این بار مرکل ظریف را «شگفت‌زده» کرد!

۰۶ اسفند ۱۳۹۲ | ۲۲:۵۰ کد : ۱۹۲۹۲۴۵ سرخط اخبار

یکی از مسائلی که در پی امضای توافق نامه مقدماتی هسته ای میان ایران و گروه ۱+ ۵ در ژنو رخ داده و به شدت مورد انتقاد ایران قرار گرفت، موضع گیری های خصمانه ای بود که مقامات غربی بر خلاف روح توافق نامه مطرح می کردند. در این شرایط و با وجود اینکه پس از دور اخیر مذاکرات در وین توافق شده بود، دو طرف از اظهارنظرهای تند علیه یکدیگر خودداری کنند، این بار صدراعظم آلمان به موج مواضع ضدایرانی پیوسته است.

به گزارش «تابناک»، یکی از مهم ترین مسائلی که در چهارچوب دور جدید مذاکرات هسته ای در وین از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد اشاره قرار گرفت، شکایت از موضع گیری های خصمانه مقامات غربی، به ویژه آمریکایی علیه ایران و اشاره به این نکته بود که این گونه موضع گیری ها به فضای مثبت فراهم آمده بر اثر توافق نامه ژنو ضربه زده و می تواند جلوی ادامه همکاری دو طرف را بگیرد.

در همین زمینه، پس از پایان مذاکرات وین، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با کا ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به سخنان مقامات آمریکایی در چندین ماه گذشته گفت: ما توافق کردیم که هیچ کس طرف دیگری را با ادعاهای جدید «غافلگیر» نکند.

با این حال، به نظر می رسد این بار مقامات اروپایی هستند که جای همتایان آمریکایی خود را گرفته و به اظهارنظر ها و اعلام مواضع ضدایرانی اقدام کرده اند. در همین زمینه، آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان، امروز و در جریان سفر خود به سرزمین های اشغالی، مواضعی غیرمنتظره علیه ایران مطرح کرده است.

به نوشته «رویترز»، مرکل در یک کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل اظهار داشت، به نظر وی، ایران نه تنها تهدیدی علیه رژیم اسرائیل است، بلکه تهدیدی عمده علیه اروپا نیز به شمار می رود.
 
این اظهارنظر در حالی از سوی مرکل بیان می شود که بر پایه گزارش تازه منتشر شده آژانس بین المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در چهارچوب توافق نامه مقدماتی هسته ای ژنو عمل کرده است؛ به عبارت دیگر، روند بین المللی که به منظور اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران آغاز شده، تاکنون با نتایج مثبت همراه بوده است.

در این شرایط، مشخص نیست که بیان چنین موضع تندی از سوی صدراعظم آلمان، از دید وی می تواند چه کمکی به روند حل مسأله هسته ای ایران برساند؛ آن هم در شرایطی که آلمان همواره مدعی بوده از تلاش های دیپلماتیک برای حل و فصل این موضوع حمایت می کند.

کلید واژه ها: آلمان


نظر شما :