تقاضای کشورهای عربی از قطر بر سر یوسف القرضاوی

شیخ را بیرون کنید

۰۸ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۱:۲۴ کد : ۱۹۲۷۸۸۲ اخبار اصلی خاورمیانه
مقام های عربی و مصری از دوحه خواسته‌اند که یا جلوی اظهارات و دعوت‌های یوسف القرضاوی را بگیرند یا از او بخواهند که کشور را ترک کند.
شیخ را بیرون کنید

دیپلماسی ایرامی: شیخ یوسف القرضاوی، رئیس اتحاد جهانی علمای مسلمین که رهبر معنوی و دینی اخوانی ها محسوب می شود، در تازه ترین سخنرانی خود در مراسم نماز جمعه در قطر امارات متحده عربی را به دلیل برخورد شدیدش با اخوانی ها مورد انتقاد قرار داد که باعث شد بار دیگر یه یکی از عوامل اصلی تنش در روابط کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با قطر تبدیل شود تا آن جا که ابوظبی از دوحه بخواهد که او را از کشورش اخراج کند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، قرضاوی از تریبون قطر در حالی استفاده می کند که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس فشارهای بسیاری را به قطر وارد می کنند تا به امنیت خلیج فارس پایبند باشد و آن چه در نشست اخیر در کویت میان کشورهای عضو شورای همکاری توافق شد را به اجرا بگذارد. آنها از دوحه می خواهند که به مصالح کشورهای عضو شورای همکاری توجه کند و برای آرام کردن فضا با مصر تلاش کند و ارتباطات خود را با اخوان به طور کامل به حالت تعلیق در آورد.

در همین رابطه روزنامه العرب به نقل از منابع آگاه خود گزارش می دهد که اطلاعاتی به دست آورده است که نشان می دهد یک شخصیت مهم از میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس رایزنی های تازه ای را با مسئولان قطری برای راضی کردن آنها برای جلوگیری از به کارگیری خاک کشورشان علیه مصر و دیگر جریان های افراطی آغاز کرده است.  

این مقام بارز عربی گفته است که این تلاش ها را با توجه به نگرانی های موجود نسبت به تبعات امنیتی ای که می تواند کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را با چالش مواجه کند و امنیت قطر را به مخاطره بیندازد، آغاز کرده است.

وی که روزنامه العرب نامی از او به میان نیاورده است همچنین می گوید که اعراب خلیج فارس نمی توانند تضمین دهند که مصر با عقلانیت و سعه صدری که در پیش گرفته همچنان این تدبیر و سعه صدر را حفظ کند و نسبت به توهین هایی که از دوحه احساس می کند واکنشی نشان ندهد.

این مقام بارز همچنین گفته است که مشکل قطر تعدد مسئولان و ناتوانی از رسیدن به تصمیمی جدی یا موضعی واحد در راس حکومت است، برای این که تصمیم ها را افراد متعدد می گیرند.

امیر تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی قبل از برگزاری نشست کویت به میانجی گران عربی حوزه خلیج فارس گفته بود که می خواهد روابط کشورش با کشورهای عربی همسایه را بهبود بخشد اما "گارد قدیم" که بر ارکان مختلف حکومت تسلط دارد تلاش می کند که این تلاش ها را ناکام بگذارد.

وی در دیدار با این میاجی ها از پیروان پدرش که از او به "امیر والد" یاد می کرده و همچنین پیروان شیخ حمد بن جاسم، نخست وزیر و وزیر امور خارجه سابق انتقاد کرده و گفته است که آنها غالبا از اخوانی ها هستند و دستوراتی را که از او می گیرند اجرا می کنند.

با این حال ناظران معتقدند که امیر تمیم می تواند از صلاحیت های خود استفاده کند و تصمیم های مهم بگیرد که مورد رضایت کشورهای همسایه در شورای همکاری خلیج فارس باشد به ویژه که مصر نیز به دنبال بهبود فضا با اوست.

انور قرقاش، وزیر دولت امارات در امور خارجی در صفحه توئیتر خود نوشت: شرم آور است که اجازه دهیم یوسف قرضاوی به کشور امارات و روابط کشورهای عربی حوزه خلیج ]فارس[ توهین کند.

ناظران می گویند که یکی از مطالباتی که از سوی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و مصر از قطر می شود در مورد یوسف القرضاوی است که دوحه او را مفتی خانواده حاکم و حکومت قطر می داند. وی از تریبون های مختلف علیه مصر جدید و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس صحبت می کند و انتقادهای تندی را متوجه آنها می کند. مقام های عربی و مصری از دوحه خواسته اند که یا جلوی اظهارات و دعوت های قرضاوی را بگیرند یا از او بخواهند که کشور را ترک کند. آنها همچنین از دوحه خواسته اند که از دادن شناسنامه و تابعیت به رهبران بارز اخوانی یا اسلام گرایان هم پیمان با آنها خودداری کنند و جلوی تسلط آنها را بر شبکه الجزیره که به تریبونی برای حمله رسانه ای علیه حکومت فعلی مصر تبدیل شده، بگیرند.

یوسف القرضاوی در سخنرانی اخیر خود امارات متحده عربی را متهم کرده که علیه هر گونه حکومت اسلامی می ایستد که به روشنی به تحولات جاری در مصر اشاره کرده است. قرضاوی همچنین متهم است که بدون توجه به هشدارهای حکومت های عربی حوزه خلیج فارس خود را به پیمان مرتبط با ایران متصل کرده است.

انور قرقاش، وزیر دولت امارات در امور خارجی در صفحه توئیتر خود نوشت: شرم آور است که اجازه دهیم یوسف قرضاوی به کشور امارات و روابط کشورهای عربی حوزه خلیج ]فارس[ توهین کند.

سرهنگ ضاحی خلفان، نایب رئیس پلیس و امنیت عام دبی نیز در واکنش به اظهارات قرضاوی گفت: «ما برای کسانی که کتاب خدا را حفظ کنند جایزه می دهیم و احترام بسیاری به مردان دینی می گذاریم، ما در حمایت از اسلام مواضع روشنی داریم، کسانی که منکر این مساله هستند قلبشان از کینه پر شده است.»

وی سپس خطاب به قرضاوی گفت: «ما اسلام را قبل از تو شناختیم، اتق الله یا شیخ، صدها هزار نفر به دلیل فتواهای تو که به طور مستقیم در رسانه ها می دادی کشته شده اند.»در مصر نیز شماری از فعالان سیاسی و اعضای الازهر خواستار باطل کردن شهروندی یوسف قرضاوی و باطل کردن مدرک او از دانشگاه الازهر شده اند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: خلیج فارس مصر قطر امارات متحده عربي اخوان المسلمين يوسف القرضاوي


نظر شما :