سفیر لبنان در ایران در گفت وگوی اختصاصی با دیپلماسی ایرانی

بعد از توافقنامه ژنو نوبت به پرونده های منطقه ای می رسد

۰۷ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۷:۴۷ کد : ۱۹۲۷۶۲۴ خاورمیانه انتخاب سردبیر
ما هم مثل غربی ها از لغو تحریم های ایران ذوق زده ایم/غرب به ایران هسته ای اعتراف کرد/انفجار سفارت ایران مصیب مشترک تهران و بیروت است/با مرگ ماجد الماجد پرونده انفجار سفارت ایران بسته نشده است/تشکیل دولت لبنان مساله ای داخلی است/لبنان بر خلاف ادعاهای امریکا تحریم ها علیه ایران را دور نزده است.
بعد از توافقنامه ژنو نوبت به پرونده های منطقه ای می رسد

دیپلماسی ایرانی: لبنان یکی از کشورهای همسایه سوریه کشوری مهم در خاورمیانه محسوب می شود. بسیاری از صاحب نظران این کشور کوچک دریای مدیترانه را دروازه ورود به تحولات متعدد خاورمیانه می دانند. لبنان کشوری که تجربه 15 سال جنگ خونین داخلی دارد و عرصه ای برای عرض اندام دیگر کشورها بوده، این روزها نیز به دلایل مختلف از جمله بحران سوریه خارج از گود معادلات خاورمیانه نیست. انفجارهای مکرر ماه های اخیر در این کشور از جمله در برابر سفارت ایران را شاید بتوان نمونه ای از تاثیرپذیری تحولات سوریه بر لبنان دانست. از سوی دیگر اخیرا محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان سفری دو روزه به لبنان انجام داد و در آن جا درباره چگونگی پیگیری پرونده حمله به سفارت ایران و مسائل امنیتی جاری در لبنان و همچنین مسائل سوریه بحث و تبادل نظر کرد. سفر او همچنین با خبر تشکیل دولت جدید لبنان که نزدیک به 9 ماه معطل باقی مانده، هم زمان شد که خود سوژه ای برای بسیاری از رسانه ها بوده است. به همین بهانه به سراغ فادی حاج علی، سفیر لبنان در ایران رفتیم و این موضوعات به همراه موضوعات مرتبط دیگر را با او در میان گذاشتیم که در ادامه می خوانید:

از سفر آقای ظریف به لبنان آغاز کنیم. به نظر شما نکات مثبت این سفر و تاثیر آن بر عرصه سیاسی لبنان چیست؟

درباره سفر آقای ظریف و تاثیرات مثبت آن بر لبنان و تشکیل دولت باید بگویم که ما باید به این سفر با تمام افق ها موجود در برابر آن بنگریم. ما به انجام این سفر افتخار می کنیم، چرا که این سفر به نوعی بیانگر عمق ارتباط ایران با منطقه ی مدیترانه از طریق لبنان است. بنابراین سفر آقای ظریف پیام های بسیار عمیق و جدی در بر داشته است که این سفر را استثائی می کند. روابط نزدیکی که میان دو دولت و دو ملت ایران و لبنان وجود دارد سبب می شود تا جای تعجب نباشد که سفر آقای ظریف از بیروت آغاز شود. به ویژه که لبنان خود به نوعی درگیر چالشهای موجود در منطقه است و در نتیجه در مورد نقش محوری ایران و تلاش های صلح عربی و همچنین متغیراتی که در جهان عرب به ویژه تحولات سوریه که بزرگترین تاثیر را در به لرزه در آوردن وضعیت کشورهای همسایه آن داشته، لبنان نقشی مهم ایفا کرده است. ما شاهدیم حتی مواضع ترکیه به عنوان یکی از کشورهای همسایه سوریه نیز تغییراتی ریشه ای به خود دیده است. به گونه ای که اخیرا دیدیم اقای عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که ما باید در مواضعمان نسبت به سوریه تجدید نظر کنیم. در نتیجه به اعتقاد من لبنان در ذات خود این امور را در خود دارد. آن چه از سفرهای آقای ظریف و دیگر مقام های ایرانی به لبنان برداشت کرده ایم، این بوده است که ما همواره دیده ایم آنها نسبت به اوضاع سیاسی جاری در لبنان حساس و نگران هستند. آنها نمی خواهند لبنان وارد همان بحرانی شود که سوریه در آن گرفتار شده و انشاء الله امیدواریم که بحران سوریه نیز پایان یابند. اما وجه دیگری سفر آقای ظریف به لبنان پاسخ او به سفر مقام های لبنانی به تهران بوده است. اخیرا آقای نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان با دعوت آقای علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به تهران سفر کرد که طی آن با همه مقام های ایرانی ودر راس آنها رهبر معظم انقلاب و رئیس محترم جمهور جناب آقای روحانی و آقای ظریف دیدار کردند  که طی آن نتایج مثبت توافق هسته ای ژنو را تبریک گفت. از طرفی دیگر رییس جمهور لبنان جناب میشال سلیمان تنه رییس جمهور عرب بود که در مراسم تحلیف آقای روحانی شرکت کردند، همچنین وزیر امور خارجه کشورمان نخستین وزیر خارجه خارجی و عربی بود که به ایران سفر کرد و با رئیس جمهور جناب آقای روحانی دیدار کرد و انتخابش را تبریک گفت، این سفر می تواند پاسخی به انجام آن سفرها نیز قلمداد شود. بنابر این به نظر من این سفر در تعمیق روابط دو جانبه تاثیر فراوانی داشته است .   

