون دلاری را که قرار بود برای ساخت بخشی از خط لوله انتقال گاز از جمهوری اسلامی ایران به پاکستان در اختیار دولت پاکستان گذاشته شود، لغو کرده است.

معاون وزیر نفت ایران در این زمینه اشاره کرده که ایران هیچ تعهد و الزامی برای تأمین مالی بخشی از خط لوله که در پاکستان خواهد بود و افزون بر این، پول لازم برای پرداخت این وام را نیز ندارد. ایران تاکنون دو میلیارد دلار برای ساخت بخش ایرانی این خط لوله هزینه کرده است. 

بازتاب دستگیری یک جاسوس وابسته به انگلیس در ایران


اما در ادامه مباحث مربوط به لیست سیاه تحریم های آمریکا علیه ایران، روزنامه «نشنال» امارات با انتشار مطلبی استدلال کرده که افزودن نام های جدید به این لیست سیاه، نگرانی به تأخیر افتادن طولانی مدت مذاکرات را ایجاد کرده است. افزون بر این، به باور این روزنامه، چنین تأخیری به نوبه خود سبب خواهد شد که کاخ سفید در تلاش برای جلوگیری از وضع تحریم های جدید از سوی کنگره، به مشکل بخورد. البته این روزنامه اماراتی تا حد زیادی بدبینانه به موضوع نگریسته و می نویسد، ده سال پیش نیز همین عدم توافق ها بر سر نحوه اجرای توافق هسته ای بود که سبب از میان رفتن آن توافق شد.

بازتاب دستگیری یک جاسوس وابسته به انگلیس در ایران


در پایان خبرگزاری «رویترز» به موضوع تحریم های موجود علیه ایران پرداخته و به طور خاص، دیدگاه دولت سوئد در این زمینه را مورد توجه قرار داده است. به نوشته این روزنامه، وزیر خارجه سوئد، روز گذشته اظهار داشته از نظر وی، هیچ دلیلی نیست که اتحادیه اروپا نتواند به عنوان بخشی از توافق مقدماتی هسته ای با ایران، در ماه ژانویه اقدام به کاهش برخی از تحریم های ایران کند.

کارل بیلت در ادامه به اقدام آمریکا در گسترش لیست سیاه خود علیه ایران پرداخته و گفته موضع آمریکا «کمک کننده نبوده» است؛ اما در عین حال، در وین مشکل خاصی بروز نکرده و روند مذاکرات با ایران همچنان ادامه دارد.

کلید واژه ها: ایران پاکستان تحریم انگلیس


( ۲ )

نظر شما :