خرازی: هویت اصلاح‌طلبی ما تغییری نکرده است

۲۶ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۹:۲۱ کد : ۱۹۳۴۴۲۵ سرخط اخبار
نویسنده خبر: سید محمد صادق خرازی
متن سخنرانی سید محمدصادق خرازی در همایش انتظار و امید که به مناسبت سالگرد انتخابات ریاست جمهوری 92 در استان همدان برگزار شد.
خرازی: هویت اصلاح‌طلبی ما تغییری نکرده است

ایام پربرکت نیمه ماه شعبان را که امسال با ماه پرحادثه خرداد مصادف شده را گرامی می داریم و خوشحالیم که در سالگرد رأی تاریخی مردم کشورمان به خردورزی و دانایی، در پایتخت باستانی تاریخ و تمدن و فرهنگ ایران، شهر دانایان و ادیبان و هنرمندان، همدان هستیم. در شهر عرفان و رادمردی، ادای احترام می کنیم به همه آزادیخواهان و بزرگانی که در ادوار گوناگون تاریخی و به ویژه جنگ تحمیلی 8 ساله، استقامت و پایمردی را از الوند آموختند و حاضر نشدند حتی به قیمت ترک سر، ذره ای در پاسداشت آرمانها و اعتقادات خود تردید نمایند.

یک سال از رأی مردم برای تشکیل دولت تدبیر و امید می گذرد. رأیی که در شرایط حضور سلایق مختلف در انتخابات، بیانگر جهت گیری مطالبات مردم و اعلام اولویتهای اصلی مورد توجه آنها بود. براستی چرا یک سال پیش مردم به شعار «تدبیر و امید» رأی دادند؟ آیا جز این بود که از «بی تدبیری و ناامیدی» به تنگ آمده بودند؟ آیا جز این بود که نسبت به تداوم اداره کشور توسط جریانی که با بی تدبیری مصالح ملی ما را به بازی گرفته بود و جز ناامیدی حاصلی برای مردم به بار نیاورد نگران بودند؟ آیا جز این بود که نسبت به فقدان برنامه ریزی و سوء تدبیر در استفاده از منابع و امکانات کشور معترض بودند؟ آیا جز این بود که می خواستند به حضور جریانی که پردرآمدترین دولت تاریخ ایران را در اختیار داشت و قرار بود سفره های شان را رنگین تر کند اما با سوء مدیریت روز به روز رنگ از سفره آنها می ربود پایان دهند؟

خوشبختانه امروز با به همت رأی هوشمندانه مردم که در سایه اعتماد آنها به نظام و درایتمندی قابل تحسین رهبری معظم انقلاب پدید آمد شاهد دولتی آبرومند و مورد تایید آحاد مردم هستیم که می تواند با درایت گامهای بلندی برای توسعه کشور بردارد. حال در شرایطی که امیدواریم و انتظار داریم دولتمردان از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را برای خدمت به کشور ببرند، باید از کنشگران جامعه مدنی، فعالان سیاسی و اجتماعی و همه نیروهای سیاسی احزاب هم بخواهیم تا از فضای تلخ قبل از انتخابات غافل نشوند و فراموش نکنند این روزنه به وجود آمده، با چه زحمتی حاصل شد. همه ما باید قدر این فرصت را بدانیم و با تصمیم ها و رفتارهای نپخته و احساسی، کاری نکنیم این بهار شورانگیز، خیلی زود به خزان امید و آرزوهایمان تبدیل شود. در این راه همه مسئولیم و همه و همه باید نگهبان جوانه نورسته تحول خواهی ملت ایران باشیم که همانا کلکم راع و کلکم مسؤول عن رعیته.

حضور این جمع مشتاق به بهانه سالگرد 24 خرداد جای خوشحالی فراوان دارد. می دانم و می دانید که گرانی و تورم بسیاری از خانواده های ایرانی را آزار می دهد. همه می دانیم که گاهی دغدغه معیشت، مانع از این می شود که شهروندان به دغدغه های عمومی توجه کرده و مسئولیت اجتماعی خود را به نحو احسن به جا بیاورند. بنابراین انتظار بحق ما از دولت این است که تورم را مهار کرده و اقتصاد خانوارها را سامان دهد.

خوشبختانه گزارش مراجع کارشناسی نشان می دهد رشد شتابان تورم کاهش یافته و سرعت افزایش قیمتها گرفته شده است. اما واضح است که هنوز با وضع مطلوب بسیار فاصله داریم. موضوع اشتغال و برنامه ریزی برای رفع بیکاری جوانان موضوع حائز اهمیتی است. می دانیم که همدان هم مثل دیگر نقاط کشور از معضل بیکاری رنج می برد. جای تاسف است شهری که به استعدادهای فراوان و هنر و فرهیختگی شهره است جوانانش با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می کنند. از دولت انتظار می رود به وعده های خود عمل کرده و برنامه ریزی صحیح و منطقی، غول بیکاری را شکست دهد. امیدواریم در سفرهای بعدی جوانان را شاداب تر، خانواده ها را راضی تر و فعالان اقتصادی را در وضع بهتری ببینم.

