انتقاد عراقچی از تفسیرهای غلط

۰۲ دی ۱۳۹۲ | ۰۳:۳۹ کد : ۱۹۲۶۴۲۷ سرخط اخبار

به گزارش تسنیم، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای اظهار داشت: مذاکرات فنی و کارشناسی جمهوری اسلامی ایران و 1+5 یک هفته پس از تعطیلات کریسمس از سر گرفته می شود.

وی افزود: مذاکرات کارشناسی ایران و 1+ 5 اکنون در ژنو جریان دارد؛ مذاکرات بسیار فشرده و طولانی است که به مدت چهار روز از پنج شنبه آغاز شده است.

سید عباس عراقچی گفت: این مذاکرات تا ساعت چهار صبح ادامه داشت و دوباره از ساعت 10 و 30 دقیقه از سر گرفته شد.

عراقچی هدف از این مذاکرات را تصمیم گیری درباره راهکارها و ضابطه های اجرایی مربوط به توافقنامه ژنو دانست و افزود: به رغم مذاکراتی که قبلا در وین داشتیم و اکنون در ژنو داریم پیشرفت ما به علت برخی تفاسیر و برداشت هایی که از مفاد توافق صورت گرفته خیلی سریع نبوده است.

وی گفت: این تفاسیر و برداشت ها از نظر ما درست نیست و باید دقت بیشتری صورت گیرد، به این علت در بسیاری موضوعات توانسته ایم پیشرفت هایی داشته باشیم اما در برخی موضوعات کماکان اختلاف نظر میان طرفین باقی است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان افزود: تماس های در سطوح بالاتر و گفتگو میان بنده و خانم اشمیت به تماس تلفنی خانم اشتون با آقای دکتر ظریف منجر شد که حدود 45 دقیقه طول کشید و برخی موارد اختلافی مرور شد.

وی ادامه داد: در این تماس تلفنی تصمیم گرفته شد که این مذاکرات ادامه یابد اما با توجه به تعطیلات کریسمس که این هفته در پیش است توقفی را خواهیم داشت و بعد در فاصله یک هفته دوباره این مذاکرات از سرگرفته خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: این توقف فرصت خوبی برای ارزیابی دوباره مسایل و مشورت های بیشتر در تهران است تا در دور بعدی با جمع بندی بهتری در مذاکرات حاضر شویم.

عراقچی افزود: ممکن است تصمیم بگیریم در دور بعدی، سطح مذاکرات را مقداری بالاتر ببریم یا حداقل آغاز مذاکرات در سطح بالاتری باشد تا برخی مسائل که نیاز به تصمیم سیاسی دارد در آن سطح بهتر تصمیم گیری شود و ما در نهایت بتوانیم درباره نحوه اجرای توافق نامه ژنو به جمع بندی برسیم.

وی گفت: همچنین در ادامه مذاکرات باید تاریخی را برای آغاز گام نخست توافق نامه ژنو تعیین کنیم.

عراقچی افزود: در این مذاکرات کارشناسان فنی ما به سرپرستی آقای بعیدی نژاد، مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه حضور دارند و گروهی از کارشناسان بخش های مربوط به مسائل تحریم و هسته ای وی را همراهی می کنند.

وی گفت: ممکن است دور بعدی مذاکرات در سطح معاونان وزیر یا حداقل بنده و خانم اشمیت آغاز شود تا برخی مسائل که نیاز به تصمیم گیری و جمع بندی سیاسی دارد در همان جلسه تصمیم گیری شود.

عراقچی افزود: شکل و جزییات دور بعدی مذاکرات باید بیشتر بررسی کرد اما آنچه مسلم است دور دوم مذاکرات کارشناسی با توجه به تعطیلات سال نو میلادی خاتمه خواهد یافت و یک هفته بعد از سر گرفته خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: سفر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به کشورمان در چارچوب توافق با آژانس انجام شد.

سید عباس عراقچی در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود: توافق ژنو هنوز اجرایی نشده و فلسفه مذاکرات جاری برای مشخص کردن ساز و کار اجرای این توافق است.

وی گفت: بازرسی بازرسان آژانس در روزهای گذشته مربوط به توافق نامه دیگری میان ایران و آژانس است که در پی سفر اخیر آمانو به تهران امضا شد.

عراقچی افزود: مسائلی مربوط به گذشته و حال میان ما و آژانس وجود داشت که ارزیابی این مسائل فراتر از وظایف آژانس و فراتر از تعهدات ما طبق معاهده ان پی تی و توافق نامه پادمانی میان ما و آژانس است، اما برای رفع این مسائل به تعیین چارچوبی نیاز داشتیم تا بر اساس آن میان ما و آژانس همکاری صورت گیرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: این توافق در پی چند دور مذاکره با آژانس میان آقایان آمانو و صالحی امضا شد که آن نیز چند گام دارد که برای اجرای گام نخست اقداماتی در نظر گرفته شد.

وی افزود: سفر بازرسان آژانس به ایران و بازرسی از کارخانه آب سنگین اراک در این چارچوب انجام شد و این موضوع مسیری جداگانه است.

عراقچی ابراز امیدواری کرد: مسائل باقی مانده میان ما و آژانس با حرکت جدید مبتنی بر حسن تفاهم و مسائل سیاسی میان ما و 1+5 نیز با حسن نیت حل و فصل شود و پیشرفت مناسبی در حل و فصل نهایی موضوع هسته ای داشته باشیم.


نظر شما :