نگرانی آذربایجانی ها از تمرینات نظامی روسیه در داغستان

۱۲ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۶:۱۷ کد : ۱۹۳۰۸۴۵ سرخط اخبار
این روزنامه با اشاره به اظهارات سناتور آمریکایی ˈپیت اولسنˈ در رابطه با نیات روسیه برای تسلط بر کشور نفت خیزی چون جمهوری آذربایجان، رزمایش مزبور را هشدار به این جمهوری ارزیابی و در این میان نقض آتش بس در خطوط جبهه آذربایجان و ارمنستان از سوی طرف ارمنی را که از دو روز پیش شدت یافته، مایه نگرانی دانست .
 
این رسانه همزمان شدن نقض آتش بس در خطوط تماس نیروهای جمهوری آذربایجانی و ارمنستان با برگزاری رزمایش نظامی روسیه در داغستان را مرتبط دانست و نوشت : این رزمایش در عین حال هشدار روسیه به جمهوری آذربایجان ارزیابی می شود که اخیرا به قطعنامه سازمان ملل متحد در رابطه با اوکراین رای مثبت داده است.
روزنامه آزادلیق در ادامه مطلب خود به نقل از ˈوفا قلیزادهˈ کارشناس سیاسی و مشاور سابق دولت جمهوری آذربایجان در این زمینه نوشت: باکو در ارتباط با موضعی که در قبال بحران اوکراین در سازمان ملل متحد اتخاذ کرد، با فشارهای مسکو مواجه شده است.
 
به گفته این کارشناس آذری ، عدم پیوستن جمهوری آذربایجان به اتحادیه گمرکی به رغم سفر ˈولادیمیر پوتینˈ به باکو از جمله عوامل نارضایتی مسکو است که با نقض آتش بس در خطوط تماس نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان قابل مشاهده است.
قلیزاده معتقد است که دستور نقض آتش بس در خطوط جبهه جمهوری آذربایجان و ارمنستان از سوی روسیه صادر می شود.
وی همچنین با محق خواندن موضعگیری کشورش در قبال مساله اوکراین در سازمان ملل متحد که با نارضایتی روسیه مواجه شد، چنین استدلال می کند که جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری که تمامیت ارضی آن مخدوش شده است، نمی توانست غیر از این عمل کرده و از اقدام روسیه در نقض تمامیت ارضی اوکراین حمایت کند.
به گفته قلیزاده، با تقویت مناسبات جمهوری آذربایجان و غرب، تحرکات در داغستان و در خطوط تماس نیروهای آذری و ارمنی نیز بیشتر خواهد شد.
وی در عین حال تهاجم احتمالی روسیه به جمهوری آذربایجان را در صورت تحقق با توجه به فعالیت شرکتهای بزرگ غربی در این کشور، اعلام آشکار جنگ از سوی مسکو علیه غرب تعبیر کرد.

کلید واژه ها: جمهوری آذربایجان روسیه ارمنستان اوکراین


( ۱ )

نظر شما :