تلاویو نگران از توافقات جدید 1+5 با ایران

همه چیز به سود تهران است و به ضرر ما

۰۵ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۲۹۱۳۳ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
نگرانی اسرائیل زمانی افزایش یافته که درک کرده است که کاخ سفید اصلا هر گونه رویارویی نظامی با ایران را کنار گذاشته و از آن مهمتر جلوی هر گونه فعالیت گروه‌های تندرو در این زمینه را نیز می‌گیرد.
همه چیز به سود تهران است و به ضرر ما

دیپلماسی ایرانی: بعد از این که دور جدیدی از مذاکرات ایران با قدرت های بزرگ بر سر پرونده هسته ای اش در وین آغاز شد، اسرائیل دوباره انتقادهایش را افزایش داد و دور تازه ای از حملات شفاهی خود علیه توافق با ایران را آغاز کرد. اگر چه رویکرد غرب در مذاکره با ایران به جای استفاده از ادبیات جنگ هنوز تغییر نکرده اما اسرائیل همچنان اصرار دارد که راهی برای تخریب مذاکرات بیابد و کل فرایند مذاکرات را به چالش بکشد. در همین راستا همه لابی های خود در اروپا و امریکا را فعال کرده است تا شاید بتواند زمینه مشترکی میان خود با امریکایی ها و اروپایی ها برای مواجهه با ایران بیابد.

به گزارش روزنامه لبنانی السفیر، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هفته گذشته به بلندگوها و تریبون های اسرائیلی و هم پیمانان جهانی تلاویو در جهان چراغ سبز نشان داد تا دور تازه ای از حملات علیه ایران را آغاز کنند. خود نیز در ابتدای هفته گذشته در کنفرانس روسای سازمان های یهودی در امریکای شمالی که در بیت المقدس اشغالی برگزار شد، ادعاهای خود را علیه ایران تکرار کرد و شدیدترین انتقادها را متوجه تهران کرد و گفت که نه تنها باید از تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته ای جلوگیری کرد بلکه حتی نباید اجازه داد که ایران به سمت هسته ای شدن حرکت کند چرا که به ادعای نتانیاهو در هر حالتی امکان تولید بمب هسته ای توسط ایران وجود دارد. وی در ادامه اظهارات خصمانه خود همچنین گفت: «هدف باید به صفر رساندن فعالیت های سانتریفیوژهای ایران و به صفر رساندن غنی سازی اورانیوم در این کشور باشد.» نتانیاهو همچنین گفت: «ایران هیچ تغییری در مواضع خود در دعوت از نابودی اسرائیل بر زبان نرانده است بلکه تنها به کشوری تبدیل شده که می خواهد همه دنیا را به آغوش بکشد.»

روزنامه اسرائیل الیوم، ارگان نزدیک به نتانیاهو نیز خبر از تلاش های تازه اسرائیل برای کشیدن طرحی تازه برای ایجاد محدودیت های تازه برای پرونده هسته ای ایران داد و از زبان یوفال اشتاینتس، وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی نوشت: «قبول ادامه فعالیت سانتریفیوژها در ایران باعث ایجاد رقابت تسلیحات هسته ای در خاورمیانه خواهد شد.»

جدول زمانی تعیین شده میان دو طرف مذاکره کننده که شش ماه تا یک سال را برای ادامه مذاکرات بر سر رسیدن به توافق نهایی با ایران را تعیین کرده اند نیز اسرائیل را بیش از پیش نگران کرده برای این که این مدت زمان بیشتری را در اختیار ایران قرار می دهد اما از آن طرف تلاویو را بیش از پیش تحت فشار می گذارد و منزوی می کند.

نتانیاهو در حالی این اظهارات را بیان کرد که حرف هایش مورد توجه رسانه های جهانی قرار نگرفت. این مساله نشان می دهد که ظاهرا پس از توافق مقدماتی 1+5 با ایران، اسرائیل بیش از هر زمانی در جامعه بین المللی منزوی و تنها شده است. حتی به نظر می رسد پس از آن که کاخ سفید توانست فشار لابی های صهیونیستی به کنگره امریکا برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران را ناکام بگذارد، نتانیاهو حتی دیگر در محاسبات کاخ سفید هم جایی ندارد. ظاهرا این مواضع باعث شده است تا اسرائیل در هفته های اخیر تلاش کند دیگر چیزی را در رسانه ها درباره مواضعش در قبال پرونده هسته ای ایران و مذاکرات در حال انجام میان 1+5 با این کشور بیان نکند و تلاش های خود را در این زمینه از طریق کانال های دیپلماتیک و اتاق های بسته پیگیری کند.  

روزنامه اسرائیل الیوم می نویسد اگر چه پیام هایی که اسرائیلی ها از طریق کانال های دیپلماتیک به کشورهای خارجی می فرستند مشابه همان اظهارات نتانیاهو است اما کمتر رنگ و بوی جنگ و تهدید نظامی دارد.

با این حال اظهارات نتانیاهو در جمع لابی های صهیونیست اختلافات او با دستگاه سیاست خارجی امریکا را به اذهان متبادر کرده است. نزدیکان نتانیاهو در توجیه سخنرانی او در جمع لابی های صهیونیستی شمال امریکا در بیت المقدس اشغالی می گویند که وی از نرمش و تعامل قدرت های بزرگ با ایران به شدت نگران شده و برای همین این گونه اظهارات تندی را علیه مذاکرات هسته ای میان 1+5 با ایران بیان کرده است.

نگرانی اسرائیل زمانی افزایش یافته که درک کرده است که کاخ سفید اصلا هر گونه رویارویی نظامی با ایران را کنار گذاشته و از آن مهمتر جلوی هر گونه فعالیت گروه های تندرو در این زمینه را نیز می گیرد. نگرانی آنها زمانی از این هم بیشتر می شود که به صراحت می شنوند که مذاکره کننده ارشد امریکایی در روز اول مذاکرات خطاب به ایرانی ها می گوید: «می خواهم مردم ایران بدانند که ایالات متحده تمایل به لغو تحریم ها دارد اما این اتفاق زمانی می افتد که توافق دائمی حاصل شود.»

در این میان جدول زمانی تعیین شده میان دو طرف مذاکره کننده که شش ماه تا یک سال را برای ادامه مذاکرات بر سر رسیدن به توافق نهایی با ایران را تعیین کرده اند نیز اسرائیل را بیش از پیش نگران کرده برای این که این مدت زمان بیشتری را در اختیار ایران قرار می دهد اما از آن طرف تلاویو را بیش از پیش تحت فشار می گذارد و منزوی می کند. اسرائیل همچنین پیش بینی می کند که توافق شش ماهه میان ایران با 1+5 بدون این که ایران توقفی در برنامه هسته ای اش ایجاد کند تمدید یابد چرا که غرب به هیچ وجه به دنبال بازگشت به چارچوب رویارویی نظامی با ایران نیست.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مذاكرات ايران با 1+5 اسرائيل و ايران بنيامين نتانياهو


نظر شما :