واکنش دلار به اخبار ترکیه

۰۷ دی ۱۳۹۲ | ۱۳:۰۹ کد : ۱۹۲۶۶۲۸ سرخط اخبار
قیمت دلار آمریکا به همراه یورو و پوند، در آخرین روز هفته گذشته، به مقدار قابل توجهی افزایش یافت. عمده صرافان این امر را صرفا با مساله عرضه و تقاضا مرتبط می دانند؛ ولی تحلیلگران بازار معتقدند: افزایش اخیر ریشه در برخی نگرانی ها و جریان های سفته بازی دارد.

به گفته این تحلیلگران، پس از اتفاقات اخیر در ترکیه و سقوط ارزش لیر در برابر دلار، شایعه ای مبنی بر قاچاق دلار به صورت نقدی از ایران به ترکیه به گوش می رسد، بنابراین رواج این شایعه موجب شده قیمت دلار در بازار داخلی تحت تاثیر قرار بگیرد؛ اما عامل اصلی که روند بازار را معکوس کرده و منجر به بروز نوسان شده اخبار مربوط به فساد در ترکیه است. برخی از خبرهای منعکس شده از ارتباط یک بانک ترکیه ای و بازرگان دستگیر شده با مسایل نقل و انتقالات مالی حکایت دارد. این مسایل موجب شده بازار نگران روند نقل و انتقال از مسیرهای گذشته باشد و همین موضوع بازار ارز را نوسانی کرده است.

 به واسطه افزایش قیمت ارز در بازار سکه نیز نوسان قیمتی صعودی بود. برخلاف بازار داخلی بازار جهانی طلا روند کاری خود را کاهشی طی کرد. قیمت هر اونس طلای جهانی، روز پنج شنبه، به واسطه انتشار آمار مثبت از اقتصاد آمریکا قدری کاهش یافت، ولی در ادامه افت حادث شده را جبران کرد و نسبت به آخرین رقم اعلام شده از سوی «دنیای اقتصاد» قدری نیز بالا رفت. یکی از علل این افزایش قیمت، بالا رفتن تقاضای طلا از سوی هند عنوان می شود که به واسطه فرا رسیدن فصل ازدواج در این کشور رخ داده است.
 
افزایش قیمت ارز در بازار داخل
در آخرین روز هفته گذشته قیمت دلار آمریکا به همراه عمده ارزهای اروپایی افزایش یافت. تغییر قیمت های روز پنج شنبه به نسبت روزهای پیش از آن شدیدتر بود، به عنوان مثال قیمت دلار آمریکا 25 تومان نسبت به روز پیش از آن و 50 تومان نسبت به ابتدای هفته بالا رفت. دلار پیش از آن، چند هفته ای بود که مسیر کاهش قیمتی را به تدریج و با ثبات مناسب می پیمود، اما چند روزی است که این روند معکوس شده است. عمده صرافان راسته بازار همچنان معتقدند که تغییری در نگاه کلی بازار رخ نداده و این امر صرفا به مساله عرضه و تقاضا مربوط می شود. ولی مساله ای که این استدلال را غیر مستند می کند، عدم تغییر میزان تقاضا در بازار است.

مشاهدات نشان می دهد میزان تقاضا در بازار چشمگیر نیست؛ بنابراین دلیلی برای حرکت دلار به سمت سه هزار تومان وجود ندارد. البته در روز پنج شنبه افزایش قیمت، به دلار محدود نشد، قیمت یورو و پوند انگلیس نیز روز پنج شنبه به مقدار قابل توجهی بالا رفت. نرخ یورو در پایان هفته، نسبت به روز شنبه 40 تومان و قیمت پوند 60 تومان افزایش یافته بود.
 
کارشناسان اقتصادی عوامل دیگری را در افزایش قیمت دلار دخیل می دانند. برخی از آنها معتقدند: فعالیت عده ای از سفته بازان که دلار آمریکا را در بازار ایران خریداری کرده و در ترکیه به فروش می رسانند، باعث بالا رفتن نرخ این ارز پراهمیت در بازار داخل شده است. قیمت یک دلار آمریکا در بازار تهران، طبق آخرین قیمت روی تابلو صرافی ها 2 هزار و 990 تومان بود. فروش این یک دلار در بازار ترکیه، با توجه به نرخ برابری لیر به دلار که حدود 46 صدم است، 2/16 لیر پول عاید فروشنده می کند.

