کماندوهای ایرانی هم در حمله به کمپ اشرف حضور داشتند!

۲۹ آذر ۱۳۹۲ | ۰۱:۴۰ کد : ۱۹۲۶۲۸۲ سرخط اخبار

مقامات اطلاعاتی آمریکا مدعی هستند که کماندوهای ایرانی در حمله به کمپ اشرف دخالت داشته اند. در این حمله دهها تن از اعضای گروهک موسوم به مجاهدین خلق به هلاکت رسیدند و هفت تن از اعضای اصلی آن ناپدید شدند.

به گزارش «تابناک»، فارین پالیسی با طرح ادعای فوق، آن را نشانه آزادی روزافزون دست ایران در عراق پس از عقب نشینی آمریکا از این کشور دانسته است.

به نوشته فارین پالیسی در حمله اول سپتامبر (دهم شهریور) به کمپ اشرف حداقل پنجاه تن از اعضای سازمان کشته شدند پس از این حادثه، سازمان همراه با تعدادی از قانون گذاران آمریکایی هوادار خود مدعی شدند که نیروهای امنیتی عراق این عملیات را اجرا کرده اند.مقامات عراقی همواره این ادعا را تکذیب کردند و اکنون مقامات آمریکایی مدعی شده اند که گروه کوچکی از کماندوهای سپاه پاسداران به طراحی و اجرای حمله به کمپ کمک کرده اند. سه مقام آمریکایی که خواسته اند نام انها فاش نشود به فارین پالیسی گفته اند که اعضای دو گروه کتائب حزب الله و کتائب اصائب اهل الحق حمله نهایی را انجام داده اند. این اولین باری است که آمریکاییها به نقش ایران در این حمله اشاره می کنند.

به گفته مقامات آمریکایی، سربازان عراقی مانع حمله به اشرف نشده اند ولی خود انها نیز در آن نقشی نداشته اند. آنها مدعی هستند که کماندوهای ایرانی و مبارزان عراقی عامل ربودن هفت عضو ناپدید شده گروهک منافقین هستند. این حادثه نشانه روابط نزدیک نوری المالکی با ایران دانسته شده است. به گمان آمریکایی ها، مالکی تحت هدایت ایران در پاییز سه سال پیش قرارداد امنیتی با آمریکا را رد کرد.

این در حالی است که رهبر گروهک نفاق با روایت مقامات آمریکایی از حادثه مخالف است و مدعی هستند که کمپ اشرف دارای موانع حفاظتی متعددی است و حضور بیش از 1200 نظامی عراقی در اطراف آن، رسیدن مبارزین عراقی بدون همکاری موثر نیروهای عراقی را سخت می کند. بنا به ادعای انها، ایران فرمان حمله به اشرف را صادر کرده است و نیروهای وفادار به مالکی آن را اجرا کرده اند. انها به عربی حرف زدن نیروهای عمل کننده در حمله به کمپ اشاره می کنند.

این در حالی است که آمریکایی ها استدلال می کنند که احتمالا کماندوهای ایرانی نیز توانایی عربی حرف زدن را دارند و یا شاید آنها در بیرون محوطه کمپ منتظر مانده اند تا مبارزین عراقی کار خود را انجام دهند.

در حالی که گروهک منافقین مدعی است که اعضای ان برای بازجویی به ایران منتقل شده اند، دولت آمریکا موضع مشخصی در این باره نگرفته است ولی به نوشته فارین پالیسی، در یکی از جلسات استماع کنگره در اواسط ماه نوامبر، برت مک گورک از مقامات مسئول وزارت خارجه امریکا در امور عراق و ایران، اعلام کرده است که هفت فرد ناپدید شده، «در عراق نیستند».

در حالی که وزارت خارجه آمریکا در سال 1997، سازمان موسوم به مجاهدین خلق را در فهرست گروه های تروریستی قرار داد، این گروه در سال 2012 تحت فشار شدید هواداران خود در آمریکا از این فهرست خارج شد. ژنرال جیم جونز اولین مشاور امنیت ملی اوباما و مایک موکاسی دادستان کل پیشین آمریکا از جمله افرادی هستند که با دریافت پول به سخنرانی در حمایت از این گروه پرداخته اند. رابرت منندز رئیس تندروی کمیته روابط خارجی سنای امریکا و از اصلی ترین دشمنان ایران نیز از جمله افراد هوادار گروهک فوق در کنگره آمریکا است.

در روزهای پس از حمله به کمپ اشرف، این اعتقاد در مقامات دولتی آمریکا تقویت شده است که اعضای این گروهک تنها زمانی در امنیت خواهند بود که عراق را ترک کنند، ولی تاکنون کمتر کشوری پیدا شده است که حضور این افراد را در خاک خود بپذیرد.


نظر شما :