انتقاد شدید نماینده واشنگتن از یاران سعد حریری

آقایان سفارت امریکا را دفترشان تصور کرده‌اند

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۳۲۹۹۱ اخبار اصلی خاورمیانه
دیوید هیل، سفیر امریکا بیروت گفت: مشکل نیروهای 14 مارس با ما این است که آنها خیال می‌کنند سفارت ما فقط دفتر آنها است.
آقایان سفارت امریکا را دفترشان تصور کرده‌اند

دیپلماسی ایرانی: با نزدیک شدن به پایان دوران ریاست جمهوری میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان و سرنوشت مبهمی که در انتظار نام جانشین اوست، اظهار نظرها و گمانه زنی ها درباره آینده پست ریاست جمهوری لبنان افزایش یافته است. در این میان روزنامه الاخبار به نقل از اطلاعاتی که از کاخ ریاست جمهوری لبنان به دست آورده، می نویسد که جبران باسیل، وزیر امور خارجه به میشل سلیمان، رئیس جمهوری پیشنهاد داده است که فراکسیون تغییر و اصلاح حاضر به تمدید ریاست جمهوری سلیمان برای یک سال دیگر است در مقابل هیئت وزیران فرمانده جدید ارتش را انتحاب کند که منظور سرتیپ شامل روکز است. افراد نزدیک به سلیمان و جریان ملی آزاد به ریاست میشل عون می گویند که این پیشنهاد داده شده است اما حقیقت این بوده که در اصل باسیل اعتراض عون را نسبت به پیشنهاد تعیین سه عضو جدید برای شورای نظامی ارتش به اطلاع سلیمان رسانده است.

باسیل همچنین به سلیمان گفته است که فراکسیون تغییر و اصلاح تعیین محدود اعضای شورای نظامی را رد می کند و خواستار تعیین فرمانده ای جدید برای ارتش به جای ژنرال قهوه جی است که بر خلاف قانون ریاست او بر این شورا تمدید شده است. گفته می شود سلیمان پیشنهاد عون را رد کرده و جلسه آنها بی نتیجه به پایان رسیده است.

در همین رابطه نیروهای جریان 14 مارس نیز تحرکات تازه ای را در خارج از لبنان آغاز کرده اند. فواد سنیوره، نخست وزیر اسبق به ریاض سفر کرده و سمیر جعجع، نامزد ناکام ریاست جمهوری لبنان نیز به پاریس رفته است. گفته می شود به زودی این سفرها شامل دیگر کشورهای عربی و غربی نیز می شود. همچنین منابع آگاه به الاخبار گفته اند که سفر جعجع به دعوت فرانسوی ها صورت گرفته و بحث اصلی آن موضوع انتخابات ریاست جمهوری لبنان است.

این در حالی است که گفته می شود دو نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری لبنان نیز به زودی راهی پاریس خواهند شد. منابع آگاه می گویند که مقام های فرانسوی در برنامه سفر لبنانی ها دیدار با مشاوران نزدیک رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و سازمان امنیت خارجی فرانسه را در نظر گرفته اند.

به نقل از ویلچر گفته شده است که مقام های عربستانی همچنان از موضع صریح خود در قبال نامزدهای مورد نظر خود برای انتخابات ریاست جمهوری یا ارائه راه حل میانه برای حل بحران ریاست جمهوری لبنان خودداری می کنند.

از سوی دیگر تام ویلچر، سفیر بریتانیا در لبنان نیز راهی عربستان سعودی شده تا بعد از دیوید هیل، سفیر امریکا در لبنان دومین مقام غربی باشد که برای بحث بر سر انتخابات ریاست جمهوری لبنان به این کشور سفر می کند. به نقل از ویلچر گفته شده است که مقام های عربستانی همچنان از موضع صریح خود در قبال نامزدهای مورد نظر خود برای انتخابات ریاست جمهوری یا ارائه راه حل میانه برای حل بحران ریاست جمهوری لبنان خودداری می کنند و دائما می گویند که هم پیمانانشان در لبنان نتیجه انتخابات را مشخص خواهند کرد.

منابع آگاه می گویند که علی عواض، سفیر عربستان در لبنان نیز دستور گرفته است که تنها به اظهار نظر مقام ها و سیاستمداران لبنانی گوش دهد و آنها را به اطلاع ریاض برساند و از بیان هر گونه موضعی به نمایندگی از ریاض خودداری کند.

در همین رابطه دیوید هیل، سفیر امریکا اتهام های جریان 14 مارس که مدعی شده است که امریکا برای رسیدن میشل عون به سمت ریاست جمهوری تلاش می کند را رد کرده است. وی در این باره می گوید: «مشکل نیروهای 14 مارس با ما این است که آنها خیال می کنند سفارت ما فقط دفتر آنها است. در حالی که ما به دنبال همکاری با همه نیروهای لبنانی تاثیرگذار در لبنان هستیم. دیدارهای ما با ژنرال عون نیز در همین راستا صورت می گیرد به ویژه که وی نامزدی جدی برای ریاست جمهوری لبنان است و نماینده جریان سیاسی گسترده ای در لبنان محسوب می شود و نزد نیروهای مسیحی جایگاه بالایی دارد.»

وی همچنین وجود وتو از سوی برخی کشورها در برابر عون را رد می کند و می گوید: «این صحیح است که عون هنوز نتوانسته حمایت قاطع برخی جریان ها از جمله جریان المستقبل یا عربستان یا فرانسه را به دست آورد اما هیچ کدام از آنها تا کنون به او "نه" نگفته اند.»

در همین رابطه شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب الله لبنان نیز گفته است که حزب الله به انتخاب رئیس جمهور در سریع ترین زمان ممکن پایبند است و اعتقاد دارد که انتخاب رئیس جمهور بدون رسیدن به توافق امکان پذیر نیست.

از سوی دیگر قرار است تمام سلام، نخست وزیر لبنان نیز در راس هیئتی عالی رتبه روز دوشنبه رهسپار عربستان سعودی شود تا درباره روابط دو جانبه بیروت و ریاض با مقام های عربستانی بحث و تبادل نظر کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ميشل عون سفير امريكا در لبنان لبنان و امريكا انتخابات رياست جمهوري لبنان


نظر شما :