فروش این مقدار لیر در بازار تهران، با توجه به آخرین قیمت لیر در بازار تهران که 1455 تومان بود، سرمایه فروشنده را به 3 هزار و 145 تومان افزایش می دهد. در نتیجه سفته باز در جریان این خرید و فروش هر 2 هزار و 990 تومان خود را به 3 هزار و 145 تومان تبدیل کرده و 155 تومان سود می کند.
 
اما علت مهمی که کارشناسان افزایش نرخ دلار در روزهای اخیر را با آن مرتبط می دانند دستگیری عده ای از کارکنان «هالک بانک» ترکیه است. «هالک بانک» با ارایه شواهدی نشان داده بود که مبادلات ارزی اش با ایران قانونی بوده و انتقال طلا از ترکیه به ایران به قبل از ممنوعیتی که آمریکا برای واردات این کالا به ایران قرارداده بود، مربوط می شود. البته این ممنوعیت ازماه پیش برداشته شده است. به هر روی اتفاقاتی که رخ داد باعث شد که موجی از نگرانی در بازار به جریان بیفتد. این نگرانی به بسته یا محدودتر شدن راه های مبادلات ارزی ایران با کشورهای خارجی به ویژه ترکیه مربوط می شود. البته تاکید اکثریت فعالان بر این است که نگاه کلی بازار چندان تغییر نکرده است و کارشناسان پیش بینی می کنند که این افزایش قیمت ها مقطعی باشد. بر این اساس کارشناسان اقتصادی امیدوارند که بازار به زودی به حالت تعادلی جدید رسیده و ثبات خود را باز یابد.
 
نوسان قیمت اونس
قیمت هر اونس طلای جهانی، دیروز نسبت به آخرین رقم اعلام شده از سوی دنیای اقتصاد، مقداری افزایش یافته بود. نرخ طلا روز پنج شنبه، تحت تاثیر آمار منتشر شده از اقتصاد آمریکا، پایین آمده بود؛ بنابراین افزایش اخیر قیمت طلا، به نسبت قابل توجه بوده است؛ چراکه افت روز پنج شنبه را پوشش داده و افزایش 7 دلاری ارزش فلز زرد رنگ را نیز موجب شد. در آخرین روز هفته گذشته آمار متنوعی از اقتصاد آمریکا منتشر شد که عمده آنها امیدوارکننده و مثبت بودند. یکی از این شاخص ها، معرف متوسط ماهانه تعداد افرادی است، که در طول یک هفته، برای نخستین بار تحت پوشش بیمه بیکاری، در آمده اند.

 به گزارش «بلومبرگ» این شاخص از مقدار پیش بینی شده قدری پایین تر بود و نسبت به ماه قبل، حدود 11 درصد، پایین آمده بود. بر این اساس، وضعیت اشتغال در بازار کار آمریکا، مسیری رو به پیشرفت را طی می کند. شاخص رفاه مصرف کننده نیز به مقدار قابل توجهی افزایش یافته بود. کارشناسان «بلومبرگ» علت این امر را فرا رسیدن کریسمس عنوان می کنند. از قرار، مردم آمریکا تحت تاثیر کریسمس دچار روحیاتی شده اند که تمایلشان به خرید را افزایش داده است. این امر موجب رونق گرفتن بازارها شده و به مولفه ای مثبت برای پیشرفت اقتصادی ایالات متحده تعبیر می شود.

در نهایت یکی از مهم ترین این شاخص ها به ورود سرمایه به بانک های ایالات متحده مربوط می شد. بر این اساس، شاخص معرف این امر از 1/14 درصد در ماه قبل به 5/24 درصد رسیده است. عده ای از تحلیلگران اقتصادی، نشست اخیر فدرال رزرو و مواضعی را که در آن اعلام شد در افزایش اعتماد مردم به بانک های آمریکایی موثر می دانند. مجموع آمارهای منتشر شده در روز پنج شنبه به زیان بازار طلا تمام شد و قیمت طلای جهانی را قدری پایین کشید. کارشناسان افزایش شاخص سهام در بازارهای بین المللی را نیز در افت قیمت طلا موثر می دانند.
 
