ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از تقلب در انتخابات اسرائیل تا تخریب مجسمه‌های باستانی سوریه

۲۴ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۲۸۶۱۷ اخبار اصلی خاورمیانه
تقلب در انتخابات اسرائیل، تخریب مجسمه‌های باستانی سوریه توسط داعش، اتهام دروغ به وزیر هلندی، تلاش ایاد علاوی برای تشکیل حزب فراگیر لیبرال و حضور مخالفان مسلح بشار اسد در مذاکرات ژنو 2 از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از تقلب در انتخابات اسرائیل تا تخریب مجسمه‌های باستانی سوریه

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

علاوی در پی تشکیل یک حزب فراگیر لیبرال

یک منبع مطلع خبر داده که ایاد علاوی، رئیس فهرست العراقیه، در همکاری با سعد البزاز، رئیس جریان محور عربی، برای تشکیل یک حزب فراگیر لیبرالی است.

 به گزارش خبرگزاری المستقله، علاوی در صدد جذب نیروهای لیبرال در عراق به منظور تشکیل تشکل اکثریت پس از اجرای انتخابات آینده است و افزوده که این تشکل طی مراسمی در اربیل یا پایتخت یکی از کشورهای عربی اعلام موجودیت خواهد کرد.

این منبع افزوده که این اعلام موجودیت هم زمان با کنفرانس درباره آینده سیاسی عراق و توافقاتی درباره ترکیب دولت آینده این کشور خواهد بود.

 

تقلب در انتخابات اسرائیل

دادگاهی در اسرائیل روز سه شنبه دستور به برگزاری مجدد انتخابات در شهر ناصره، بزرگترین شهر عربی سرزمین های اشغالی و بیت شیمش به دلیل اثبات تقلب در انتخابات شورای شهر آن شهرها داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت کشور اسرائیل اعلام کرد که انتخابات جدید در 11 مارس برگزار خواهد شد.

شهر ناصره مرکز استان الجلیل 82 هزار تفر جمعیت دارد که 65 درصد آنها مسلمان و مابقی مسیحی هستند.  بیت شیمش نیز 80 هزار نفر جمعیت دارد. در پایان سال 2013 یهودی های افراطی تلاش کردند که اکثریت شهر بیت شیمش را به دست گیرند که به این ترتیب نظام مندی جدایی شدید زن و مرد را در پیش گرفتند که با اعتراضات خشونت آمیزی مواجه شد. اکنون در انتخابات شورای شهر این شهر نیز همین افراد متهم به تقلب شده اند.

 

حضور مخالفان مسلح در مذاکرات ژنو 2

ائتلاف ملی اعلام کرد که موفق شده است در جریان مذاکرات ژنو 2 با میانجیگری نماینده سازمان ملل 7 نفر از نیروهای مخالفان مسلح را نیز وارد کند.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال، در جریان مذاکرات ژنو 2 که در آن نمایندگانی از مخالفان سوری با نمایندگان حکومت بشار اسد با میانجی گری سازمان ملل برگزار شد 7 نفر از فرماندهان نیروهای مسلح و افسران سابق جدا شده از حکومت بشار اسد نیز به جمع ائتلاف مخالفان در مذاکرات پیوستند.

به گفته انیس العبده، در این هیئت جمال معروف، سرکرده مخالفان مسلح بشار اسد که در جنگ های شمال سوریه با داعش نامش بر سر زبان ها افتاد نیز حضور داشته است.

 

خنثی سازی عملیات انتحاری زنانه

ارتش لبنان موفق شد روز چهارشنبه از انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در منطقه البقاع، در کرنیش بیروت که قرار بود توسط سه زن منفجر شود، جلوگیری کرد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، این خودرو را یک زن به همراه دو زن دیگر هدایت می کردند که ارتش موفق به توقف آن شد و اجازه نداد که عملیات انفجار صورت بگیرد.

ارتش لبنان اعلام کرد که این سه زن دستگیر و برای بازجویی به پایگاه نظامی ثکنه ابلح منتقل شدند.

خودروی مذکور از نوع کیا اسپورتیج بوده و از شهر عرسال به سمت اللبوه می رفته است.