آیا به نظر شما این سفر بر نگاه عمومی سیاسی در لبنان و منطقه تاثیری گذار بود؟

قطعا تاثیر گسترده داشته است . سفر آقای ظریف نه تنها به لبنان بلکه به هر کدام از کشورهای عربی می تواند بر فعالیت دیپلماتیک و بین المللی و اسلامی تاثیری مستقیم بگذارد. در حال حاضر همه از سفر آقای ظریف به کشورهایشان استقبال می کنند. آقای ظریف نماینده قدرت و عظمت ایران است و نشان از اهمیت تهران در عرصه بین المللی و عربی و اسلامی و منطقه ای دارد. برهمین أساس این سفر واقعا زیر ذره بین ناظران منطقه ایی وبین المللی قرار گرفت.

آیا به نظر شما تاثیرات این سفر مثبت بوده است؟

قطعا مثبت بوده است. به ویژه اینکه آقای وزیر در دیپلماسی ای که دنبال می کند قطعا مور حمایت رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری نیز قرار دارد، دیپلماسی ای است که اگر چه پایبند به اصول وحقوقش است، اما در عین حال واقعیت های موجود در منطقه وعرصه جهانی و متغیرها را نیز درک می کند. در نتیجه از این زاویه می توان گفت که تاثیری اساسی می گذارد.

خبرهایی بود مبنی بر این که این سفر بر تشکیل دولت جدید لبنان تاثیر می گذارد و احتمال نوعی فشار بر حزب الله و جریان های تاثیرگذار بر لبنان وجود دارد.

مساله تشکیل دولت لبنان یک موضوع داخلی است. وبه رغم این که گفته می شود کشورهایی وجود دارند که بر فرایند تشکیل دولت لبنان تاثیر می گذارند و در تشکیل آن نقش ایفا می کنند؛ اما در نهایت به اعتقاد من این مساله یک موضوع کاملا داخلی است. وقتی کسی در کشور ما می نشیند و اوضاع را تحلیل و بررسی می کند در می یابد که مسائل داخلی و محلی نقشی اساسی در تشکیل دولت دارند. به اعتقاد ما این مساله خود یک نوع امتیاز وبرکتی برای لبنان محسوب می شود و ما از وجود آن خشنودیم. ما در عین حال هم خوشحالیم که سفر آقای ظریف به بیروت با توافق جریانات سیاسی داخلی برای تشکیل دولت هم زمان شده است و اخیرا نیز خبرهایی مبنی بر توافق بر تشکیل دولت ظرف دو سه روز آینده به گوش می رسد..

