سوچی معادلات منطقه را تغییر می‌دهد؟

پیشنهاد تازه اوباما به پوتین بر سر سوریه

۰۷ بهمن ۱۳۹۲ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۲۷۹۲۳ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
به اعتقاد برخی ناظران احتمالا در صورتی که اوباما در دیدار خود با پوتین در سوچی ببیند که طرف روسی جدیتی در قبول طرح او خواهد داشت از دیگر خواسته‌های امریکا از جمله تشکیل حکومت انتقالی منصرف خواهد شد.
پیشنهاد تازه اوباما به پوتین بر سر سوریه

دیپلماسی ایرانی: منابع دیپلماتیک غربی به روزنامه الحیات، چاپ لبنان اطلاع داده اند که "باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که قرار است در مجموعه سوچی در ابتدای ماه آینده میلادی انجام شود، از او خواهد خواست که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را قانع کند که خود را برای انتخابات پیش روی ریاست جمهوری سوریه نامزد نکند."

بنا به این گزارش در عین حال وی در این دیدار همچنان بر مفاد نشست ژنو یک که به موجب آن تشکیل حکومت انتقالی را پیشنهاد می دهد، تاکید خواهد کرد.

پیش از این و در همین رابطه جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در 13 ژانویه در پاریس دیدارهای مکرری را انجام داده بود که این دیدارها در نشست مونترو در سوئیس نیز تکرار شدند.

این در حالی است که منابع غربی می گویند که تهران قصد دارد از نامزدی بشار اسد در انتخابات پیش روی سوریه که قرار است در 17 ژوئیه سال آینده میلادی برگزار شود، حمایت کند.با این حال اخباری به گوش می رسد مبنی بر این که روس ها قصد دارند به امریکایی ها پیشنهاد دهند در صورتی از بشار اسد خواهند خواست که در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری کشورش شرکت نکند که دولت امریکا نیز از سیاست سابق خود در قبال او عقب نشینی کرده و دیگر از مخالفان در برابر بشار اسد حمایت نکند و حکومت فعلی را در صورتی که تعهد به اصلاحات عمیق دهد، بپذیرد.

در عین حال برخی منابع آگاه نیز می گویند که ایران اگر چه از بشار اسد حمایت قاطع می کند اما سیاست اصلی اش حمایت از برگزاری انتخابات در موعد مقرر است و از همه طرف ها نیز می خواهد که این مساله را به رسمیت بشناسند.

ایران اگر چه از بشار اسد حمایت قاطع می کند اما سیاست اصلی اش حمایت از برگزاری انتخابات در موعد مقرر است و از همه طرف ها نیز می خواهد که این مساله را به رسمیت بشناسند.

تحلیلگران معتقدند امریکا مخالفتی با قبول پیشنهاد روسیه و ایران بر سر سوریه به شرط آن که بتوانند بشار اسد را قانع کنند که در انتخابات پیش رو شرکت نکند، ندارد اما می خواهد در این زمینه توافقی همه جانبه حاصل شود و همه جوانب امر در نظر گرفته شود. در صورت صحت این ادعاها و در صورتی که واقعا امریکا حاضر به پذیرفتن چنین معادله ای باشد این بدان معنا است که امریکا دیگر بر تشکیل حکومت انتقالی که پیش از این بر آن اصرار می کرد، اصرار نخواهد کرد و از مواضع سابق خود عقب خواهد نشست.

به اعتقاد برخی ناظران احتمالا در صورتی که اوباما در دیدار خود با پوتین در سوچی ببیند که طرف روسی جدیتی در قبول طرح او خواهد داشت از دیگر خواسته های امریکا از جمله تشکیل حکومت انتقالی منصرف خواهد شد و اگر هم این مساله را مطرح کند صرفا برای مانور سیاسی برای قبولاندن پیشنهاد خود به طرف روسی خواهد بود.

ناظران همچنین معتقدند که امریکایی ها به این نتیجه رسیده اند در صورتی که فقط بشار اسد بپذیرد در انتخابات پیش رو شرکت نکند، همین برای آنها کفایت می کند چرا که به این ترتیب بهتر و سریع تر می توانند به راه حلی همه جانبه و مرضی الطرفین در پرونده بحران سوریه برسند.

این در حالی است که پیش از برگزاری نشست ژنو 2 برخی منابع خبری گزارش داده بودند که سازمان های امنیتی غربی ارتباط های تازه ای را با حکومت بشار اسد برای مبارزه با القاعده و شاخه های تروریستی هم سو با آن برقرار کرده اند که این مساله را رئیس جمهوری سوریه در دیدار با خبرنگاران رسانه های خارجی و فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه نیز اعلام کردند. برخی منابع خبری حتی گزارش دادند که برخی مقام های عالی رتبه غربی مثل کاخ سلطنتی انگلیس و سازمان امنیت آلمان خواستار تسریع در برقراری روابط با حکومت بشار اسد بعد از ژنو 2 و ترمیم روابط با حکومت وی شده اند.

این در حالی است که روز یکشنبه اعلام شد ائتلاف مخالفان سوری در نشست خود با نمایندگان دولت سوریه به ریاست بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل و یکی از مقام های ارشد هیئت نمایندگی حکومت سوریه بر خروج کودکان و زنان از شهر حمص در چارچوب اهداف انسان دوستانه به توافق رسیدند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: بشار اسد ولاديمير پوتين باراك اوباما امريكا و روسيه


نظر شما :