روسیه باید «اس 300» را به ایران تحویل دهد

۱۶ فروردین ۱۳۹۳ | ۲۲:۲۲ کد : ۱۹۳۱۰۴۲ سرخط اخبار

طی هفته های اخیر و در پی اوج گیری بحران در شبه جزیره کریمه که به تقابلی مستقیم میان روسیه و غرب – به ویژه آمریکا – منجر شد، بحث هایی درباره شکل گیری گونه ای جدید از توازن قوا در عرصه بین المللی به میان آمده است. در این میان، به نظر می رسد روس ها به طور فزاینده ای تمایل خود را به سوی توسعه روابط با ایران جهت تحکیم جایگاه منطقه ای و بین المللی خود معطوف می نمایند.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری دولتی «ریانووستی» روسیه در مصاحبه ای با یکی از کارشناسان برجسته نظامی این کشور به بررسی چشم انداز روابط ایران و روسیه در شرایط جدید به وجود آمده پس از وقایع اوکراین پرداخته و می نویسد ایران می تواند به عنوان انتخاب شماره یک روسیه و «شریک قابل اتکای» این کشور در زمینه دفاعی و امنیتی ایفای نقش کند.

«ایگور کروتچنکو»، سردبیر نشریه دفاع ملی روسیه و رئیس مرکز «تحلیل تجارت جهانی اسلحه» در این کشور، در این زمینه می گوید: «وضعیت جاری امور، می تواند به شعله ور شدن مجدد جنگ سرد میان روسیه و غرب منجر شود... در این شرایط، روسیه در جست و جوی فرصت های جدید برای تضمین ثبات جهانی و برقراری روابط تجاری، اقتادی و سیاسی دارای نفع متقابل با دیگر مراکز قدرت جهانی بر می آید».

وی می افزاید: «من فکر می کنم ایران می تواند به شریکی قابل اتکا برای روسیه تبدیل شود». به گفته وی، در صورتی که مذاکرات جاری هسته ای میان ایران و 1+5 به توافقی بین المللی برای برداشته شدن تحریم های ایران منجر شود، روسیه و ایران باید همکاری های نظامی خود را از سر بگیرند.

کروتچنکو در ادامه به بیان جزئیاتی از این همکاری پرداخته و می گوید: «زمانی که همکاری نظامی از سر گرفته شد، روسیه باید قرارداد تحویل سامانه موشکی اس- 300 به ایران را احیا کند».

ریانووستی در ادامه مطلب خود نظر یکی دیگر از کارشناسان روس را نیز جویا شده که وی نیز بر ضرورت توسعه همکاری های ایران و روسیه در شرایط جدید بین المللی تأکید کرده است. رجب صفراف، رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه ضمن بیان اینکه به احتمال 90 درصد در جریان مذاکرات پیش رو در وین، توافقی برای کاهش تحریم های ایران حاصل می شود، می گوید این امر زمینه را برای همکاری نظامی مسکو و تهران هموار خواهد کرد.

وی می گوید: «به نظر می رسد که سومین دور مذاکرات می تواند به یک راه حل رو به جلو منجر شود». صفراف می افزاید که به عقیده وی، بحران کریمه نیز می تواند در مذاکرات هسته ای ایران نقش آفرین شود؛ زیرا در حال حاضر رقابت شدیدی میان روسیه و غرب درگرفته است.

به هر حال، کلیت دیدگاه این دو کارشناس روس در کنار دیگر مطالبی که طی روزهای اخیر در رسانه های روسی منتشر می شود، حکایت از آن دارد که در پی اوج گیری تقابل میان روسیه و غرب بر سر اوکراین، مسکو تلاش دارد تا با جلب نظر ایران، زمینه امتیازگیری از غرب در مجموعه ای از موضوعات را فراهم نماید.

اما در این میان، نکته بسیار مهمی که نباید از نظر دور داشت، نحوه استفاده از شرایط جاری به شکلی است که از یک سو ایران بتواند از نیاز غرب به یافتن متحدان جدید به نفع خود بهره برداری کند و از سوی دیگر، روابط خارجی ایران به گونه ای انحصاری به مسکو وابسته نشود که در صورت بهبود مجدد روابط روسیه و غرب طی سال های پیش رو، ایران از این روند متضرر شود. واضح است که این امر، نیازمند تدوین و پیگیری راهبردی هوشمندانه است که همه جوانب منطقه ای و بین المللی را مدنظر قرار دهد.

کلید واژه ها: روسیه روسیه و غرب


نظر شما :