به هر حال چگونه سفر آقای ظریف می تواند بر تشکیل دولت تاثیر بگذارد؟

ایران همواره اعلام کرده است که در مسایل داخلی لبنان دخالت نخواهد داشت و وحدت و یکپارچگی و تمامیت ارضی لبنان مورد حمایت وتاکید ایران است، بنابر این جناب آقای ظریف بر همین مواضع اصولی تاکید کردند و از تلاش های جاری برای تشکیل دولت جدید استقبال کرده اند و تشکیل آن را تبریک گفتند. برای ما اهمیت دارد که او می گوید که "سفرم به لبنان با تلاش ها برای تشکیل دولت هم زمان شده است. ومن خوشحالم که افق های تازه ای به وجود آمده و جریان های سیاسی در لبنان برای تشکیل دولت مصمم تر شده اند. انشاء الله امیدوارم که در آینده نزدیک دولت جدید لبنان تشکیل شود و بیش از هر زمانی تضمینی برای امنیت و آرامش لبنان باشد." او در دیدارهای خود با مقامات لبنانی نیز گفته که دولت لبنان می تواند وضعیت لبنان را از آن چه در معرض تهدیدات است نجات دهد. تهدیداتی که از سوریه متوجه ما است یا از طریق تروریسم با آن دست به گریبانیم. یعنی پیام های آقای وزیر نسبت به تشکیل دولت جدیدمان واقعا مثبت است و این دقیقا همان چیزی است که می خواهیم. در عین حال سفر آقای ظریف به لبنان برای تشکر از سفر رئیس جمهوری لبنان به ایران جهت شرکت در مراسم تحلیف آقای روحانی در ماه آگوست نیز بود. آقای سلیمان تنها رئیس جمهوری عربی بود که برای تبریک به آقای روحانی به تهران سفر کرد.

وقتی که وزیر امور خارجه لبنان یا رئیس مجلس لبنان به تهران آمدند آنها از مقام های رسمی ایران خواستند که با عربستانی ها دیدار کنند و به آنها گوشزد کردند که این دیدار می تواند برای ما و ایران و امت اسلامی بسیار مفید باشد. در سفر آقای سلیمان به تهران و دیدارش با آقای روحانی نیز او تاکید کرد و از رئیس جمهوری ایران خواست که دیدگاه های تهران به عربستان را نزدیک کند.

به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران لبنان نیز همانند عراق و سوریه به کشوری برای رویارویی های سیاسی قدرت های منطقه به ویژه عربستان و ایران تبدیل شده است. نظر شما در این زمینه چیست؟

وقتی که وزیر امور خارجه لبنان یا رئیس مجلس لبنان به تهران آمدند آنها از مقام های رسمی ایران خواستند که با عربستانی ها دیدار کنند و به آنها گوشزد کردند که این دیدار می تواند برای ما و ایران و امت اسلامی بسیار مفید باشد. در سفر آقای سلیمان به تهران و دیدارش با آقای روحانی نیز او تاکید کرد و از رئیس جمهوری ایران خواست که دیدگاه های تهران به عربستان را نزدیک کند. چرا که این نزدیکی حتما می تواند به سود دو کشور و امت اسلامی باشد. ما هم از جمله کشورهایی هستیم که از برکت این نزدیکی روابط سود می بریم. ما نیز خواستار ایجاد تحولی ایجابی در این زمینه ایم و معتقدیم که تاثیری ایجابی می گذارد. شما کشوری قدرتمند و بزرگ در منطقه و جهان هستید. سفیر یکی از کشورهای عضو در 1+5 یک بار در دیدار با من گفت که اکنون باید اعتراف کنیم که ایران کشوری هسته ای است و این واقعا حق ایران به موجب توافق نامه ژنو است. در عین حال عربستان سعودی نیز کشوری قدرتمند و صاحب جایگاه در جهان اسلام محسوب می شود. نزدیکی این روابط به سود عراق، سوریه، اردن و خلاصه همه کشورهای عربی و اسلامی است.