***

این روزها مردم دل به دولت تدبیر و امید بسته اند. اما من معتقدم امید اصلی کشور به شور و انرژی شما جوانان است. این شمائید که 24 خرداد خلق کردید. این شمائید که موج تحول خواهی به راه انداختید و کشور را در مسیر جدیدی قرار دادید.

ای جوانان خالق حماسه های خرداد! از شعله امید محافظت کنید و اجازه ندهید بدخواهان امیدتان را ناامید کنند. ما امروز با تجربه گرانبهای دوم خرداد وارد گود شده ایم و دیگر نباید اجازه دهیم اشتباهات و تندروی های دوره اصلاحات دوباره تکرار شود.

پیشنهاد می کنم جریانات سیاسی، فعالان جوان و صاحبنظران از بحث های انتزاعی و فلسفی دست برداشته و تضارب آرا را به حوزه خط مشی گذاری درامور اجرایی بکشانند. باید از آسمان کلی گویی پایین آمده و در دل جامعه، مشکلات و گرفتاری ها را به بحث و تبادل نظر گذاشت.

دوستان من! ما امروز در میدان عمل باید مراقب باشیم. جوانان عزیز! بیائید در در دور جدیدِ تحول خواهی همه مراقب باشیم. همانگونه که در گذشته مراقب بودیم عده ای با نام دین و حفظ نظام، خرافه گویی را ترویج نکنند و سوء مدیریت خود را به حساب مقدسات و معنویات نگذارند، امروز هم باید مراقب باشیم کسی با نقاب اصلاح طلبی، دین مردم را بازیچه دنیاپرستی خود قرار ندهد. بیایید مراقب باشیم عده ای در ظاهر پشت نام اصلاحات سنگر نگیرند تا در عمل سر از پشت بام براندازای در بیاورند. همه مراقب باشیم توهین و تحقیر در مشی و عمل ما جایی نداشته باشد. قرار نیست در روند اصلاح طلبی، جریانی کنار گذاشته شده و یا احساس ضعف و زبونی کند. یادمان نرود در پیروزی ما هیچ کسی شکست نمی خورد.

دوستان من! مراقب باشیم رفتارهای افراطیِ افراد انگشت شمار، هزینه جمعی برای کل جریان اصلاح طلبی ایجاد نکند. فراموش نکنید ما همه سوار یک کشتی هستیم. ما دیگر نباید دسته جمعی، هزینه اشتباهات و نابخردی افراد هیجان زده را بدهیم. تجربه سالهای گذشته نشان داد اصلاح طلبی با هیجان زدگی و احساس گرایی به نتیجه نمی رسد.

اصلاح طلبی با عقل گرایی، عملگرایی و تدریج گرایی آمیخته شده است. مراقب باشید خودجوش های به ظاهر اصلاح طلب، شور جوانی و احساسات پاک شما را به بازی نگیرند.

بدانیم مناسب ترین الگو برای توسعه سیاسی و اقتصادی کشور، تغیرات تدریجی است. هرگونه شتاب بی رویه، بالا بردن مطالبات و عجله برای به ثمررساندن انتظارات ناهمگون، خارج از مشی اصلاحات بوده و به ناامیدی طبقه متوسط و در نتیجه به حاشیه رفتن گفتمان اصلاح طلبی منجر می شود.

 ما در دوم خرداد 76 یک فاز تجربه اصلاحی را سپری کردیم. گرچه در مواردی اشتباهات و کاستی هایی در آن دوران وجود داشت، اما درمجموع تجربه اصلاح طلبی فاز اول را مفید می دانیم و بر این باوریم که فضای بعد از 24 خرداد باید فرصتی برای زایش اصلاح طلبی نسل دوم باشد.

بیائید تعارف را کنار بگذاریم. صراحتاً باید گفت جریان اصلاح طلبی نیاز به پوست اندازی دارد. چارچوب های کهنه ی دیروز، زخم های التیام نیافته تاریخی و تاکتیک های مستعمل گذشته جوابگوی دور جدید اصلاح طلبی نیست. ما باید وارد فاز دوم اصلاح طلبی شویم. اصول اصلاح طلبی مشخص و روشن است. هویت اصلاح طلبی ما تغییری نکرده است. آنچه باید تغییر کند روندهای سوءتفاهم آفرین گذشته است. آنچه باید تغییر کند حب و بغض های شخصی گذشته است. آنچه باید کنار گذاشته شود مشی ایستا و  پوستین رنگ و رو رفته گذشته است وگرنه راه ما مشخص است. هدف ما مشخص است. مسیر ما روشن است. از پوست اندازی نترسیم بلکه به ثمر بخشی و کارآمدی آینده اصلاحات بیندیشیم. من به صراحت اعلام می کنم ما همچنان اصلاح طلبیم و به اصلاح طلبی خود می بالیم. ما اصلاح طلبانی هستیم که ضمن پایبندی به تمام اصول به بهبود وضع موجود می اندیشیم و معتقدیم اصلاح طلبی جز از مسیر صلح طلبی به سرانجام نمی رسد.

سید محمد صادق خرازی

نویسنده خبر

سید محمد صادق خرازی سفیر ایران در سازمان ملل متحد (۱۹۸۹ تا ۱۹۹۵) و کشور فرانسه (۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶) و مشاور ارشد

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: اصلاح طلبی اصلاحات


نظر شما :