عربستان به دنبال جایگزین «ارتش آزاد سوریه»

۰۴ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۳۵ کد : ۱۹۳۳۳۳۲ سرخط اخبار

مخالفان سوری تا به این لحظه نتوانسته اند واشنگتن را به حمایت نظامی گسترده از خود قانع سازند و آن به دلیل اقدامات شکست خورده مخالفان است که تنها موجب پیروزی های نظامی و سیاسی برای نظام بشار اسد شده است، در این شرایط عربستان در اقدامی مداخله جویانه به دولت آمریکا پیشنهاد داده است ارتش جدیدی برای مخالفان تشکیل دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت خبری ارم، عربستان به دولت آمریکا پیشنهاد داد ارتش جدیدی برای مخالفان سوریه به جای "ارتش آزاد سوریه" تشکیل دهد که این ارتش به سلاح های پیشرفته به ویژه ضدهوایی مجهز شود تا از مناطق تحت کنترل مخالفان سوریه حمایت کند.

ریاض با این پیشنهاد که احمد جربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه در سفرش به واشنگتن آن را مطرح کرد می خواهد تا به رویارویی با گزارش هایی بپردازد که مبنی بر این است که سلا ح ها در نهایت به دست گروه های تندرو همچون دولت اسلامی عراق و شام (داعش) و النصره می رسد.

پیشتر دولت آمریکا گزارش هایی را قبل از سفر جربا به واشنگتن دریافت کرده بود که محتوای آن این بود که نیروهای ائتلاف مخالفان سوریه هیچ کنترلی بر اوضاع نداشته و تنها القاعده مناطقی را تحت کنترل خود دارد.

در نخستین گزارش آمده است که اردن با درخواست ائتلاف مخالفان سوریه برای انتقال مقرهای آن به امان مخالفت و همچون قاهره عمل کرد که با چنین درخواستی مخالفت کرده بود.

یک هیات امنیتی مصری در دیدار با همتایان اردنی خود با استفاده از اسناد نشان داد ائتلاف مخالفان سوریه به ابزاری در دست سازمان بین المللی اخوان المسلمین تبدیل شده و برخی از رهبران نظامی ائتلاف مخالفان و گروه هایی برای اجرای طرح های اخوان در مصر از طریق قاچاق سلاح و نیرو از لیبی به مصر و مجهز کردن گروه های تروریستی در مصر به عنوان ابزارهای جنگی به کار گرفته می شوند.

دومین گزارش را رایان کروکر، سفیر سابق آمریکا ارائه داده است که وی از اردن به منطقه درعا در سوریه رفته و از اوضاع میدانی در این کشور اطلاع کسب کرد و به این نتیجه رسید که نیروهای ائتلاف مخالفان سوریه اوضاع را تحت کنترل خود نداشته و القاعده و هم پیمانان آن مناطق را تحت کنترل خود دارند و باید واشنگتن کانال ارتباطی را با نظام سوریه باز کرده و برای براندازی نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مدت زمان طولانی عمل کند.

کروکر اظهار کرد که مجهز کردن مخالفان سوری به سلاح های پیشرفته دست آخر به این امر ختم می شود که این سلاح ها به دست اعضای القاعده می افتد که این امر خطری علیه رژیم صهیونیستی و دیگر هم پیمانان آمریکا در منطقه به شمار می آید.

گزارش سوم را یک هیأت اسرائیلی که در قالب یک هیأت رسانه ای با کمک ارتش آزاد فعالیت می کرد به واشنگتن ارائه داده است.

این هیأت به جنوب سوریه و قنیطره رفته و اعلام کرد که القاعده و هم پیمانان آن و نه ارتش آزاد و دیگر گردان های تندرو اوضاع در سوریه را تحت کنترل دارند.

در این گزارش نیز پیشنهاد شده است که مخالفان به سلاح های پیشرفته مجهز نشوند.

در چهارمین و آخرین گزارش که میشل کیلو، مخالف سوری از طریق رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه داده است به این مساله اشاره شده است که نیروهای ائتلاف مخالفان سوریه هیچ کنترلی بر اوضاع نداشته و رهبران ائتلاف مخالفان در حال حاضر افرادی میلیونر شده اند و سه تن از آن ها سرمایه گذاری هایی در کردستان عراق کرده و برخی از رهبران ارتش آزاد کانال های ارتباطی با رژیم صهیونیستی باز کرده اند که این مساله به معنای وارد شدن ضربه های دردناک به مخالفان سوری است.

کلید واژه ها: مخالفان سوریه ائتلاف مخالفان سوریه القاعده


نظر شما :