چندی پیش انفجاری در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت رخ داد که اخبارهای مختلفی درباره این انفجار و دلایل پشت پرده آن در رسانه ها منتشر شدند. به نظر شما واقعا چه عواملی در وقوع آن انفجار دست داشتند؟ به ویژه در پی فوت ماجد الماجد و اظهاراتی که از جانب عربستانی ها و برخی رسانه ها در این زمینه شنیدیم؟

قبل از هر چیز باید به این مساله که آقای ظریف نیز در سفر خود به بیروت اشاره کردند، اشاره کنم که گفت "خون های پاکی از دو طرف ایرانی و لبنانی در پی انفجار تروریستی در مقابل سفارت ایران در لبنان ریخته شد." می خواهم بگویم همان طور که ایران به این مصیبت دچار شد لبنان به مصیبتی بزرگ تر دچار شد. لبنان شاهد ریخته شدن خون پاک بی گناهان ایرانی در خاک خود بود که این بر دردهای ما افزود. همان طور که شهید شیخ ابراهیم انصاری، رایزن فرهنگی ایران در لبنان به شهادت رسید؛  شماری از شهروندان لبنانی نیز شهید شده اند، برای همین این حادثه مصیبتی مشترک بوده است. آقای ظریف نیز از تلاش های ما در پیگیری پرونده این حادثه قدردانی کرده است. این بدان معنا است که ایرانی ها از پیگیری پرونده توسط لبنانی ها راضی هستند. زیرا با توجه به اهمیت روابط دو کشور نهادهای امنیتی لبنان بسیج شده ودر کمتر از سه روز موفق شدند طراح آنرا به دام بیندازند؛ قطعا این حادثه را گروه های تکفیری همانند ماجد الماجد که خود یکی از اعضای آن است، رقم زدند. بنا به گزارش مقام های امنیتی و ارتش لبنان و پزشکی قانونی لبنان ماجد الماجد به مرگ طبیعی وایست فعالیت های ارگانیک براثر نارسایی کلیه فوت کرده است.  

حالا به اعتقاد شما با مردن وی پرونده بسته می شود؟

نه به گمان من همچنان پیگیری پرونده ادامه دارد. تحقیقات همچنان ادامه دارند و هیچ چیز به دادگاه نظامی فرستاده نشده است. پرونده نه تنها بسته نشده بلکه بر عکس همچنان هم باز است و ابعاد مختلفی دارد که نهادهایی قضایی باید آن را بررسی کنند. و در ادامه پیگیریهای مربوط به این پرونده یک تبعه فلسطینی بنام دفتردار که جتنشین الماجد اعلام شده است بازداشت شده ومتهم به دست داشتن در انفجار دردناک سفارت ایران است.

تا کنون هیچ کدام از پرونده های امنیتی در لبنان به هیچ نتیجه ای نرسیده است. مثل پرونده ژنرال وسام الحسن که سال گذشته ترور شد. آیا ممکن است که سرنوشت این پرونده هم مثل دیگر پرونده های امنیتی لبنانی شود؟

خوشبختانه همان طور که آقای ظریف نیز اشاره کردند ما سرنخ های اساسی در این پرونده داریم. این سرنخ ها می توانند ما را به نتایجی برسانند. در نتیجه امیدوارم که بتوانیم به حقایق دقیقی در این زمینه برسیم و بتوانیم یک پرونده قضایی در این زمینه ایجاد کنیم و همه جنایتکارانی که در این جنایت دست داشته اند را دستگیر کنیم. برای ما این اتفاق ضربه ای واقعا دردناک محسوب می شود. حتی ضربه ای دردناک برای نهادهای  امنیتی لبنان به حساب می آید. همان طور که می دانید ما تلاش بسیاری کرده ایم که لبنان متاثر از تحولات امنیتی سوریه نشود. سیاست لبنان همیشه در قبال سوریه سیاست بی طرفانه بوده که در بیانیه های رسمی دولت نیز به صراحت به آن اشاره شده است.