 

کاهش سه درصدی پروازهای فرودگاه بیروت

با افزایش ناآرامی ها در سوریه و افزایش نا امنی در لبنان با افزایش عملیات تروریستی در آن میزان پروازهای بین المللی به فرودگاه بین المللی رفیق حریری در بیروت در ماه ژانویه نسبت به یک ماه قبل از آن سه درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، شمار مسافران این فرودگاه در ماه دسامبر 463 هزار و 972 نفر بوده که این رقم در ماه ژانویه به 450 هزار و 476 نفر کاهش یافته است.

گردشگری یکی از درآمدهای اصلی مردم لبنان است که بیم آن می رود با افزایش ناآرامی ها در این کشور کاهش محسوسی داشته باشد و اقتصاد ضعیف لبنان را تحت تاثیر قرار دهد.

 

افشای جنایتی جدید از شارون

روزنامه عبری هاآرتص فاش کرد که شارون در یکی از شب های سرد زمستان 3 هزار فلسطینی را مجبور به ترک خانه و کاشانه شان کرد که 40 نفر آنها از شدت سرما در میانه راه کشته شدند.

به گزارش روزنامه هاآرتص، این روزنامه که در یکی از شماره های اخیر خود به زندگی اریل شارون، وزیر دفاع و نخست وزیر اسبق که به قصاب شترا و شتیلا معروف است، پرداخته و می نویسد که در سال 1972 وی دستور به اخراج سه هزار نفر از اتباع فلسطینی از منطقه ای در جنوب اسرائیل در شبی بسیار سرد طی یک عملیات فوق العاده سری داد که در پی آن 40 نفر از افراد به دلیل سرمای شدید در میانه راه جان خود را از دست دادند.

وی این کار را طی عملیاتی نظامی در چارچوب جنگ اسرائیل با مصر در آن تاریخ کرد تا به این ترتیب پایگاه های نظامی نزدیک تری به مرز مصر و اسرائیل در صحرای سینا ایجاد کند.

 

تخریب مجسمه های باستانی سوریه توسط داعش

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت گزارش داد که جریان های اسلامی تندروی جهادی وابسته به داعش در جریان جنگ های خود در سوریه پس از تصرف شهرهای باستانی این کشور اقدام به ویرانی آثار باستانی و مجسمه های دوران بیزانس، یونان و رم باستان کرده اند.

بنا به این گزارش، الگوی رفتاری آنها مطابق با ایدئولوژی افراطی وهابیت دقیقا مشابه همان رفتاری است که طالبان در دوران تسلطش بر افغانستان پیش گرفته بود که بارزترین آن نابودی مجسمه های باستانی بودا در بامیان در سال 2001 بود.

بنا به این گزارش قدمت برخی از مسجمه هایی که توسط داعش در سوریه ویران شده اند به قرن ششم میلادی باز می گردد.

 

بازگشت 200 افسر امریکایی به بغداد

روزنامه فرانسوی فیگارو از بازگشت حدود 200 افسر امریکایی به بغداد خبر داد.

این روزنامه در یک گزارش مدعی شد که این افسران به زودی به عراق خواهند رفت بی آن که توضیح دهد که مأموریت آنان در عراق چیست.

برخی ناظران احتمال داده اند که حضور این افسران امریکایی برای مشاوره با فرماندهان ارتش عراق در جنگ با تروریسم باشد.

 

آقای وزیر کار دست نخست وزیر داد

وزیر امور داخلی هلند اعتراف کرد که در عاملان جمع آوری اطلاعات  1.8 مکالمه تلفن در کشور به نمایندگان پارلمان هلند دروغ گفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رونالد بلاستیرک، وزیر امور داخلی هلند اعتراف کرد که جمع آوری اطلاعات از 1.8 میلیون مکالمه تلفنی در این کشور توسط سازمان امنیت ملی امریکا صورت گرفته است نه سازمان اطلاعات و امنیت هلند.

این در حالی است که محبوبیت مارک روته، نخست وزیر دولت ائتلافی هلند نیز در بدترین وضعیت قرار دارد و اتهام دروغی که به وزیر امور داخلی اش وارد آمده نیز اوضاع را برای او بدتر کرده است.

دو هفته پیش فرانس ویکرز، وزیر امور دارایی هلند نیز به دلیل اتهام دست داشتن در یک فساد مالی استعفا داده بود.

در حال حاضر انتقادها به وزیر امور داخلی هلند به دلیل این شهادت دروغ افزایش یافته است و نمایندگان مجلس خواستار استعفای او شده اند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: هلند سوريه اسرائيل عراق لبنان


نظر شما :