گروه های دوستی پارلمان ایران و انگلستان پیش قدم می شوند

کمک مجلس به دولت در حل تنش با لندن

۳۰ آذر ۱۳۹۲ | ۱۵:۲۸ کد : ۱۹۲۶۰۶۲ گفتگو
عباسعلی منصوری آرانی رییس گروه دوستی ایران و انگلستان در مجلس در گفتگو با دیپلماسی ایرانی تاکید می کند که در سفر گروه دوستی پارلمان انگلستان به ایران برای ارتقای روابط بین دو کشور، تشریح چارچوب های نظام و توضیح ارزش های جمهوری اسلامی ایران و اینکه در مدت ماموریتشان اعتماد مردم را جلب کند گفتگو و مذاکره خواهیم کرد.
کمک مجلس به دولت در حل تنش با لندن

دیپلماسی ایرانی: آذرماه امسال رییس گروه دوستی ایران وانگلستان از سفر جک استراو به همراه گروه دوستی پارلمان انگلستان به ایران خبر داد. عباسعلی منصوری آرانی هدف از حضور این گروه در ایران را اینگونه بیان کرد آنها باید از نزدیک ببینند که زبان مردم ما زبان تهدید و تحریم نیست، ملت ما خواهان استدلال و منطق است از این رو قصد داریم در سفر این هیات پارلمانی به ایران آنها را به چند شهر اصفهان، کاشان و شیراز ببریم تا از نزدیک شاهد آرامش، امید و نشاط در بین مردم باشند. البته جزییات این سفر و موضوع مذاکرات بیان نشده. اما به گفته او برای ارتقای روابط بین دو کشور، تشریح چارچوب های نظام و توضیح ارزش های جمهوری اسلامی ایران و اینکه در مدت ماموریتشان اعتماد مردم را جلب کند گفتگو و مذاکره خواهیم کرد. با این همه پس از اعلام این خبر، برخی نمایندگان نسبت به این حضور انتقادهایی را مطرح کردند. در همین حال نیز شایع هایی مبنی بر لغو شدن این سفر مطرح شد که نماینده کاشان آنها را رد کرد. آنچه در ادامه می آید گفت وگو با این نماینده مجلس پیرامون چرایی و چگونگی حضور گروه دوستی پارلمان انگلستان در ایران است :

دلیل دعوت از آقای جک استراو از جانب گروه دوستی ایران و بریتانیا مجلس چه بود؟

در تمام دنیا گروه های دوستی پارلمانی وجود دارند که از طرف های مقابل خود برای سفر به کشورها دعوت می کنند. در همین راستا نیز گروه پارلمانی انگلیس – ایران در انگلستان، از گروه دوستی مجلس برای سفر به ایران درخواست کرد. ما هم  به این درخواست پاسخ مثب دادیم. از طرفی رییس گروه دوستی پارلمان انگلستان نیز آقای جک استراو است، که ما طی نامه ای به ایشان، موافقت خود را از سفر این گروه به ایران اعلام کردیم.

دلیل موافقت شما با این درخواست چه بود؟  و حضور این گروه چه اثراتی را بر روابط دو کشور می گذارد؟

گروه های پارلمانی در مجالس دارای نفوذ هستند و می توانند در راستای بر قرار روابط تلاش کنند. گروه پارلمانی انگلستان نیز به توجه به حضور آقای استراو و بن والیس رییس میز ایران در گروه فراحزبی پارلمان انگلیس از نفوذ و جایگاه خوبی برخوردار است. این افراد مواضع خوبی در دفاع از توافقنامه ژنو و تحرکات صهیونیستی علیه ایران گرفتند. از طرفی تعداد ایرانیان مقیم انگلستان نیز قابل توجه است که در این راستا نیز می توانیم رایزنی های داشته باشیم. در کل فکر می کنم با گفت وگوهایی که صورت خواهد گرفت، ما مواضعمان را به صورت شفاف تر برای آنها بیان می کنیم و با سفرهایی نیز که پیش بینی شده، نگاه آنها به ایران را تغییر خواهیم داد. به نحوی که در این سفرها متوجه خواهند شد که با وجود اعمال تحریم های غرب، مردم همچنان ایستادگی کرده و حرکت رو به جلوی آنها متوقف نشده است. همچنین در این دیدارها سوتفاهم ها را تا حدود زیادی طرف می کنیم. با این همه فکر می کنم حضور این گروه در ایران چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی اثرات زیاد داشته باشد.