آیا فکر می کنید که آیا این فعالیت تروریستی آغازگر سلسه فعالیت های تروریستی در آینده باشد؟

امیدواریم که نباشد. رهبران سیاسی در لبنان به این باور رسیده اند که سلاح و خشونت به هیچ نتیجه ای نمی رسد. ما کشور کوچکی هستیم که مشکلات بسیاری داریم. ما مشکل امنیتی در طرابلس داریم، شاهدید که وضعیت آن به کجا رسید. دومین شهر لبنان که بسیاری از سیاستمداران ما از جمله نخست وزیرمان و وزیر محمد شطح که ترور شد از اهالی این شهر هستند، اکنون به حالتی از آشوب و نابه سامانی دچار شده است. با وجود همه این نکات متمایز می بینیم که چه بر سر طرابلس آمده است. بنابر این هر تحولی در لبنان همه کشور را به آتش می کشد. آیا چنین چیزی به مصلحت شما یا ما یا هر کشور دیگری است؟ قطعا ارتش لبنان تلاش هایی کرده و توانسته تا اندازه ای اوضاع را در این شهر به کنترل خود در آورد و فعلا ناامنی ای از طرابلس به گوش نمی رسد. بنابراین لازم است که اوضاع امنیتی را به شکل صحیح تحت کنترل داشته باشیم و نیروهای امنیتی نیز هر آن چه می توانند انجام دهند. در عین حال از هر گونه کمک خیرخواهانه خارجی از جمله از سوی جمهوری اسلامی ایران برای حفظ آرامش وصلح در لبنان استقبال می کنیم.

رهبران سیاسی در لبنان به این باور رسیده اند که سلاح و خشونت به هیچ نتیجه ای نمی رسد. ما کشور کوچکی هستیم که مشکلات بسیاری داریم. ما مشکل امنیتی در طرابلس داریم، شاهدید که وضعیت آن به کجا رسید. دومین شهر لبنان که بسیاری از سیاستمداران ما از جمله نخست وزیرمان و وزیر محمد شطح که ترور شد از اهالی این شهر هستند، اکنون به حالتی از آشوب و نابه سامانی دچار شده است. با وجود همه این نکات متمایز می بینیم که چه بر سر طرابلس آمده است. بنابر این هر تحولی در لبنان همه کشور را به آتش می کشد. آیا چنین چیزی به مصلحت شما یا ما یا هر کشور دیگری است؟

در حال حاضر شاهدیم که لبنان به دو پارچه تقسیم شده است. یک گروه طرفدار حکومت سوریه و بشار اسد هستند و گروهی دیگر از مخالفان بشار حمایت می کنند. حتی شاهدیم که حزب الله در سوریه می جنگد و خود انتقادهایی را به وجود آورده است. همچنین شاهدیم که عده ای به جریان 14 مارس خورده می گیرند که خود را درگیر بحران سوریه کرده و از در حمایت از مخالفان بشار در آمده است و به آنها سلاح می رساند. آیا فکر می کنید که این مساله بر آینده لبنان تاثیر سوء بگذارد، به ویژه که لبنان سابقه جنگ داخلی داشته است؟ 

قبل از پاسخ به این سوال ، حضرتعالی یک نمونه از جامعه دموکراتیکی را معرفی کنید که در آن دموکراسی حاکم باشد و اختلاف نظر سیاسی و چند دستگی در آن وجود نداشته باشد. شاید در برخی کشورها محدودیت هایی قائل شوند و جریان ها اصولی را رعایت کنند تا به رویارویی کشیده نشود. ایالات متحده امریکا، فرانسه، و به نوعی ایران و در همه کشورهای دموکراتیک چنین فضایی وجود دارد و این نشانه سلامت جوامع است. بنابراین وجود چنین افکار متعددی صحیح است و افکار ایجابی تازه ای برای رسیدن به یک چارچوب توافقی ایجاد می کند. البته من با نظر تو موافقم در برخی مواقع ما با بحران ها به درستی برخورد نکرده ایم. ما 15 سال سابقه جنگ داخلی داشته ایم که ویرانگر بود. اما با این حال به اعتقاد من یک توافق سیاسی در لبنان میان همه جریان ها وجود دارد که همگی آنها از سایه سنگین جنگ خسته شده اند. بله در لبنان دو دیدگاه مختلف در خصوص سوریه، ایران، عربستان سعودی، ایالات متحده، روسیه و بهار عربی و امور راهبردی وجود دارد. اما در عین حال یک سقفی و محدودیتی برای همه این دیدگاه ها وجود دارد و آن هم وحدت لبنان و استقلال و تمامیت ارضی آن است. دولت لبنان به صراحت گفته که ما در برابر تحولات سوریه بی طرفیم. وما امیدواریم که سوریه آرام شود و به دنبال آن نه فقط لبنان بلکه همه منطقه از این آرامش سود ببرند. همه ما از این سه سال درگیری در سوریه خسته شده ایم. البته ایران در راس کشورهایی است که دائما گفته که گفت وگو تنها راه حل بحران سوریه است. این چیزی است که آقای ظریف نیز از آن به صراحت صحبت کرده است. ما هم از این رفتار و منش حمایت می کنیم و امیدواریم که از طریق گفت وگو آرامش به سوریه بازگردد.

