تعیین دستور کار چهارده‌هزار لابی‌گر مخالف ایران

۲۳ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۸:۱۴ کد : ۱۹۲۸۶۱۴ سرخط اخبار

اوج کار سالانه آیپک، آخرین روز کنفرانس سالانه سیاست گذاری این لابی طرفدار اسرائیل است که در ان هزاران فعال عضو آن به سوی کنگره ایالات متحده سرازیر می شوند تا برای مصوب شدن اولویت های مورد نظر آن لابی گری کنند.

به گزارش «تابناک»، آژانس خبری یهود با ذکر مقدمه فوق به بررسی دستور کار کنفرانسی پرداخته است که قرار است دستور کار لابی آیپک برای سال آینده را تعیین کند.

پیش بینی می شود آیپک اکنون با این مساله بغرنج مواجه باشد که بعد از باختن دردناک مبارزه بر سر تصویب قانون جدید تحریم ها علیه ایران و نیز موضوع سازش در خاورمیانه به دولت اوباما، چگونه دستور کار سال آینده خود را تعیین کند.

یکی از مقامات آیپک اظهار داشته است که این لابی هنوز به دنبال تعیین دستور کاری در فاصله دوم تا چهارم مارس است تا در یک سال آینده چهارده هزار فعال این لابی از آن حمایت کنند.

در حالی که هنوز اطلاعات دقیقی از طرح و برنامه های مطلوب این لابی در رسانه ها منتشر نشده است، ولی نکته غیرمعمول این است که افراد نزدیک به این لابی و گروه همکار آن در کنگره آمریکا نیز نمی دانند که آیپک در پشت پرده به دنبال چه خواهد بود.

فعالان این لابی به طور معمول طرح ها و لوایح مرتبط با برنامه هسته ای ایران و امنیت اسرائیل را در کنگره پیگیری می کنند و خواسته های آنها ممکن است به شکل طرح، قطعنامه غیر الزام آور و یا نامه های نمایندگان مطرح شود.

سال گذشته، فعالان آیپک به دنبال این بودند که میزان کسر شده از کمک های نظامی به رژیم اسرائیل را بر گردانند. ضمن این که به دنبال دو طرح در مجلس نمایندگان و دو طرح دیگر در سنای آمریکا بودند تا به اسرائیل موقعیت «متحد استراتژیک اصلی» ایالات متحده اعطا شده و تحریم های ایران تشدید شود.

در نتیجه تلاش های آیپک، میزان کمک کاهش یافته نظامی به اسرائیل جبران شد، برنامه اعطای موقعیت «متحد استراتژیک اصلی» ایالات متحده به اسرائیل در حال پیشرفت است و مجلس نمایندگان طرح تحریم جدید علیه ایران را تصویب کرد اگر چه در سنای آمریکا متوقف شد.

مجلس نمایندگان در تابستان گذشته، پیش از آن که اعلام شود ایران و غرب گفتگوهای خود را از سر می گیرند، طرح تحریم ها علیه ایران را تصویب کرد ولی نسخه بعدی همین تحریم ها در سنای آمریکا، با مخالفت شدید دولت اوبامام مواجه شد و متوقف شد. آیپک بعد از تلاش جدی اولیه برای تصویب این تحریم ها، هفته گذشته به تعویق تصویب تحریم های جدید تن داد.

یک منبع نزدیک به آیپک و چهار تن از کارکنان کنگره تائید کرده است که آیپک اکنون به دنبال یک قطعنامه غیرالزام آور در باره گفتگوهای جاری هسته ای با ایران است.

مبهم بودن شرایط در مورد ایران اکنون در کنگره آشکار شده است. یک منبع جمهوری خواه در مجلس نمایندگان آمریکا به آژانس مطبوعاتی یهود گفته است که اریک کانتور رهبر اکثریت جمهوری خواه و استنی هویر از اعضای ارشد دموکرات ها بر سر متن قطعنامه غیر الزام‎آوری توافق کرده اند که توصیه می کند کنگره بر اجرای توافق موقت با ایران و نیز تعیین چارچوب قابل قبول توافق نهایی با ایران نظارت کند. البته یکی از مقامات دفتر هویر چنین ادعایی را تکذیب کرده است.

اعضای اصلی آیپک روز سه شنبه با قانون گذاران آمریکایی دیدار کرده اند تا در مورد برنامه های آتی خود مذاکره کنند. در همین حال گفته می شود که تصمیم جان کری در محرمانه نگاه داشتن محتوای مذاکرات بر سر سازش اسرائیلی – فلسطینی از جمله مسائلی است که مانع تصمیم گیری شفاف آیپک شده است.

در حالی که آیپک و منندز از بانیان اصلی طرح جدید تحریم ها علیه ایران، در روزهای اخیر از درخواست تصویب تحریم ها فاصله گرفته اند، این سخن منندز که ابراز امیدواری کرده است شرایط به سمتی نرود که سنا مجبور شود پیش از موعد مناسب در مورد یک مساله مرتبط با امنیت ملی تصمیم گیری کند به نامه 42 سناتور جمهوری خواه مرتبط دانسته شده است که در آن از سناتور هری رید خواستار رای گیری در مورد طرح تحریم های جدید علیه ایران شده اند.

بنا به ادعای این رسانه یهودیان، در حالی که سخنان مایکل کاسن رئیس آیپک در مورد عقب نشینی از تصویب تحریم ها علیه ایران بعدا با این توضیح همراه شد که آیپک همچنان به طور جدی متعهد به تصویب تحریم های جدید علیه ایران است ولی گویا جمهوری خواهان خواهان اقدام فوری در این باره هستند و از عقب نشینی آیپک ناراحت شده اند.

تصویب قطعنامه غیرالزام آور در مورد برنامه هسته ای ایران با مخالفت بخش های دیگری از طرفداران اسرائیل در آمریکا مواجه شده است که این اقدام را به معنای بی عملی و باز گذاشتن دست دولت در موضوع هسته ای ایران می دانند.

کلید واژه ها: آیپک


نظر شما :