ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از کلاهبرداری امریکایی‌ها از مالکی تا سخنرانی رئیس الازهر در جام جهانی

۲۸ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۳۱۵۸۵ اخبار اصلی خاورمیانه
کلاهبرداری امریکایی‌ها از مالکی در فروش سلاح به عراق، سخنرانی رئیس الازهر در جام جهانی برزیل، تلاش داعش برای تصاحب سد موصل، تشکیل اوقاف واحد سنی در شورای همکاری خلیج فارس و بازداشت کشیش استرالیایی در کره شمالی از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از کلاهبرداری امریکایی‌ها از مالکی تا سخنرانی رئیس الازهر در جام جهانی

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

شکایت مالکی از کلاهبرداری امریکایی ها

نوری مالکی، نخست وزیر عراق در جلسه هفته گذشته پیمان ملی در بغداد فاش کرد که امریکایی ها در فروش تسلیحات به عراق کلاهبرداری کرده اند و سلاح هایی را به عراق فروخته اند که مغایر با موارد قید شده در قرارداد امضا شده میان بغداد با واشنگتن بوده است.

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که مالکی در نشستی که با رهبران پیمان ملی در پاسخ به انتقادهایی که به عملکرد دولت و شخص وی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح در مبارزه با داعش و القاعده در عراق وارد شد، گفت که امریکایی ها با ما قرارداد تحویل توپ هایی با برد بیش از 10 کیلومتری بسته بودند در حالی که وقتی توپ های مورد نیاز ما را دادند مشخص شد که برد آنها تنها 600 متر است.

وی همچنین از ناتوانی های ارتش عراق شکایت کرد و گفت نیروهای سنی ارتش عراق حاضر به مشارکت در هیچ عملیاتی نیستند و نیروهای شیعی نیز تنها برای پول به عضویت ارتش در آمدند و انگیزه و تجربه و خبرگی لازم برای جنگیدن ندارند.

 

900 هزار پناهنده سوری در ترکیه

اداره حوادث غیرمترقبه و حالت های فوق العاده ترکیه اعلام کرد، شمار پناهندگان سوری مستقر در ترکیه به بیش از 900 هزار نفر رسیده است که 224 هزار نفر آنها در مراکز در نظر گرفته شده توسط دولت ترکیه مستقر هستند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، فواد اوگتای، رئیس این اداره در این باره گفت: «تلاش های بسیاری می کنیم تا بتوانیم نیازهای پناهندگان سوری مستقر در اردوگاه های پناهندگان را تامین کنیم و تا آن جا که ممکن است از مشکلات آنها بکاهیم. دولت ترکیه در این رابطه در حال همکاری با سازمان های غیر دولتی نیز است.»

وی درباره هزینه هایی که دولت ترکیه صرف پناهندگان سوری تا کنون کرده است نیز گفت: «دولت ترکیه تا کنون بالغ بر 2.5 میلیارد دلار امریکا صرف پناهندگان سوری کرده که از این رقم تنها 200 میلیون دلار آن از سوی جامعه جهانی تامین شده است.»

 

استعفای نخست وزیر استرالیایی به دلیل 2800 دلار هدیه

باری اوواریل، نخست وزیر ایالت نیو ساوث ولز استرالیا به دلیل دریافت یک مشروب گران قیمت به ارزش 3000 دلار استرالیا معادل 2800 دلار امریکا از سمت خود استعفا داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی پس از انجام تحقیقات گسترده سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی دولت استرالیا به دریافت این هدیه به عنوان رشوه اعتراف کرد و از سمت خود استعفا داد. وی بالاترین مقام استرالیایی است که تا کنون تحقیقاتی تا این سطح گسترده در حق او صورت می گیرد.

پیش از این سناتور آرتور سینودینوس از اعضای حزب آزادگان به دلیل دست داشتن در پرونده های مرتبط با فسادهای مالی از سمت معاونت وزارت دارایی استرالیا برکنار شده بود.

 

مالکی: داعش سلاح های دوش پرتاب دارد

نوری مالکی، نخست وزیر عراق در جلسه خصوصی با رهبران پیمان ملی عراق گفت که توان داعش بسیار بالا است و ارتش عراق از پس فعالیت های آنها بر نمی آید.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، مالکی همچنین گفت که جنگنده هایی که در اختیار ارتش عراق هستند توانایی بالایی برای جنگیدن با تروریست ها ندارند و در بهترین حالت می توانند در فضای 1000 متری به اهداف دشمنان حمله کنند که این ارتفاع در تیررس دوش پرتاب های داعش است که می توانند آنها را هدف قرار دهند.