بسیاری معتقدند که دخالت حزب الله در امور سوریه سبب می شود تا تروریسم به لبنان کشیده شود. قطعا تروریسم در هیچ معادله سیاسی ای نمی گنجد و قطعا حزب الله یک تشکل سیاسی کاملا قانونی و مشروع است. اما به هر حال تحلیلی وجود دارد مبنی بر این که جریان های تروریستی مخالف اسد به بهانه حضور حزب الله در لبنان ممکن است درصدد تلافی در خاک لبنان بر آیند. نظر شما در این زمینه چیست؟

شما می گویی که تروریسم خارج از فرایند سیاسی است، من این را نظر شخصی شما قلمداد می کنم. من معتقدم که تروریسم در برخی موارد متاسفانه با فعالیت های سیاسی ارتباط تنگاتنگ دارد و برای همین لبنان نیز با کمال تاسف از وجود چنین ارتباطی رنج می برد. ما هم در زمان جنگ داخلی و هم بعد از آن شاهد فعالیت های تروریستی متعدد مرتبط با فعالیت های سیاسی بوده ایم. ما ظرف دو ماه گذشته به تنهایی شاهد سه حادثه تروریستی بوده ایم. یکی حادثه تروریستی در برابر سفارت ایران در بیروت، دیگری ترور محد شطح، وزیر سابق و سومی حادثه تروریستی دیگری که در حومه بیروت رخ داد. سه حادثه تروریستی پشت سر هم که در آن شماری از افراد بی گناه کشته شدند. بنابراین ما از تروریسم رنج می بریم. وقتی از حزب الله یا غیر از حزب الله در موضوع سوریه صحبت می شود، برخی می گویند که حزب الله به این دلیل خود را درگیر کرده که جنگ با تروریسم را در خارج از لبنان بر جنگ با آنها در داخل لبنان ترجیح داده است. بنابر این اقدام حزب الله توانسته است لبنان را از رویارویی مستقیم در داخل لبنان با تروریسم دور کند.

یعنی به اعتقاد شما دخالت حزب الله در سوریه دخالتی مشروع است؟

نه این نظر من نیست، چیزی است که برخی از صاحب نظران می گویند. در مقابل این دیدگاه نظر دیگری نیز وجود دارد ، من وقتی در مسکو بودم از من پرسیده شد که چرا جریان المستقبل در سوریه دخالت می کند و برای مخالفان سلاح می فرستد. من می خواهم بگویم که اینها مطرح نیست، آن چه رسمی است مواضع رسمی دولت لبنان است که گفته در قبال تحولات لبنان بی طرف هستیم. ما این را هم در شورای امنیت زمانی که عضو بودیم و هم در هیئت وزیران به صراحت اعلام کرده ایم. امیدواریم که جامعه لبنان را نیز بتوانیم از بحران سه ساله سوریه و عواقب آن دور نگه داریم. اما نباید فراموش کنیم که لبنان نخستین کشوری بود که مرزهای خود را به روی پناهجویان سوری گشود و حتی یک بار برای یک روز و یک شب هم مرزهایش را به روی آنها نبست. در حالی که ما کشور بسیار کوچکی هستیم و خیل عظیمی از پناهجویان سوری را در خود جای داده ایم در حالی که فراتر از توانایی های ما هستند.

