لس آنجلس تایمز مدعی شد

برکناری مدیر بخش ایران در سیا

۲۶ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۹ کد : ۱۹۳۰۱۶۴ اخبار اصلی آمریکا
مدیر بخش ایران آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پس از اینکه مشخص شد فضای خصمانه و سوء استفاده جویانه ای را در بخش حساسی از این آژانس ایجاد کرده از سمت خود برکنار شد. مقامات کنونی و سابق آمریکا می گویند او فضایی ایجاد کرده بود که یکی از بخش های مهم این سازمان یعنی بخش ایران را در وضعیت به هم ریخته و متشنجی قرار داده بود.
برکناری مدیر بخش ایران در  سیا

دیپلماسی ایرانی: مدیر بخش ایران آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پس از اینکه مشخص شد فضای خصمانه و سوء استفاده جویانه ای را در بخش حساسی از این آژانس ایجاد کرده از سمت خود برکنار شد. مقامات کنونی و سابق آمریکا می گویند او فضایی ایجاد کرده بود که یکی از بخش های مهم این سازمان یعنی بخش ایران  را در وضعیت به هم ریخته و متشنجی قرار داده بود.

تحلیلگران و مقامات بخش ایران که هماهنگی امور جاسوسی در مورد ایران و برنامه های هسته ای اش را بر عهده دارند در نشستی که هفته گذشته در مقر سیا برگزار شد از این تصمیم مطلع شدند که جاناتان بنک، مامور باسابقه سیا و عضو عالی سرویس جاسوسی از کار خود بر کنار شده است.

سه مقام سابق می گویند بخش فعالیت های ایران در جدال مستقیم با شیوه مدیریت بنک قرار داشت و بسیاری از کارمندان خواستار انتقال او به بخش دیگری بودند. به گزارش لس آنجلس تایمز، مقامات سابق آمریکایی می گویند ، ایرانی یکی از مهمترین اهداف سیا به شمار می رود و این در حالی بود که این بخش به خوبی فعال نبود.

بنک در سال 2010، از سمت خود به عنوان مامور عالی سیا در اسلام آباد نیز برکنار شده بود. زمانی که تعدادی از روزنامه ها در پاکتسان، هند، انگلیس و دیگر کشورها گزارش دادند که پای او به یک پرونده قضایی باز شده و او پیام های تهدید آمیزی دریافت کرده است . پیام هایی که او را به مرگ تهدید کرده بودند. مقامات آمریکایی می گویند  سرویس جاسوسی پاکستان نام او را در جریان یک درگیری با سیا بر سر حمله پهپادها، فاش کرده بود.

بنک که هم اکنون 46 ساله است به عنوان مامور سیا در پایگاه هایی در بالکان، مسکو و بغداد سابقه فعالیت دارد. او همچنین دستیار اشد جیمز پاویت بوده است که از سال 1999 تا 2004 رئیس بازوی عملیاتی سیا بود.

بخش فعالیت های ایران در جدال مستقیم با شیوه مدیریت بنک قرار داشت و بسیاری از کارمندان خواستار انتقال او به بخش دیگری بودند.

مقامات سابق سیا که به شرط فاش نشدن نام خود سخن می گویند ، تصریح می کنند که بنک تا سال 2010، شناخته شده نبود اما از آن سال به بعد نام او لو رفت و همه او را شناختند.

این در حالی است که بنک به ایمیل لس آنجلس تایمز برای توضیح در زمینه این خبر پاسخ نداده و سخنگوی سیا نیز می گوید نمی تواند در مورد موضوعات مربوط به کارمندان اظهار نظر کند.

به گفته وی سیا انتظار دارد که تمامی مدیران اش با بهترین شیوه های مدیریتی آشنا باشند و فضایی را ایجاد کنند که به کارمندان برای بهترین بهره وری کمک می کند تا آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا به اهداف خود دست یابد. اما در صورتی که این نوع مدیریت اعمال نشود، شرایط مورد بررسی قرار می گیرد و اقدام مقتضی انجام می شود.

این در شرایطی است که مقامات سابق سیا می گویند به یاد نمی آورند که یک مدیر عالی تنها به دلیل مشکلات مربوط به محل کار از کار خود برکنار شود . اما در عین حال مشکلات مدیریتی می تواند در سطحی کلان تر یک چالش برای سیا باشد.

بنابر گزارشی که لس آنجلس تایمز در مورد محل کار سیا در سال 2009 منتشر کرد، برخی کارمندان به سوء مدیریت بخش ها اشاره کرده بودند. آنها در این نظرسنجی این نکته را خاطرنشان کرده بودند که مدیران ضعیف با هیچ پیامدی مواجه نمی شوند.

اما اکنون به نظر می رسد مدیران ارشد سیا در رویه خود تجدید نظر کرده و مدیری را که به نظر ضعیف می رسیده به خانه فرستاده اند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: بنک سیا


نظر شما :