 

بازداشت کشیش استرالیایی در کره شمالی

همسر جان شورت، کشیش استرالیایی اعلام کرد که مقام های پیونگ یانگ همسرش را یکشنبه گذشته بدون ارائه دلیل و مدرکی بازداشت کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دومین سفر شورت 75 ساله به کره شمالی بوده است که توسط مقام های امنیتی این کشور بازداشت می شود.

گفته می شود دلیل بازداشت او همراه داشتن کتاب های دینی ای که در آنها دین مسیحیت ترویج می شده، بوده است.

همسر این مبلغ مسیحی گفت که همسرش در حین سفر به کره شمالی می گفت که قصد ندارد علیه کمونیسم تبلیغ کند و کاری که وحشت آنها را برانگیزد انجام دهد.

به همسر این مبلغ مسیحی تنها 48 ساعت اجازه اقامت در کره شمالی داده شده در حالی که همسرش همچنان در بازداشت به سر می برد.

 

تعلیق فعالیت واحد امنیتی مراقب مسلمانان در نیویورک

پلیس نیویورک اعلام کرد، فعالیت یک واحد امنیتی را که سال ها در این شهر فعالیت مسلمانان را زیر داشته تعلیق کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس نیویورک اعلام کرده است که کارکنان این واحد در بخش های دیگر مشغول به کار شده اند و دیگر این واحد امنیتی فعالیتی را انجام نمی دهد.

وظیفه این واحد امنیتی جمع آوری اطلاعات از گروه های خاص تحت نظر که فعالیت های اسلامی انجام می دادند و انتقال آنها به پلیس نیویورک بود که در حال حاضر فعالیت آن به طور کامل متوقف شده است.

 

تشکیل اوقاف واحد سنی در شورای همکاری خلیج فارس   

وزرای اوقاف و امور اسلامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست روز چهارشنبه خود در کویت چگونگی راه اندازی اوقاف واحد سنی را در کشورهای عربی عضو این اتحادیه مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، هدف از این کار یکپارچه سازی فعالیت های وزارت خانه های اوقاف کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و همچنین پیشبرد برنامه های مشترک و تبادل اطلاعات و تجربیات وقفی میان اعضای این شورا اعلام شده است. از دیگر اهداف تشکیل این سازمان واحد تثبیت و ترویج مذهب تسنن است.

 

هشدار فرمانده نیروی دریایی انگلیس نسبت به جدایی اسکاتلند

آدمیرال جورج زامپیلاس، فرمانده نیروی دریایی انگلیس نسبت به جدایی اسکاتلند از بریتانیا هشدار داد و گفت که چنین تصمیمی عواقب خطرناکی در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، این هشدار در حالی بیان می شود که قرار است اسکاتلند با برگزاری رفراندومی در ماه سپتامبر آینده از بریتانیا اعلام استقلال کند.

فرمانده نیروی دریایی انگلیس همچنین گفت که بریتانیا یکی از اعضای بسیار مهم پیمان آتلانتیک شمالی به حساب می آید و جدایی اسکاتلند از آن باعث کاهش جایگاه یکی از قدرتمندترین کشورهای عضو ناتو محسوب می شود.

 

سخنرانی رئیس الازهر در جام جهانی برزیل

احمد الطیب، رئیس الازهر اعلام کرد از دیلما روسیف، رئیس جمهوری برزیل دعوت نامه ای دریافت کرده که در آن از او خواسته شده است تا در جهت صلح و ضرورت خودداری از تعصب و خشونت در افتتاحیه جام جهانی برزیل سخنرانی کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، الطیب در سایت رسمی خود ضمن اعلام این خبر گفت که مارکو براندو، سفیر برزیل در قاهره ضمن دیدار با وی دعوت نامه روسیف را به طور رسمی تحویل او داده است.

قرار است مسابقات جام جهانی 2014 از 12 ژوئن تا 13 ژوئیه در برزیل برگزار شود.

 

تلاش داعش برای تصاحب سد موصل

مسئولان عراقی اعلام کردند که گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) درصدد طراحی نقشه ای برای تصاحب سد موصل، 400 کیلومتری شمال بغداد هستند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، احمد یوسف، قائم مقام سازمان قضایی منطقه بعاج با شرکت در یک گفت وگوی مطبوعاتی در این باره گفت: «نیروهای داعش به سمت نوار غربی استان موصل در حرکت هستند و تلاش دارند که منطقه الجزیره در مجاورت بعاج برسند و به سد موصل دسترسی یابند تا همان کاری که در فلوجه کردند در این جا نیز تکرار کنند.»

وی تاکید کرد، منطقه الجزیره چندان مسکونی نیست و نیروهای امنیتی می توانند برای پاکسازی داعش به آن جا حمله کنند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: داعش مالکی ارتش عراق برزیل پناهندگان سوری استرالیا


نظر شما :