آقای نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان گفت که توافق هسته ای ژنو میان ایران با 1+5 تاثیری ایجابی بر لبنان می گذارد، چگونه؟

بله، تاثیری ایجابی و مستقیم می گذارد. توافق ژنو فقط یک توافق مرتبط با پرونده هسته ای ایران نیست. این توافق نه تنها باعث می شود تحریم های ظالمانه و یک جانبه علیه ایران لغو شوند بلکه به دیپلماسی فعال ایران جهت تعامل آسان تر و بهتر با جهان نیز کمک می کند. همچنین بر روابط تجاری ما با ایران تاثیر خواهد گذاشت. همچنین باعث می شود که به ایران به نقشی که لایق آن است داده شود تا بتواند در منطقه در جایگاه حقیقی و در خور شانش قرار بگیرد. بعد از توافق ژنو انتظار داریم که بر سر دیگر پرونده های استراتژیک منطقه از جمله پرونده لبنان و سوریه و غیره نیز بحث شود و توافقاتی در این زمینه به دست آید.

درباره توافق ژنو صحبت کردید، اخباری در گذشته منتشر شده بود از جمله در مطبوعات لبنانی مبنی بر این که ایالات متحده همواره از این که دولت آقای میقاتی به دور زدن تحریم ها به ایران کمک می کرده گلایه داشته است. این ادعاها تا چه اندازه جدی و قابل توجه است؟

چرا ما باید موضعی سرسختانه در قبال ایران داشته باشیم؟ ما خواستار توسعه تجاری و اقتصادی با ایران هستیم. ما کشور کوچکی هستیم که همان طور که می دانید با اوضاع سخت اقتصادی دست به گریبانیم. از سوی دیگر نمی توانیم سازی مخالف با ساز جامعه جهانی بزنیم. تجربه شخصی ام نافی این صحبت شما است. به هر حال در حال حاضر با توافق ژنو امیدواریم که بتوانیم مراودات اقتصادی مان با ایران گسترش یابد. ما خواهان توسعه روابط از طریق سرمایه گذاران و بازرگانان هستیم..

سیستم بانکداری فقط مرتبط با دولت ها نیست بلکه با وضعیت منطقه ای نیز به طور کامل ارتباط دارد. برای همین یک سری قید و بندهایی برای بانک ها وجود دارد. مثلا همان طور که می دانی تحویل پول سفارت خانه ها که از فرایند تحریم مستثنی بودند به دلیل تحریم های یک جانبه با مشکل مواجه شده بودند. ما نتوانستیم پول های سفارت خودمان را در تهران تحویل بگیریم. پس چگونه می توان گفت که بانک های لبنانی از این تحریم ها فرار کرده اند.

اما به هر حال بانک های لبنانی بانک های آزادی هستند که نظارت دولتی بر آنها وجود ندارد، ممکن است که ایراد امریکایی ها به آنها باشد؟

ببین سیستم بانکداری فقط مرتبط با دولت ها نیست بلکه با وضعیت منطقه ای نیز به طور کامل ارتباط دارد. برای همین یک سری قید و بندهایی برای بانک ها وجود دارد. مثلا همان طور که می دانی تحویل پول سفارت خانه ها که از فرایند تحریم مستثنی بودند به دلیل تحریم های یک جانبه با مشکل مواجه شده بودند. ما نتوانستیم پول های سفارت خودمان را در تهران تحویل بگیریم. پس چگونه می توان گفت که بانک های لبنانی از این تحریم ها فرار کرده اند. به ویژه که یکی دو بانک لبنانی از جمله بانک لبنان – کانادا به مشکل ناشی از دور زدن تحریم ها به سود ایران برخوردند. تحریم های امریکایی این قدر سخت بودند که اقتصاد متزلزل لبنان توانایی دور زدن آنها را نداشت. آن هم با وجود این همه مشکل منطقه ای، ما در جنوب کشور دشمن صهیونیستی را داریم، بحران سوریه از سوی دیگر ما را تحت فشار گذاشته است و همچنین بحران داخلی خودمان، بنابراین مشکلات بسیار است.

