عادل عبدالمهدی در یادداشت اختصاصی برای دیپلماسی ایرانی:

کنار گذاشتن مالکی، اشتباهی غیرمسئولانه است

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۴ کد : ۱۹۳۲۵۰۲ خاورمیانه یادداشت
نویسنده خبر: عادل عبدالمهدی
عادل عبدالمهدی، معاون سابق رئیس جمهوری عراق در یادداشتی اختصاصی برای دیپلماسی ایرانی بر لزوم ایجاد پیمانی با ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی تاکید می‌کند.
کنار گذاشتن مالکی، اشتباهی غیرمسئولانه است

دیپلماسی ایرانی: برخی از جریان های سیاسی دعوت به ایجاد پیمانی میان ائتلاف "شهروند" (المواطن) و "احرار" (وابسته به جریان صدر) و "اصلاح المتحدون" (وابسته به اسامه النجیفی، رئیس مجلس) و "فضیلت اسلامی" و "کردستانی" و "العراقیه" سابق برای تشکیل حکومتی با اکثریت سیاسی و عزل دولت قانون به ریاست نوری مالکی کرده اند.

از لحاظ امکان تشکیل چنین ائتلافی می توان گفت امکان آن از دو لحاظ وجود دارد، یکی از لحاظ موضوعی و دیگری از لحاظ تعداد کرسی های پارلمان که البته می تواند شانس تایید گسترده داخلی و خارجی را نیز پشت سر خود داشته باشد. اما از موقعیت مسئولیت پذیری باید بگویم چنین رفتاری کاملا اشتباه و مردود است. چنین کاری دقیقا شبیه همان رفتاری خواهد بود که عده ای در گذشته تلاش می کردند از طریق خصومن با نیروهای کُرد و حذف نیروهای سابق العراقیه انجام دهند. ما برای چنین سیاستی هزینه های سنگینی پرداخته ایم. در سایه وضعیت طایفه ای موجود در کشور و تلاش عده ای برای سوء استفاده سیاسی، حذف ائتلاف دولت قانون از هر گونه هم پیمانی به ضرر کل عراق تمام خواهد شد. عده ای خطاب به ما می گویند که اگر شما این کار را نکنید، ائتلاف دولت قانون این کار را با شما خواهد کرد و این سیاست را در برابر شما در پیش خواهد گرفت. شبیه همان رفتاری که در گذشته نیز انجام می داد، الآن نیز همان رفتار را با شما در پیش خواهد گرفت و بدون این که نظرتان را بگیرد هر کار بخواهد انجام خواهد داد.

این در حالی است که ائتلاف دولت قانون می رود تا آرای بالایی را در پارلمان عراق به دست آورد اگر چه انتظار نمی رود در بهترین حالت بتواند یک سوم کرسی های پارلمان را از آن خود کند.

در این میان عده ای این شایعه را به راه انداخته اند که عناصری از فراکسیون شهروند و الاحرار تلاش می کنند تا دولتی بدون حضور ائتلاف دولت قانون تشکیل دهند، آنها به اطلاعاتی اشاره کرده اند که به ادعای آنها بر آمده از دیدارهایی در عمان و بغداد است و بی امان تلاش دارند القا کنند که سیاستی در برابر انتخاب نوری مالکی برای سمت نخست وزیری عراق برای بار سوم به وجود آمده است. اطلاعاتی کاملا مشکوک که دقیقا مشخص نیست عاملان و منابع آن چه کسانی هستند. عبارت ها و برنامه هایی را نیز منتشر می کنند که نه از لحاظ راهبرد سیاسی صحیح است و نه در چارچوب همکاری های سیاسی قابل تعریف.

این در حالی است که ما نیاز به راهکار و چارچوبی امنیتی و سیاسی برای نجات از وضعیت خطرناک حاکم بر کشورمان هستیم تا بر وضعیتی که در طول سال های گذشته بر کشورمان گذشته غلبه کنیم. و حرف هایی از این دست که ما درصدد کنار گذاشتن ائتلاف دولت قانون از هر پیمانی هستیم در مغایرت با چنین راهکار و سیاستی محسوب می شود.

در سال 2010 به صراحت گفتیم که ما از هر گونه توافقی که به مذاکرات دولت قانون با العراقیه بینجامد، استقبال می کنیم و در همان سال از توافق اربیل نیز استقبال کردیم. در عین حال مشارکت در حکومت را تا زمانی که شرایط موفقیت آن فراهم نشود، رد کردیم. در آن موقع ما با عزل العراقیه و دشمنی با کردها مخالفت کردیم و امروز نیز به همان میزان قوت در برابر عزل ائتلاف دولت قانون می ایستیم. نه به این دلیل که با دیگران اختلاف نداریم یا این که با برادرانمان در ائتلاف دولت قانون اختلاف نظر نداریم بلکه به این دلیل که ما بر طرح ملی برای نجات کشور اصرار داریم. به صراحت می گوییم عزل ائتلاف دولت قانون عملی غیر حکیمانه و سراسر اشتباه و ضرربار است.

از جناب آقای نوری مالکی نیز خواهش می کنیم که خویشتنداری کرده به شایعات گوش ندهد و همان سیاستی که در دوره اول نخست وزیری خود در حفظ همه گروه های سیاسی در پیش گرفته بودند را در پیش بگیرند.

ما به تعهدی که به مرجعیت علیا داده ایم پایبندیم، همان طور که در تبلیغات انتخاباتی مان نیز گفتیم که در مسیر تغییر مطلوب حرکت می کنیم، اکنون نیز با آرایی که به دست خواهیم آورد تلاش خواهیم کرد در همین مسیر گام برداریم و با هم پیمانانمان در تمامی عرصه های خاص و ملی به دستاورد مطلوب برسیم. رسیدن به چنین هدفی نیز تنها از طریق وحدت بخشیدن به دو جبهه خاص و ملی و جلوگیری از تفکیک آنها امکان پذیر است. امکانات بسیاری وجود دارد که می توانیم بر اساس آن روابط ایجابی و مشترک گسترده ای داشته باشیم. در سایه چنین فضای وحدت بخش و دوستانه ای است که می توانیم بر اختلاف ها و بحران ها غلبه کنیم و فضایی که به سود همه باشد و در آن هیچ کس غالب و مغلوب نباشد، فراهم آوریم.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: شنبه 20 اردیبهشت 1393/ باز انتشار: چهارشنبه 24 اردیبهشت 1393

عادل عبدالمهدی

نویسنده خبر

دكتر عادل عبدالمهدي (متولد 1942) اقتصاددان و سياستمدار، وزير نفت، معاون سابق رئيس جمهوري و از رهبران مجلس اعلاي اسلامي عراق است. وي همچنين در دولت موقت اياد علاوي، ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ائتلاف دولت قانون عراق نوري مالكي


( ۱ )

نظر شما :