تا چه حد حضور آقای استراو در ایران و حضور گروه دوستی پارلمان انگلستان می تواند بر رسیدن اجماع نهایی پرونده هسته ای ایران و مواضع انگلستان اثرگذار باشد؟

انگلستان یکی از اعضای گروه 1+5 است. هرچند که چارچوب های توافقنامه بسته شده اما هر شخصیتی مانند آقای استراو که می تواند در گفت وگو با دولت ها به تلطیف فضا کمک کند و برای رسیدن به توافق نهایی گام به گام به جلو حرکت صورت گیرد، مورد استقبال قرار می گیرد. باید از هر امکانی استفاده کرد. بالاخره حضور آقای استراو گروه دوستی پارلمان انگلستان بر گسترش روابط و تلطیف فضا کمک می کند. اینها امکاناتی است که نباید آن را از دست بدهیم.

آیا می توان گفت که اینگونه اقدامات مجلس به نوعی تعبیر به دیپلماسی در سایه دیپلماسی موازی شود؟

به عنوان موازی نه اما به عنوان کمک کننده می توان یاد کرد. موازی یعنی دو خط که هیچگاه به هم نمی رسند. دستگاه دیپلماسی یک اقدام و مجلس هم اقدام دیگری انجام می دهد. منافع که ما در نظر می گیرم همان منافع ملی مد نظر وزارت امور خارجه است. بنابراین هر دو این دستگاه ها یک شاخصه به اسم منافع ملی دارند که در آن مسیر حرکت می کنند. از این رو بردارهای مجلس و وزارت خارجه با هم جمع می شود.

پس از موافقت گروه دوستی ایران، شاهد برخی تحرکات از داخل مجلس بود. برخی نسبت به درخواست مطرح شده و موافقت آن از سوی گروه ایران انتقادهایی را مطرح کردند. چه اقداماتی را می توان انجام داد تا شاهد چنین برخوردهایی نباشیم؟

در مجلس مشکلی نداشتیم و فضا منطقی و آرام پیش می رود. البته همه اینها به درک و بلوغ سیاسی است  که گروه های پارلمانی  به کشوری برای برقراری روابط سفر می کنند. با این همه از طرف ما که مشکلی نبوده و کسی هم برای انتقاد مراجعه نکرده است.

با توجه به برخی اقدامات تنش زا که در گذشته موجب خدشه دار شدن رابطه ایران و انگلستان شد، چه گام های اعتمادسازی می توان برای بهبود روابط برداشت؟

هر دو طرف باید در این زمینه تلاش کنند. البته در قرن های گذشته ما شاهد اقدامات ناشایست از سوی طرف انگلیسی بوده ایم.  از این رو خیلی سخت می توان اعتماد را به جامعه ایران بازگرداند. از طرفی حرکت هایی مانند حمله به سفارت انگلستان نیز اقدامی غیرمنطقی و غیراصولی بود و حتما باید در مواردی که خطا صورت گرفته، برای جبران آن تلاش شود. اگرچه خطای ما در مقابل اقدامات آنها قابل مقایسه نیست. خطاهای طرف مقابل بزرگ است. خطاهای ما انفرادی و جمعی کوچک ولی خطاهای آنها دولتی بوده است. با این حال باید تلاش کنیم که این موارد هم رفع شود.

آیا در برنامه آینده گروه دوستی ایران و انگلستان مجلس ایران سفر به انگلستان وجود دارد؟

طبیعتا رفت و آمدها وجود دارد. با این حال بگذارید ببینیم در اولین گام از این دیدارها و مذاکرات به چه نتیجه ای می رسیم. شاید به این نتیجه رسیدیم که دور دوم دیدارها و مذاکرات در انگلستان باشد. 

انتشار اولیه: سه شنبه 26 آذر 1392/ باز انتشار: شنبه 30 آذر 1392

کلید واژه ها: گروه دوستی پارلمان جک استراو عباسعلی منصوری آرانی


نظر شما :