مراودات تجاری و اقتصادی ایران و لبنان در حال حاضر در چه مرحله ای است؟

متاسفانه روابط تجاری دو کشور با سطح روابط ممتاز سیاسی فاصله زیادی دارد؛ قراردادهای تجاری و اقتصادی متعددی میان ایران و لبنان امضا شده است که متاسفانه اغلب آنها هنوز به مرحله اجرا در نیامده اند.  مقامات دو کشور تلاش می کنند میزان مبادلات تجاری را افزایش دهند؛ البته این روند تحت تاثیر اوضاع نابسامان منطقه وبحران سوریه ونیز تحریم های ظالمانه بر علیه ایران قرار داشت که امیدواریم در پی توافق هسته ایی ژنو تحولی چشمگیر در این زمینه به وجود آید.

یعنی منتظر رفع تحریم ها هستید؟

فقط ما نیستیم من در میان کشورهای غربی نیز شاهد نوعی شوق و ذوق از لغو تحریم های ایران هستم. آنها هم می خواهند فورا وارد بازار اقتصاد ایران که دومین اقتصاد بزرگ منطقه محسوب می شود، شوند. اقتصاد ایران می تواند به زودی رشد کند و با وجود امکانات متعددش و بنیه قوی آن و مدیران برجسته اقتصادی که از آن برخوردار است جهشی بزرگ در اقتصادش ایجاد کند که به سود همه باشد.

انتقادهای بسیاری نسبت به عملکرد وزارت امور خارجه لبنان نسبت به کوتاهی در تلاش برای جلوگیری از گنجاندن حزب الله در فهرست گروه های تروریستی وجود دارد. چه پاسخی برای این انتقادها دارید؟

قبل از هر چیز باید بگویم که غرب در یک اقدام شتابزده و هدف دار گروهی از شاخه نظامی حزب الله لبنان را در لیست تروریستی خود قرار داد  که این فهرست هر شش ماه یک بار مورد بازنگری قرار می گیرد. در این راستا وزارت امور خارجه لبنان وشخص وزیر خارجه جناب دکتر عدنان منصور از هر تلاشی برای جلوگیری از چنین تصمیمی دریغ نورزیدند. اما وقتی 25 کشور اروپایی چنین تصمیمی را از قبل می گیرند؛ دیپلماسی دیگر کارساز نخواهد بود.

منتقدان می گویند که وزارت خارجه لبنان از همه امکاناتش در این رابطه استفاده نکرد و حتی به درستی از حزب الله در مجامع بین المللی دفاع نکرد؟

همانطور که گفته ام وزارت امور خارجه لبنان رایزنی های فشرده ای انجام داد اما 25 کشور عضو اتحادیه اروپا با فشار لابی های اسرائیلی چنین تصمیمی را گرفته اند. لبنان هر چه در توان داشت انجام داد. شخص وزیر امور خارجه تماس های متعددی گرفت تا این تصمیم را ناکام بگذارد، اما مرکز تصمیم گیری آنها در جای دیگری بوده است. والبته وزارت خارجه لبنان از هر فرصتی برای تصحیح این فهرست وخروج شاخه نظامی حزب الله از این فهرست کمک کند، استفاده خواهد کرد. وما مطمئنیم با توجه به روند تحولات منطقه این فهرست اصلاح خواهد شد.

اخباری درباره تلاش برای ارتباط گرفتن با حزب الله توسط امریکایی ها و اروپایی ها منتشر شده است، آیا این خبرها را تایید می کنید؟ وبه نظر شما چنین همکاری هایی می تواند به خروج حزب الله از فهرست گروه های تروریستی اتحادیه اروپا کمک کند؟

حزب الله لبنان یکی از مهمترین گروه ها وجریانات سیاسی در لبنان وستون محکم مقاومت پیروزمند لبنان به شمار می رود و فعالیت های فرهنگی واجتماعی گسترده آن منشأ برکات فراوانی برای کل مردم لبنان است. حزب الله لبنان در پارلمان لبنان چندین نماینده منتخب دارد و در دولت مشارکت می کند؛ اما در خصوص سوال شما اطلاع دقیقی ندارم.

متشکرم.

انتشار اولیه: چهارشنبه 2 بهمن 1392/ باز انتشار: دوشنبه 7 بهمن 1392

کلید واژه ها: فادی حاج علی لبنان ایران و لبنان حزب الله لبنان


نظر شما :