ترس تلاویو از لبنانی‌ها

حزب الله حماس نیست، اشتباه نکنید

۳۱ تیر ۱۳۹۳ | ۱۶:۵۶ کد : ۱۹۳۵۹۲۰ ترجمه برگزیده خاورمیانه
اگر همانند غزه اسرائیل در این جا نیز بخواهد وارد عمل شود و بیش از پیش حملات خونینی را علیه لبنان انجام دهد، نمی‌تواند تصور نکند که همه طوایف لبنانی با همه قومیت‌هایشان به دفاع از کشور خود بر نخیزند.
حزب الله حماس نیست، اشتباه نکنید

دیپلماسی ایرانی: کنترل کامل حزب الله بر جنوب که کاملا با هماهنگی ارتش لبنان صورت می گیرد و همکاری بسیار نزدیکی میان این دو در جنوب لبنان وجود دارد، مانع از آن نمی شود که رژیم صهیونیستی نخواهد علیه لبنان تجاوزی را انجام ندهد. در عین حال مانعی هم نیست که جریان یا گروهی به طور مستقل و خودسرانه بخواهد خود را به مرزها نزدیک کند و موشک هایی را به طرف اسرائیل پرتاب نکند. اگر همانند غزه اسرائیل در این جا نیز بخواهد وارد عمل شود و بیش از پیش حملات خونینی را علیه لبنان انجام دهد، نمی تواند تصور نکند که همه طوایف لبنانی با همه قومیت هایشان به دفاع از کشور خود بر نخیزند. در عین حال حجم توطئه ها و رفتارهای خصمانه رژیم صهیونیستی آن قدر گسترده است که همواره باید لبنانی ها این هشدار را در کنار گوش خود در نظر داشته باشند که مقاومت فقط محدود و مختص به حزب الله نیست و قرار نیست حزب الله به تنهایی در برابر دشمنی های رژیم صهیونیستی بایستد و مبارزه کند.

چندی پیش حسین عطوی، یکی از افرادی که به سمت اسرائیل موشک پرتاب کرد، که البته شایسته تقدیر است و باید به آن نشان شجاعت داد، دستگیر شد. بسیاری از طرفداران او دستیگری اش را غیر قابل قبول دانستند و گفتند که عطوی کار خلاف قانونی انجام نداده است بلکه بر اساس قانون "حق هر شهروند لبنانی است که در مقاومت مشارکت داشته باشد" و نخست وزیری در بیانیه خود بر آن تصریح کرده عمل کرده است. لازم بود اگر دولت می خواست کاری قانونمند انجام دهد مشخص می کرد که کدام دسته از شهروندان حق دارند موشک در اختیار داشته باشند. در آن صورت همه کسانی که موشک در اختیار داشتند موظف می شدند که به قانون عمل کنند و "حرکت مقاومت آنها" کاملا جنبه قانونی به خود می گرفت. اما دولت ترجیح داده است که وارد جزئیات نشود. برای همین می توان گفت که حزب الله و حسین عطوی استراتژی دفاعی مشخصی دارند در حالی که دولت همچنان برای رسیدن به چنین چارچوب و استراتژیکی در حال بحث و رایزنی است.

از جنگ ژوئن 2006 تا کنون حزب الله به مدد موفقیت های الهی خود در جنگ با دشمنان توانسته رعب و وحشت در دل اسرائیلی ها ایجاد کند اگر چه از سوی دیگر این تلاش سیاسی را نیز دارد که قدرت را در لبنان قبضه کند.

لازم به یادآوری است که حزب الله تا کنون خویشتنداری کرده است در حالی که دشمن همچنان وجود موشک هایش را بهانه می کند. با این حال بعید به نظر می رسد که رویارویی میان آنها صورت بگیرد. اسرائیل ترجیح می دهد حزب الله، لبنان را تحت کنترل خود داشته باشد و در این مورد اراده ایران در لبنان اجرا شود. همچنین ترجیح می دهد که حزب الله درگیر جنگ سوریه باشد تا این که بخواهد درگیر جنگ با آن شود. اسرائیل بر اساس تجربه اش دریافته است که نباید حزب الله را خشمگین کند و عصبانیت آن را برانگیزد. برای همین شاهدیم که مدتی است صحبتی از مواضع خصمانه اش در قبال آن نمی کند. اگر چه سیاست کلانش همواره بر این اصل استوار بوده است که منطقه بیش از پیش درگیر جنگ های داخلی و منطقه ای شود و به سمت تجزیه و دائما کوچک تر شدن حرکت کند.

از جنگ ژوئن 2006 تا کنون حزب الله به مدد موفقیت های الهی خود در جنگ با دشمنان توانسته رعب و وحشت در دل اسرائیلی ها ایجاد کند اگر چه از سوی دیگر این تلاش سیاسی را نیز دارد که قدرت را در لبنان قبضه کند. مشابه همین سیاست را حماس تلاش کرده در غزه پیش ببرد و اسرائیل را در برابر قدرت خود به خضوع وا دارد.

غزه در حال حاضر در محاصره ناعادلانه و گرسنگی و آوارگی ناشی از رفتارهای خصمانه اسرائیل به سر می برد، برای همین حماس حق دارد که از حق طبیعی خود برای دفاع و آزادی فلسطین استفاده کند و برای رسیدن به این هدف نیز مقاومت خود را از غزه یا الخلیل یا نابلس آغاز کند. اما تفاوت عملکرد حزب الله و حماس در این است که حزب الله در چارچوبی بالاتر برای دفاع از خط مقاومت فراتر از لبنان فعالیت می کند در حالی که حماس برای حفظ خود و به دستاوردن حقوقش با اسرائیل می جنگد.

منبع: النهار/تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: 27 تیر 1393 / انتشار مجدد:31 تیر 1393

کلید واژه ها: حماس حزب الله لبنان


( ۱۳ )

نظر شما :