اما علت افزیش قیمت طلا، در ادامه کار به رغم مساعد بودن اوضاع اقتصادی آمریکا چه بود؟ به گزارش «کیتکونیوز» فصل برگزاری مراسم های ازدواج در هندوستان به زودی فرا می رسد. تقاضای طلای هند، بزرگ ترین مصرف کننده طلا و جواهرات در جهان، به واسطه فرا رسیدن فصل ازدواج افزایش یافته و این امر بخشی از افزایش قیمت فلز زرد رنگ در بازارهای جهانی را موجب شده است. علاوه بر این تغییرات نرخ برابری ارزهای عمده جهان نشان می دهد که دیروز یورو و پوند در مقابل دلار به شدت تقویت شدند.

کارشناسان اقتصادی بخشی از افزایش قیمت طلا را با تقویت این ارزهای اروپایی مرتبط می دانند. اتفاقاتی از این دست معمولا تغییرات مقطعی قیمت را موجب می شوند و نمی توانند مسیر حرکت قیمت ها را در بلندمدت تعیین کنند.  با وجود این بازار طلای جهانی، هنوز از ناامیدی سرشار نشده است. برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند گرچه روند نزولی قیمت طلا در سال 2014 میلادی نیز ادامه خواهد یافت، ولی این روند نسبت به افت شدید قیمت طلا در سال 2013 متعادل تر خواهد بود. عده دیگری از تحلیلگران نیز معتقدند با وجود اینکه طلا با بحران بزرگی مواجه است، ولی در ماه های آینده قیمت آن در حدود 1200 دلار تثبیت می شود و فلز گرانبها دیگر افت های شدید و بلندمدت را متحمل نخواهد شد.
 
روند مستقل بازار سکه
بازار طلای جهانی، به رغم عدم اطمینان هایی که این ماه ها با آن دست و پنجه نرم می کند، دچار رکود قطعی نشده است. عده ای منتظرند تا قیمت طلا قدری پایین تر آید، تا به خرید آن اقدام کنند و عده ای نیز معتقدند که هم اکنون زمان خرید طلا است. به هر حال امیدهایی به افزایش قیمت طلا در بلندمدت وجود دارد، اما بازار سکه در داخل کشور، به شدت دچار رکود شده است. قیمت انواع سکه در بازار داخلی، باز هم قدری افزایش یافت، ولی بازار سکه به هیچ وجه داغ نیست. صرافان معتقدند که عمده سرمایه گذاران طلا در ایران فعالان اقتصادی حرفه ای نیستند.

مردم به واسطه نرخ بالای تورم و افت سریع ارزش ریال به دنبال راهی بودند که ارزش سرمایه هاشان را حفظ کنند. در نتیجه بر مبنای یک ایده قدیمی با پول هایشان سکه خریدند تا ارزش سرمایه شان با گذشت زمان از دست نرود. نوسانات اخیر قیمت طلا باعث شد که عده زیادی از این افراد دچار زیان شود. در نتیجه مردمی که به ریسک های فعالیت اقتصادی و بالا و پایین رفتن ارزش سرمایه هاشان عادت نداشتند، به سرعت دلسرد شده و اعتماد خود را نسبت به فلز گرانبها از دست دادند. از آنجا که ثبت چنین عملکردی از سوی طلا سابقه نداشت و به اعتقاد تحلیلگران بدترین عملکرد این فلز زرد رنگ طی 32 سال اخیر بوده است، سرمایه گذاران غیرحرفه ای داخل کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داد و موجب شد که از فلز گرانبها روی برگردانند.

کما اینکه به اعتقاد برخی از کارشناسان علت یکسان شدن قیمت سکه های طرح جدید و قدیم همین کاهش تقاضا در بازار عنوان می شود. به هر حال احتمال دارد که سکه، با از دست دادن بخشی از جذابیت خود به حالت تعادلی جدید رسیده و در آن حالت طرفداران محدودتری را برای خود جمع آوری کرده و به مسیر خود ادامه دهد. 

کلید واژه ها: طلا ترکیه دلار آمریکا لیر قیمت دلار


نظر شما :