یک گام بزرگ تا برقراری روابط دیپلماتیک کامل

ایران و انگلیس میانجی ها را کنار گذاشتند

۰۲ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۴ کد : ۱۹۲۹۰۱۹ اخبار اصلی اروپا
سفارتخانه های ایران و انگلیس در پایتخت ها تعطیل باقی می مانند تا اینکه دو طرف در مورد از سرگیری روابط کامل دیپلماتیک تصمیم گیری کنند. انگلیس می گوید هنوز در این زمینه تصمیم گیری نکرده و حرکت در این مسیر به پیشرفت در رویکرد گام به گام بستگی دارد.
ایران و انگلیس میانجی ها را کنار گذاشتند

دیپلماسی ایرانی: سه ماه پس از از معرفی کاردارهای غیر مقیم ایران و انگلیسی و آغاز به کار آنها و در شرایطی که جک استراو، وزیر خارجه اسبق انگلیسی پس از سفر اخیر به تهران درخواست بازگشایی هر چه سریعتر سفارتخانه ها را مطرح کرده است، سرانجام پرچم های ایران و انگلیس بر فراز سفارتخانه ها در لندن و تهران به اهتزاز درآمد.

ایران و انگلیس از روز پنجشنبه اول اسفند ماه برقراری روابط از طریق کشور ثالث را کنار گذاشتند و تصمیم گرفتند باوجود تعطیل ماندن سفارتخانه ها، روابط خود را به طور مستقیم از سر بگیرند.

به گزارش گاردین، پرچم سه رنگ ایران در حالی دوباره در مقابل سفارت ایران در لندن بر افراشته شده است که تهران و لندن تصمیم گرفته اند روابط دیپلماتیک مستقیم خود را با استفاده از کاردارهای غیر مقیم برقرار کنند و دیگر از کشور ثالث استفاده نکنند.

وزارت خارجه آمریکا زمانی این خبر را اعلام کرد که نمایندگان ایران و گروه 1+5 شامل انگلیس، پس از نشست سه روزه خود در وین خاطرنشان کردند در مورد چارچوب گفت و گو ها برای دستیابی به توافقنامه جامع، توافق کرده اند. به این ترتیب سوئد دیگر حافظ منافع انگلیس در ایران نخواهد بود و تهران و لندن از این پس رابطه مستقیم خواهند داشت.

یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در این زمینه به گاردین گفت: انگلیس موافقت کرده است که روابط دوجانبه خود با ایران را از طریق کاردار غیر مقیم و مقامات دنبال کند و گام بعدی در این روند گام به گام حرکت هب سوی روابط دوجانبه کامل با ایران خواهد بود.

پیش از این عمان نیز حفاظت از منافع ایران در انگلیس را بر عهده داشت اما از روز پنجشنبه وظیفه دفاتر حافظ منافع ایران و انگلیس به پایان رسیده است.

این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت،با این حال سفارتخانه های ایران و انگلیس در پایتخت ها تعطیل باقی می مانند تا اینکه دو طرف در مورد از سرگیری روابط کامل دیپلماتیک تصمیم گیری کنند. انگلیس می گوید هنوز در این زمینه تصمیم گیری نکرده و حرکت در این مسیر به پیشرفت در رویکرد گام به گام بستگی دارد. این در حالی است که با وجود تعطیل ماندن سفارت، برخی کارمندان محلی کار خود را در سفارت آغاز می کنند.

در دو سال و نیم گذشته، به دنبال تعطیلی سفارتخانه ها 400 هزار ایرانی مقیم انگلیس و کمتر از 100 انگلیسی مقیم ایران با مشکلات متعددی در دریافت خدمات کنسولی مواجه شدند که از جمله آنها تمدید ویزا و دسترسی کنسولی بود.

 

روابط دیپلماتیک ایران و انگلیس پس از حمله به سفارت انگلیس در تهران در نوامبر 2011 رو به وخامت نهاد. برخی تحلیلگران می گویند از زمان انقلاب اسلامی حمله به سفارت بدترین بحرانی بود که در روابط دوجانبه ایجاد شد.

اما از زمانی که دولت حسن روحانی روی کار آمد، انگلیس و ایران روابط خود را بهبود بخشیدن و گام های مهمی در این زمینه برداشتند. دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس برای نخستین بار در ماه نوابر با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به صورت تلفنی گفت و گو کرد . امری که در دهه اخیر بی سابقه بود.

ما گذشته میلادی نیز جک استراو، وزیر خارجه اسبق انگلیس در راس هیاتی پارلمانی به ایران سفر کرد. این سفر یک ماه پس از آن انجام شد که آجی شارما به عنوان کاردار غیر مقیم انگلیس، نخستین سفر خود را به ایران انجام داد. محمد حسن حبیت الله زاده نیز به عنوان کاردار غیر مقیم ایران تا کنون یک بار به انگلیس سفر کرده است.

گزارش ها حاکی از آن است که از روز پنجشنبه، سفارت ایران در لند برخی خدمات کنسولی محدود را ارایه می کند. این سفارت به صورت رسمی بازگشایی نشده و هنوز کارمندان ایرانی در آن حضور ندارند.از سوی دیگر پرچم های سوئد نیز از دو ملک متعلق به سفارت انگلیس در تهران، پایین کشیده می شود و به جای آن پلاک سفارت انگلیس نصب می شود. البته یک نشانه دال بر تعطیل بودن سفارت نیز نصب خواهد شد.

در دو سال و نیم گذشته، به دنبال تعطیلی سفارتخانه ها 400 هزار ایرانی مقیم انگلیس و کمتر از 100 انگلیسی مقیم ایران با مشکلات متعددی در دریافت خدمات کنسولی مواجه شدند که از جمله آنها تمدید ویزا و دسترسی کنسولی بود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: غیر مقیم ایران و انگلیس


نظر شما :