هشدار امریکایی‌ها به تلاویو

آقای نتانیاهو جنگ راه حل نیست

۳۰ تیر ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۹ کد : ۱۹۳۵۷۹۲ ترجمه برگزیده خاورمیانه
جان مک کین می گوید: مصری‌ها و ترک‌ها آمادگی فشار بر حماس را ندارند و در عین حال رئیس جمهوری ایالات متحده یا وزیر امور خارجه‌اش نیز توانایی نفوذ بر اسرائیل را ندارند علی رغم این که همه می‌خواهند که تلاش‌هایی برای پایان دادن به بحران صورت بگیرد.
آقای نتانیاهو جنگ راه حل نیست

دیپلماسی ایرانی: کارشناسان امریکایی می گویند که خرافه است اگر گمان کنیم باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا می تواند برای پایان دادن به بحران غزه میانجی گری کند یا این که اعتقاد داشته باشیم که شکست تلاش های جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در توافق صلح میان فلسطین و اسرائیل باعث شعله ور شدن درگیری ها شده است. آنها می گویند که هیچ راه حل نظامی برای پایان دادن به درگیری های اسرائیل و حماس وجود ندارد و بحران موجود نیز به انتفاضه فلسطینی سوم منجر نخواهد شد. آنها همچنین می گویند پافشاری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تنها دلیل حمله اسرائیل به غزه نبوده است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، ارون دیوید میلر، معاون رئیس مرکز بین المللی مطالعات وودرو ویلسون در این باره می گوید: «با ورود اسرائیلی ها و فلسطینیان به دور تازه ای از خشونت ها و درگیری هایی که به نظر می رسد به این زودی ها پایان نیابد بسیاری از خرافه پرستان گفتند که مهمترین مساله در حال حاضر یافتن راه حلی برای خروج از این بحران که می تواند کل منطقه را در بر بگیرد، است.»

میلر همچنین معتقد است که نباید جان کری، وزیر امور خارجه امریکا را در شکست تلاش هایش برای رسیدن به یک راه حل جامع سرزنش کرد و می گوید: «جوانب سلبی متعددی در 9 ماه اخیر وجود داشته که اتفاقا در همان ماه ها کری تلاش می کرد به توافق صلح برسد که بی نتیجه ماند و بحران را به این مرحله رساند.»

وی در ادامه می گوید: «شکست کری در حقیقت به دلیل عدم توافق بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با محمود عباس، رئیس حکومت گردان فلسطین بر سر رسیدن به یک زمینه مشترک درباره مسائل مورد اختلاف مثل بیت المقدس و چگونگی برخورد با پناهندگان بود که حتی اگر هم موفق می شد گروه های تندرو تلاش می کردند که در آن سنگ اندازی کنند و آن توافق را به شکست بکشانند.»

این در حالی است که سناتور جان مک کین از سیاست های کاخ سفید به ریاست باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا بر سر بحران غزه انتقاد می کند و می گوید که ایالات متحده در حال حاضر زمینه های لازم برای جلب اعتماد را از دست داده برای این که آن چه ایالات متحده می خواهد تقویت حماس و تضعیف عباس با نزدیک شدن به جریان های اسلامی است.

توهم است که بگوییم حمله به نوار غزه فقط ناشی از تمایل شدید نتانیاهو است بلکه فرماندهان ارتش اسرائیل همگی به طور کلی خواستار اتخاذ روشی برای گسترش درگیری های نظامی هستند.

مک کین همچنین می گوید: «مصری ها و ترک ها آمادگی فشار بر حماس را ندارند و در عین حال رئیس جمهوری ایالات متحده یا وزیر امور خارجه اش نیز توانایی نفوذ بر اسرائیل را ندارند علی رغم این که همه می خواهند که تلاش هایی برای پایان دادن به بحران صورت بگیرد. تماس های تلفنی رئیس جمهوری امریکا با طرف های درگیر نیز فایده ای در بر نداشته است و برای همین پیش بینی نمی شود که باراک اوباما بتواند نقشی تاثیرگذار برای پایان دادن به بحران ایفا کند.»

وی در ادامه می افزاید: «ائتلاف نتانیاهو بر این اعتقاد است که ارتش اسرائیل می تواند مجددا غزه را اشغال کند و حماس را از بین ببرد اما اسرائیلی ها و فلسطینی ها این حقیقت را خوب می دانند که این راه حل مناسبی نیست برای این که از قبل همه آنها بودند که نتایج آزاردهنده رویارویی اسرائیل با حماس را احساس کرده بودند. در رویارویی اول نیز حماس از سلاح هایی استفاده کرد که اسرائیل مجبور شد به طور یک جانبه اعلام آتش بس کند و در جنگ دوم نیز با میانجی گری مصر حماس موفق شد که به حملات خود ادامه دهد و بعد از آن توانست سامانه های موشک های دوربرد خود را گسترش دهد.»

جان مک کین تاکید می کند، اسرائیل آماده پرداخت هر گونه هزینه سیاسی یا اقتصادی یا روانی در پی اشغال غزه یا دخالت نظامی بزرگ برای از بین بردن حماس را ندارد. واقعیت این است که تنها راه حل این بحران خرید آرامش از سوی اسرائیل برای رسیدن به یک آرامش موقت است، البته بعد از این که سامانه های موشکی حماس را از بین برد.

میلر بر این اعتقاد است که نگرانی ها در کرانه باختری و نوار غزه باز هم افزایش یابد و تمامی پتانسیل آرامش خفته در طی این سال ها این بار بترکد و خشونت فعلی را بیش از پیش تشدید کند اما این ضرورتا بدان معنا نیست که با انتفاضه دیگری مواجه نخواهیم بود. احتمالا این انتفاضه شبیه انتفاضه های اول در سال های 1987 و 1991 که یک انتفاضه گسترده مردمی بود یا همانند سال 2000 و 2004 باعث درگیری های خشونت آمیز حماس و فتح با ارتش اسرائیلی شد، خواهد بود.

وی همچنین می گوید: «نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که انتفاضه سومی در کار نخواهد بود کما این که محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی نیز بر عکس عرفات آمادگی اعلام انتفاضه را ندارد و نمی تواند جنگی را علیه اسرائیل آغاز کند. این هم توهم است که بگوییم حمله به نوار غزه فقط ناشی از تمایل شدید نتانیاهو است بلکه فرماندهان ارتش اسرائیل همگی به طور کلی خواستار اتخاذ روشی برای گسترش درگیری های نظامی هستند.»
 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: 25 تیر 1393 / بازانتشار: 30 تیر 1393

کلید واژه ها: حماس انتفاضه نتانیاهو


نظر شما :