العرب فاش کرد

پشت پرده لغو دیدار اوباما با امرای عرب

۰۲ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۸:۲۲ کد : ۱۹۳۰۴۰۹ اخبار اصلی خاورمیانه
طرف های امریکایی به قطری ها گفته اند که واشنگتن هر گونه دخالت در امور داخلی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را رد می کند و ترجیح می دهد که این اختلاف ها از طریق گفت و گو میان طرف های درگیر حل شوند.
پشت پرده لغو دیدار اوباما با امرای عرب

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه دیپلماتیک اعلام کردند که ایالات متحده امریکا به طرف های عربی حوزه خلیج فارس گفته است که نسبت به امور داخلی کشورهای این منطقه بی طرف است و قصد ندارد در بحران پیش آمده در روابط قطر با عربستان و امارات و بحرین بر سر اخوان المسلمین دخالت کند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، به گفته این منابع مسئولان قطری تلاش کردند تا نظر امریکایی ها را درباره بحران پیش آمده بفهمند و به امریکایی ها یادآور شوند که اختلاف پیش آمده میان دوحه با دیگر پایتخت های عربی بر سر اخوان موضوعی است که به روابط واشنگتن با اخوانی ها نیز ارتباط دارد و دوحه علیه مصر هم صدا با مواضع امریکا که کمک های نظامی خود را به آن بر سر کنار زدن اخوان المسلمین از قدرت متوقف کرده، ایستاده است.

منابع آگاه می گویند که طرف های امریکایی به قطری ها گفته اند که واشنگتن هر گونه دخالت در امور داخلی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را رد می کند و ترجیح می دهد که این اختلاف ها از طریق گفت و گو میان طرف های درگیر حل شوند.

جنیفر بساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در این باره گفت که ایالات متحده کشورهای شورای همکاری را به همکاری بیشتر با یکدیگر و حل سریع اختلاف های به وجود آمده از طریق گفت و گو ترغیب می کند.  

پیش از این دیپلمات های امریکایی اعلام کرده بودند که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا برنامه شرکت در نشست پادشاهان و امرای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را که قرار بود در ریاض برگزار شود، لغو کرده است. گفته می شود دلیل این کار خودداری وی از دخالت در امور داخلی این کشورها و اختلافات پیش آمده میان یکدیگر بر سر مواضع قطر بر سر اخوان المسلمین بوده است.

با این حال مقام های امریکایی می گویند که رئیس جمهوری امریکا در پایان هفته جاری با ملک عبدالله، پادشاه عربستان در ریاض دیدار خواهد کرد.

در همین رابطه روزنامه اماراتی الخلیج در شماره 17 مارس خود خبر لغو دیدار امرا و پادشاهان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با اوباما را به تقاضای طرف های عربی در واکنش به نقش عوامل امریکا در مواضع قطر در برابر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس عنوان کرده بود.

تحلیلگران بر این اعتقادند که کاخ سفید می خواهد نشست ریاض تنها به موضوع اصلی آن یعنی بحث بر سر پرونده سوریه و بازتاب های منطقه ای آن اختصاص داشته باشد و هیچ اشاره ای نیز به نزدیکی ناگهانی در روابط میان ایران و امریکا که مایه نگرانی عربستان سعودی شده است، نشود. روابطی که به ادعای عربستانی ها به حساب دور شدن واشنگتن از ریاض به وجود آمده است.  

به گفته این تحلیلگران هدف اصلی سفر اوباما به ریاض راضی کردن عربستانی ها در گشودن صفحه ای جدید از همکاری ها در مسائل منطقه ای است. چارچوبی که کاملا روشن است جایی برای مطرح شدن اختلاف های عربستان و قطر در آن در نظر گرفته نشده است.

آنها همچنین اشاره می کنند که اوباما به هیچ وجه نمی خواهد درباره موضوع اخوان با طرف عربستانی صحبت کند که به روشنی به عدم تمایل طرف امریکایی به ایجاد بحرانی تازه در روابط دو کشور اشاره دارد. به ویژه که خود امریکایی ها نیز نسبت به مواضع خود در قبال اخوان و مصر تجدید نظر کرده اند و کانال های تازه ای را در رابطه با حکومت جدید مصر به وجود آورده اند.

در همین حال برخی منابع خبری فاش کرده اند که وزارت دفاع امریکا گزارشی را تهیه کرده و به کاخ سفید ارائه داده است که به موجب آن حضور نظامی امریکا در قطر با هدف کاهش هزینه های نظامی ایالات متحده کاهش یابد، اما قبل از ارائه این گزارش قطری ها پیش دستی کرده و گفته اند که حاضرند همه هزینه های حضور نیروهای امریکایی در کشورشان را به طور کامل تقبل کنند. برای همین در حال حاضر دو طرف در حال بررسی قرارداد جدید فی مابین در این زمینه و بررسی هزینه های حضور نیروهای امریکایی در قطر هستند.

منابع آگاه می گویند که امریکایی ها منتظر نتایج سفر باراک اوباما به عربستان هستند تا ببینند که آیا می توانند مواضع یکسانی میان امریکا با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در برابر پرونده سوریه ایجاد کنند یا خیر. امریکایی ها درصدد حمایت از گروه های شبه نظامی به گفته آنها معتدل مخالف بشار اسد هستند و از قدرت گرفتن گروه های شبه نظامی تندروی نزدیک به القاعده و جریان های سلفی بسیار بیمناکند در حالی که قطری ها همچنان از جریان های تندروی مخالف اسد حمایت می کنند.  

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: خلیج فارس قطر ریاض


نظر شما :