دیپلماسی کشتی همچنان پیش می رود

روسیه در برابر اوکراین، آمریکا در برابر ایران

۲۱ اسفند ۱۳۹۲ | ۲۰:۱۳ کد : ۱۹۲۹۹۹۶ اخبار اصلی اروپا آمریکا خاورمیانه
روسیه در مقابل اوکراین ظاهر خواهد شد و آمریکا در برابر ایران. در شرایطی که جدال بین روسیه و اوکراین ادامه دارد و آمریکا و ایران هم همچنان دو دشمن قدیمی به شمار می روند، این جالب ترین تقسیم بندی است که می توانست در مسابقات جهانی کشتی انجام شود.
روسیه در برابر اوکراین، آمریکا در برابر ایران

دیپلماسی ایرانی: روسیه در مقابل اوکراین ظاهر خواهد شد و آمریکا در برابر ایران. در شرایطی که جدال بین روسیه و اوکراین ادامه دارد و آمریکا و ایران هم همچنان دو دشمن قدیمی به شمار می روند، این جالب ترین تقسیم بندی است که می توانست در مسابقات جهانی کشتی انجام شود. باوجود مناقشه ای که بین نمایندگان این دولت ها ادامه دارد، مسابقات کشتی که به زودی برگزار می شود، به نحوی تیم های این کشورها را در مقابل هم قرار می دهد که گویی آب از آب تکان نخورده است. در جام جهانی کشتی آزاد که با مشارکت 10 کشور در کالیفرنیا آغاز به کار می کند، ایران و آمریکا با هم کشتی می گیرند و روسیه و اوکراین هم باهم.

در بیش از سه دهه ای که از عمر دشمنی ایران و آمریکا می گذرد، دیپلماسی ورزشی همواره فعال بوده و در عین بیشترین جلب توجه، کمترین حساسیت ها را برانگیخته کرده است. کشتی گیران ایرانی و آمریکایی تا کنون بارها با هم کشتی گرفته اند و پس از کشتی نیز با هم دست داده و در مقابل دوربین رسانه ها عکس یادگاری گرفته اند.

ریچ بندر، مدیر اجرایی کمیته کشتی آمریکا در این زمینه به یو اس ای تودی گفت: سابقه تاریخی کشتی حاکی از آن است که همواره توانسته کشورها با دیدگاه های سیاسی بسیار متفاوت را گرد هم بیاورد. این یک نمونه خوب است که نشان می دهد کشتی می تواند به یک زمینه مشترک تبدیل شود.

وی ادامه داد: این یک نمونه کلاسیک از استفاده از ورزش برای نزدیک کردن تفکرات است. این واقعیت که روس ها و اوکراینی ها با هم کشتی می گیرند ، یک فرصت است که می تواند زمینه را برای اتفاقات خوب و بهتر آماده کند و کشتی می تواند مرکز این زمینه باشد.

سال گذشته آمریکا، روسیه؛ اوکراین و ایران و دیگر قدرت های کشتی اتحادی را برای جلوگیری از حذف کشتی از رقابت های المپیک 2020 تشکیل دادند.

سابقه تاریخی کشتی حاکی از آن است که همواره توانسته کشورها با دیدگاه های سیاسی بسیار متفاوت را گرد هم بیاورد. این یک نمونه خوب است که نشان می دهد کشتی می تواند به یک زمینه مشترک تبدیل شود.

در المپیک زمستانی سوچی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با مقامات عالی رتبه این ورزش در زمینه جلوگیری از حذف کشتی از رقابت های المپیک رایزنی کرد. پوتین گفت که کشتی به همان اندازه برای المپیک مهم است که موزارت برای موسیقی اهمیت دارد.

به هر ترتیب تیم هایی که ماه گذشته انتخاب شده اند به زودی در رقابت کشتی آزاد شرکت می کنند. روسیه مقام دوم کشتی سال 2013 را دارد که با اوکراین که مقام چهارم را کسب کرده رقابت می کند. آمریکا که پنجم شد نیز با ایران رقابت می کند که جایگاه نخست را از آن خود کرده بود.

این در حالی است که ایران سال گذشته میزبان جام جهانی کشتی بود، آن هم مدت کوتاهی پس از اینکه اعلام شد کشتی از رقابت های المپیک 2020 حذف می شود.

کارشناسان ورزشی می گویند ایران و آمریکا به همراه روسیه و اوکراین ائتلاف قدرتمندی را علیه حذف کشتی تشکیل داده اند. به گفته آنها هر چند اختلافات سیاسی بین این کشورها مشهود است اما آنها در زمینه ورزش فارغ از بحث های سیاسی همکاری نزدیکی دارند و این نشانه ای از عمق تاثیرگذاری دیپلماسی ورزشی به ویژه دیپلماسی کشتی است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: روسیه اوکراین کشتی


نظر شما :