یک ایرانی‌تبار، دبیرکل حزب سوسیال دموکرات آلمان

۰۵ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۳:۰۱ کد : ۱۹۲۷۷۹۲ سرخط اخبار
نام «رزا لوکزامبورگ» در کنار مکملش بر زبان ها می آمد: لیبکنشت. دوچهره محبوب سوسیالیست ها و کمونیست ها. دوچهره منشعب شده از حزب کهنه کار سوسیال دموکرات آلمان که بعد ها دم از انشعاب زدند. همان زمان که پیش از آغاز جنگ جهانی اول ساز مخالفت با جنگ سر دادند و تنها ناگزیر در مسیر انشعاب قرار گرفتند. انشعاب از همان حزبی که تا پیش از آن، تنها حزب در آلمان به حساب می آمد.

 اما حالا شاید بعد از گذشت کمتر از یک صد سال بتوان نام دیگری را مشابه نام لوکزامبورگ قرار داد. این بار زنی از همان حزب تاریخی سوسیال دموکرات. اما نه به واسطه ایده های رادیکالی و انشعابی و نه به واسطه نظریه «سوسیال شووینیستی» اش. رهبر حزب دیرپای سوسیال دموکرات آلمان، شخصا یاسمین فهیمی را به عنوان دبیرکل این حزب به هیات مدیره معرفی کرده و پیشنهاد موردقبول واقع شده است. نقطه مشترک در انشعاب نیست. در ایده های ارزشمند انقلابی هم نیست. نقطه مشترک این بار جنسیت است و تبار. رزا زنی بود لهستانی تبار. یاسمین زنی است ایرانی تبار از پدر ایرانی و مادر آلمانی.

 روزنامه های آلمان این روزها از یک انتخاب غافلگیرانه در کهن ترین حزب بزرگ سیاسی این کشور گزارش می دهند. در میان شماری از زنان و مردان با پیشینه مبارزات حزبی و چهره های آشنا در سیاست که نامزد احراز مقام دبیرکلی حزب سوسیال دموکرات بودند، توجه زیگمار گابریل، رهبر حزب روی یاسمین فهیمی، از فعالان حزب به ویژه در دفاع از منافع طبقه کارگر متمرکز شد. معرفی یاسمین فهیمی تا حد زیادی دور از انتظار بود زیرا علاوه بر رقیبان صاحبنامی که نامزد دبیرکلی به شمار می رفتند، فهیمی گرچه برای کادرهای حزب و کارشناسان سیاست حزبی ناآشنا نبوده ولی در عرصه سیاست و افکار عمومی تا پیش از این چهره ای ناشناخته بود و شاید به همین دلیل اعلام این خبر از نظر برخی رسانه ها و فعالان سیاسی، غافلگیر کننده بود.

با این حال انتشار خبر دبیرکل تازه سوسیال دموکرات ها صرفنظر از برخی خرده گیری های جناحی با استقبال کم نظیر در کادرهای حزبی سوسیال دموکرات و حتی جامعه آلمان روبه رو شد. فهیمی، ۴۶ سال پیش در شهر هانور آلمان به دنیا آمد. او کارنامه ای روشن و پر از تلاش در فعالیت های حزبی و پیمودن مدارج نه چندان آسان و توام با علم و شناخت سیاست ها و استراتژی و ساختارهای یک حزب کهن با ۱۵۰ سال فعالیت مداوم و پرفرازونشیب سوسیال دموکراسی در آلمان دارد. یاسمین فهیمی در 17سالگی به سازمان جوانان حزب سوسیال دموکرات پیوست. در همین دوران هم مورد توجه فعالان ایالتی حزب در هانور قرار گرفت.

فعالیت های بعدی او از جمله در انتخابات پارلمان محلی تحسین رهبران ایالت نیدر ساکسن، نظیر زیگمار گابریل که مدت ها رهبر حزب در ایالت و نخست وزیر در هانور پایتخت ایالت بود را برانگیخت.

فهیمی تحصیلات خود را در رشته شیمی در دانشگاه هانور به پایان رساند، به اتحادیه های کارگری پیوست و کوشش بسیار در زمینه دفاع از منافع کارگران و مطالعات علمی وعملی مداوم در اتحادیه های صنعت و معدن باعث شد تا مدیریت بخش برنامه ریزی و تکامل سازماندهی در حوزه مدیریت اتحادیه صنایع و معادن و شیمی و انرژی را به دست آورد. این اتحادیه قدرتمند، از حامیان مهم حزب سوسیال دموکرات است.

یاسمین در عین حال شریک زندگی رییس همین اتحادیه پرقدرت است که از دوستان و پشتیبانان مهم گابریل، رهبر حزب سوسیال دموکرات است. رسانه ها از فهیمی به عنوان زنی باهوش، زیرک، بلندپرواز، صریح و مستقیم در بیان نظر و خوی ستیزه جویی همراه با مهارت در به چالش کشیدن بی محابای طرف مقابل خود یاد کرده اند، دقیقا امتیازاتی که برای دبیرکل یک حزب در صحنه رقابت ها و مبارزات بی وقفه احزاب در آلمان فدرال برای کسب یا حفظ قدرت سیاسی لازم است. حال آنکه وظایف یک دبیرکل حزب در آلمان تقریبا گسترده است اداره امور حزب، سازماندهی تشکیلاتی، ارتباط مداوم با کوچک ترین واحدهای حزبی تا تشکیلات سازمانی و اداری در سطوح داخلی کشوری و ایالتی، ایجاد انگیزه برای اعضا و عرضه جذابیت ها برای جذب اعضای جدید یا ارایه پیشنهاد ها در زمینه های مالیاتی، حوزه سلامت و بهداشت، امور بازنشستگی و تکامل بیمه های اجتماعی و معرفی این برنامه ها در افکار عمومی همه بخشی از کار روزانه یک دبیرکل است و کار به حوزه داخلی حزب محدود نیست.

در عرصه سیاست و افکار عمومی با توجه به گستردگی و نقش روزافزون رسانه های مدرن دبیرکل باید همواره در رسانه ها حضور داشته باشد و میدان را به رقیب واگذار نکند. از وظایف دبیرکل نه تنها تنظیم و تدوین برنامه و محتوای مبارزات انتخاباتی است بلکه خود باید در صحنه باشد و با حضور در برنامه های تلویزیونی یا میزگردها، از برنامه های حزب خود دفاع کند.

کلید واژه ها: آلمان


نظر شما :